BRATISLAVA. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) používa pri konfliktoch aj komisiu pre spory. Vyplýva to z dohody o riešení sporov, zverejnenej v centrálnom registri zmlúv.
NDS sa sporí s konzorciom R1 SSŽ – Eurovia. Dôvodom sporu je doplatok za stavbu prvej etapy rýchlostnej cesty medzi Žarnovicou a Šášovským Pohradím. Úsek má dĺžku necelých 10 kilometrov.
„ Vzhľadom na to, že ide o nároky, ktoré boli zamietnuté zo strany NDS aj zo strany stavebného dozoru, nasleduje rozhodnutie Komisie na riešenie sporov,“ povedal hovorca NDS Marcel Jánošík.
Žiadajú doplatok
Národná diaľničná teraz čaká, akú sumu bude konzorcium v rámci sporového konania žiadať. „Nárokujeme si okolo 700tisíc eur,“ povedala Petra Kučerová, hovorkyňa spoločnosti Eurovia CS.
Konzocium žiada doplatiť peniaze pre vyššie náklady, ktoré muselo na stavbu vynaložiť. Pôvodne vysúťažená hodnota kontraktu dosiahla asi 51 miliónov eur.
„Náklady sa zvýšili najmä preto, že boli podľa požiadaviek investora dodané zvodidlá podľa nových noriem. Tie sú drahšie než tie, ktoré boli ponúkané v pôvodnej ponuke,“ povedala Kučerová.
O tom, či má na doplatok od NDS konzorcium nárok, rozhodne jednočlenná komisia. Jánošík tvrdí, že jej jediný člen bol vybraný postupom v zmysle zmluvy o dielo.
Za hodinu si účtuje 120 eur. Podmienkou je, aby nebol ovplyvnený staviteľom, NDS či stavebným dozorom.
Podľa vzorovej zmluvy
Spor o doplatok za rýchlostnú cestu rozhodne Igor Tóth zo Slovenskej asociácie konzultačných inžinierov. „Na mene rozhodcu sa dohodnú zmluvné strany pred uzavretím zmluvy, keď ešte žiadny spor nie je,“ vysvetlil Tóth.
Riešenie problémov cez komisiu predpokladá vzorová zmluva. Tá sa uzatvára najmä pri veľkých projektoch či projektoch, ktoré spolufinancuje Európska únia. Spor medzi NDS a konzorciom SSŽ –Eurovia je druhý prípad.
Tóth tvrdí, že komisiu pred súdmi firmy u nás uprednostňujú čoraz častejšie.
Ani rozhodnutie arbitra však nemusí byť konečné. Ten, komu by sa nepozdávalo, môže spor postúpiť ďalej, napríklad na arbitráž.