BRATISLAVA. Budúci partner má v štátnom nákladnom prepravcovi získať najmenej 66 % akcií a jeho meno by malo byť známe do leta 2012.
Ministerstvo dopravy chce dovtedy, na jeseň tohto roka, vybrať v už bežiacej verejnej súťaži poradcu pre vstup investora do Carga. O získanie podielu v Cargu uvažujú nielen Ruské železnice, ale aj iné spoločnosti v krajinách na západ od Slovenska.
Predbežný záujem štátnych Ruských železníc o kúpu majoritného podielu v Cargu považuje minister dopravy zatiaľ za predčasnú otázku. "Je veľmi dobre, že záujem o slovenské Cargo už existuje a stúpa. Tých signálov je viacero a nielen z východu. Revitalizujeme Cargo bez ohľadu na samotný budúci výsledok tendra," povedal Figeľ na otázku agentúry SITA po stredajšom rokovaní vlády.
Železničný nákladný dopravca podľa ministra potrebuje mať zisky a nie obrovské straty, ktoré ho ťahali pod vodu. Výber strategického partnera pre Cargo, dodal, bude o to úspešnejší, o čo viac bude spoločnosť seriózna v budúcich vzťahoch.
K možnému vstupu českého nákladného železničného dopravcu ČD Cargo do slovenského Carga Figeľ poznamenal, že pozval českého kolegu Pavla Dobeša na Slovensko. "Ak pozvanie nielen prijme, ale dokáže si nájsť čas, tak v prvej polovici septembra by sme mali rokovať v Bratislave. Predpokladám, že tam by mohli zaznieť aj konkrétne témy okolo železníc a železničnej spolupráce," potvrdil Figeľ pre agentúru SITA.
Ministerstvá dopravy oboch štátov v minulosti zvažovali možnosti prepojenia českého a slovenského Carga vo forme spoločného podniku. V spoločnom štáte boli súčasťou jedného železničného podniku. "Dnes sú to dve spoločnosti, ale mnohé nielen technické a technologické predpoklady, či doslova mentálne a určite aj obchodné blízkosti, záujmy zostali veľmi prepojené," povedal Figeľ.
Pre české železnice sú slovenské oveľa bližšie, tvrdí minister. O tom podľa neho svedčia aj tovarové toky. ČD Cargo prejavilo záujem o vstup do poľského nákladného železničného dopravcu PKP Cargo, v ktorom má investor získať 50 % plus jednu akciu.
"Ekonomické a finančné aspekty musí zhodnotiť samotný záujemca o privatizované poľské Cargo," dodal Figeľ. "O tom potom," odvetil na otázku, ktorú z ponúk ČD Cargo a Ruských železníc na kúpu slovenského Carga by vybral.
Figeľ pripomenul, že železničné spoločnosti vstupujú do partnerstiev aj v okolitých krajinách. Železničná doprava v Európskej únii sa pritom stále viac otvára, zrovnoprávňujú sa podmienky pre jej fungovanie na trhoch rôznych krajín.
"Zároveň sa integrujú mnohé spoločnosti do jednej nadnárodnej alebo spoločnej. V tomto procese by Slovensko nemalo byť na okraji, ale v strede, nemalo by byť v tieni, ale skôr atraktívne. Posledné signály, respektíve zmeny, ktoré evidujeme aj na ministerstve, potvrdzujú tento trend," dodal Figeľ. Zatiaľ je podľa neho skoro uzatvárať a vôbec komentovať nejaké pohľady, avšak seriózni partneri signalizujú záujem o Slovensko.
Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. vznikla začiatkom roka 2005 rozdelením Železničnej spoločnosti, a.s. na dve samostatné spoločnosti, pričom prevzala jej aktivity v oblasti nákladnej železničnej prepravy. Spoločnosť eviduje základné imanie 401,65 mil. eur.
Poradca premiérky by predal Rusom celý podiel štátu v Cargu
Poradca premiérky pre dopravu a poslanec parlamentu Ondrej Matej (SDKÚ-DS) podporuje predaj celého 100-percentného podielu štátu v Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. štátnym Ruským železniciam.
Tie by tak podľa neho mali potom motiváciu presmerovať na železnicu cez Slovensko približne 12 mil. ton tovaru, ktorý v súčasnosti prevážajú v kontajneroch na lodiach, zároveň by mali by kontrolu nad prekladaným tovarom.
Ruské železnice už avizovali, že uvažujú o kúpe slovenského nákladného železničného prepravcu a záujem majú aj o získanie majoritného podielu v poľskej spoločnosti PKP Cargo.
"Viem si to predstaviť. Dokonca je to môj návrh ako súčasť celkovej spolupráce a riešenia širokorozchodnej trate," informoval Matej v stredu agentúru SITA. Odpovedal tak na otázku, či si vie predstaviť, že by Rusi kontrolovali Cargo Slovakia.
"Navrhujem, aby projekt širokorozchodnej trate bol projektom troch krajín - Ruska, Ukrajiny a Slovenska," uviedol Matej s tým, že by širokorozchodná trať končila v Haniske pri Košiciach, čiže tam, kde aj v súčasnosti. Poradca predsedníčky vlády Ivety Radičovej je zároveň za to, aby sa v Haniske vybudoval terminál na prekládku tovaru.