BRATISLAVA. Pocit mäkšieho svetla, nižšia nákupná cena či dlhoročný zvyk. Aj to sú dôvody, pre ktoré sa časť zákazníkov ťažko lúči s klasickými žiarovkami.
O nostalgii za starým svetlom svedčí i zvýšený dopyt v obchodoch. Od septembra totiž v Európskej únii platí zákaz uvádzania 60-wattových žiaroviek na trh.
„Využili sme reklamnú kampaň k sťahovaniu žiaroviek a ponúkli sme zákazníkom výhodnejšiu možnosť predzásobiť sa,“ hovorí Martin Gärtner z Kauflandu.
Slováci si však už podľa neho na úspornú náhradu zvykajú a predaj žiaroviek neláme ani napriek ich sťahovaniu z trhu historické rekordy. Podobnú skúsenosť majú v sieti Nay Elektrodom.
„Po kampani pri sťahovaní stowattových žiaroviek pred dvomi rokmi dnes už väčšina ľudí chápe, že pri 80-percentnej úspore energie pri žiarivkách sa neoplatí šetriť pár eur pri nákupe,“ hovorí František Vámoši zo spoločnosti.
Dostatok 60-wattových žiaroviek má aj Tesco. „Predávať sa budú až do vyčerpania zásob, čo podľa nášho predpokladu môže trvať ešte zopár týždňov,“ vraví hovorkyňa Oľga Hrnčiarová.