SME
Nedeľa, 26. marec, 2023 | Meniny má Emanuel

Na D1 mieri opäť Doprastav

Diaľničiari vyradili zo súťaže o stavbu diaľnice najlacnejšiu ponuku. Pre neodbornosť. V stavebnom sektore sa hovorí o obchodovaní so zákazkami na diaľnice.

Pôvodne malo východnú časť D1 stavať konzorcium pod vedením francúzskeho Bouygues Travaux Publics.  Zrušené PPP diaľnice sa tendrujú nanovo.Pôvodne malo východnú časť D1 stavať konzorcium pod vedením francúzskeho Bouygues Travaux Publics. Zrušené PPP diaľnice sa tendrujú nanovo. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO – TASR)

BRATISLAVA. Jedenásťkilometrový diaľničný úsek medzi Fričovcami a Sviniou zrejme nepostaví uchádzač s najlacnejšou ponukou v tendri. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) totiž konzorcium firiem Hant BA a Cestné stavby Liptovský Mikuláš zo súťaže vyradila.

Firmy ponúkali, že diaľnicu postavia za 99 miliónov eur, zatiaľ čo štát očakával, že ho cesta vyjde na 213 miliónov eur.

„Potvrdzujeme, že spoločnosť obdržala rozhodnutie o vylúčení z verejnej súťaže na predmet zákazky Fričovce– Svinia,“ povedala Zuzana Budáčová, zástupkyňa firmy Hant DS. Firmám pravdepodobne chýbala technická a odborná spôsobilosť. V minulosti sa ľudia zo stavebného sektora vyjadrili, že konzorcium nemá potrebné referencie na takúto stavbu. Nahradili ich referenciami od partnera v Rusku.

Víťazom by sa malo stať združenie Doprastav – Strabag. To podľa informácií SME ponúklo druhú najnižšiu cenu: 114,6 milióna eur bez DPH.

Prekvapenie o dva roky

Diaľnica D1
PPP a teraz

Východnú D1 malo ako PPP stavať konzorcium s Váhostavom a Doprastavom. Zrušené úseky sa opäť tendrujú.

Jánovce Jablonov, I. úsek
(9 km)

  • Náklady PPP:
  • 136 mil. eur
  • Predpoklad pred novým tendrom: 94,6 mil. eur
  • Víťaz: Váhostav: 59,9 mil. eur

Fričovce – Svinia (11,2 km)

  • Náklady PPP: 268 mil. eur
  • Predpoklad pred novou súťažou: 213,2 mil. eur
  • Pravdepodobný víťaz: Doprastav: 114,6 mil. eur

Dubná Skala – Turany (16,5 km)

  • PPP: 343 mil. eur
  • Predpoklad pred novým tendrom: 334 mil. eur
  • Najlacnejšia ponuka: Váhostav: 137,7 mil. eur

Všetky tri úseky sa majú začať stavať tento rok a dokončiť v roku 2014.

Zdroj: rokovanie, ministerstvo dopravy


Riaditeľ Doprastavu Dušan Šamudovský tvrdí, že ich cena odráža vývoj na trhu. To je aj dôvod, prečo je cena Doprastavu nižšia, než akú za tento úsek ponúkalo konzorcium s Váhostavom, keď bol ešte súčasťou takzvaného PPP. „Sme radi, že sme uspeli,“ povedal Šamudovský.

Upozornil však, že v ďalších tendroch je vidno benevolentné podmienky zo strany NDS. Tá ich totiž nastavuje tak, že sa ich môžu zúčastniť aj firmy bez referencií či potrebného kapitálu.

V tendroch tak ide firmám často skôr o ďalšie zobchodovanie než realizáciu stavby. „O rok až dva budú veľmi prekvapení, čo sa bude diať s teraz vysúťaženými stavbami,“ dodal Šamudovský.

Na nedokončené stavby do budúcna upozornil aj Tomáš Kizek zo spoločnosti TSS Grade. „Niekto začne robiť a v polovici skončia. Vyčerpajú peniaze a nezaplatia dodávateľom,“ povedal.

Podobne ako mnohí ďalší upozorňuje na príklad lacných čínskych stavbárov, ktorí nechali rozostavaných 50 kilometrov diaľnic v Poľsku. Vláda musela zháňať náhradu.

Pred podobným scenárom varuje aj Zsolt Lukáč zo Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska. „Bohužiaľ, úradník, ktorý spracováva tieto podmienky, je orientovaný na rozhodujúcu časť a to je cena,“ povedal.

Hant zvažuje nápravu

Vyradenie neznamená, že Hant BA a Cestné stavby Liptovský Mikuláš sú von z hry o zákazku. „Proti rozhodnutiu o vylúčení je možné podať žiadosť o nápravu. Analyzujeme dôvody vylúčenia a na základe analýzy budeme v zákonom stanovenej lehote konať,“ povedala Budáčová z firmy Hant.

Ďalší oslovení uchádzači sa odvolávať nechystajú. „Súťaž nebudeme namietať,“ povedala hovorkyňa firmy Skanska Magdaléna Dobišová.

Štát má teraz na dosah koniec tendra na tretí úsek z pôvodného balíka PPP. Ak sa predpoklady naplnia, štát ušetrí na týchto troch úsekoch oproti nákladom pri modeli PPP 435 miliónov. Postavia ich pritom Doprastav a Váhostav. Obe firmy boli súčasťou aj pôvodného konzorcia, ktoré malo stavať diaľnice cez PPP.

Jedným z dôvodov pre nižšie ceny je nový spôsob obstarávania, pretože firma si v ňom môže sama zvoliť technológie a nemusí nasledovať presné požiadavky štátu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (26. 3. 2023)
USD 1.075
AUD 1.619
CZK 23.682
JPY 139.850
CAD 1.482
GBP 0.879
HUF 386.800
PLN 4.687
CHF 0.987
SEK 11.208

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nové bývanie a hypotéka za 1,49 %? Pomôže developer
  2. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  3. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  4. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  5. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  6. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  7. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  8. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  1. Domáca verzia známych keksov vám zachutí na prvé zahryznutie
  2. Sodastream sa mení
  3. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  4. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  5. Marec, poberaj sa, starec - do dôchodku na úrovni
  6. Už 110 rokov súčasťou každej domácnosti. ALPA oslavuje jubileum
  7. Lekárka z Ameriky: Kvalita medicíny v Šaci na mňa zapôsobila
  8. Výšku finančných darov zvolili zákazníci Tesca vo Zvolene
  1. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 8 521
  2. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve 5 625
  3. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá 5 055
  4. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 4 498
  5. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 3 103
  6. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 691
  7. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami 2 564
  8. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 2 016

Blogy SME

  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 9 068
  2. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 8 028
  3. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 7 422
  4. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 722
  5. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 5 326
  6. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 4 112
  7. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 289
  8. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 3 139
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Veronika Remišová.

Smer by chcel znížiť DPH pri základných potravinách na nulu.


TASR 33m
Ilustračná fotografia.

Technické poruchy hlásia externí poskytovatelia IT služieb od nedeľného rána.


TASR 50m

Hodnota Twitteru je stále vyššia ako hodnota jeho konkurentov.


ČTK 4 h
Ilustračné foto.

Syntetické palivá dostanú výnimku.


ČTK 25. mar

Blogy SME

  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 9 068
  2. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 8 028
  3. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 7 422
  4. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 722
  5. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 5 326
  6. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 4 112
  7. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 289
  8. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 3 139
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťZatvoriť reklamu