BRATISLAVA. Prvý rok v škole treba začať ceruzou a obyčajným plniacim perom. Na tom sa zhodujú viacerí učitelia, ktorí majú skúsenosti s vyučovaním najmladších žiakov základných škôl. Rollery, moderné ergonomické rúčky či iné pomôcky – to všetko je vhodné nechať na neskôr alebo až na čas, keď je zrejmé, že dieťa má s písaním problémy.
„Áno, je veľa noviniek a niektoré sú naozaj skvelé. No musíme mať na zreteli nielen atraktívnosť, ale aj funkčnosť týchto písacích potrieb a rešpektovanie vekových osobitostí detí,“ hovorí Gabriela Kapjorová, učiteľka zo základnej školy v Trstenej.
Atramentové perá sú ľahké, nešmýkajú sa a zanechávajú primerane hrubú stopu a poväčšine sú tvarom prispôsobené tak, aby dieťa nabádali k správnemu držaniu pera. Už dávno však neplatí, že jediná cesta pre prváka je atramentové pero s pierkom.
„Niektorí prváci aj po skvele zvládnutom prípravnom období majú ruku ešte ťažkú, a tak veľmi rýchlo vyštrbia pierko na pere. Práve pre tieto deti sú vhodné spomínané novinky,“ dodáva učiteľka.
Plusy aj mínusy
Písanie klasickým atramentovým perom má výhody i nedostatky.
„Výhodou je vysunutý ostrý iridiovy hrot, cez ktorý deti pri písaní vidia na svoje písmo, a tak kontrolujú svoju stopu,“ vysvetľuje učiteľka Gabriela Feňová – Maruščáková zo základnej školy z bratislavskej Devínskej Novej Vsi. Nedostatkom je zatekanie pri nesprávnom nasadení bombičky. „Napriek tomu na prvé písmenká písané perom ich odporúčam – práve pre vyvýšený hrot.“
Až keď si dieťa zvykne na tlak a sklon pera, môže ho vymeniť za moderné atramentové pero s trojhrannou úchytnou rúčkou. Neskôr, keď už má dobre rozvinutú jemnú motoriku, správne tvary písmen a píše plynulo, môže skúsiť iné pero.
Zmizík?
Používanie zmizíka alebo gumovateľného pera v prvom ročníku treba dobre uvážiť.
„Pre prvákov a druhákov by som to vôbec neodporúčala. Zdržiava ich to pri písaní, často si urobia machuľu až dieru v zošite,“ upozorňuje učiteľka Andrea Salajová z Liptovského Jána. Deti sa v prvých ročníkoch písať učia a pri učení sa robia aj chyby.
„Dieťa sa pomýli, dá chybnú vec do zátvorky a pokračuje ďalej. Takto je aj menej vystresované, keď príde na to, že mýliť sa je ľudské,“ mieni Salajová.
Podľa iného názoru práve možnosť použiť zmizík dieťa upokojí, no malo by ho používať na hodinách mimo slovenčiny.
Pero pre školáka
Plniace pero s trojhrannou rúčkou – vedie deti k správnemu držaniu pera, drážky zabraňujú posúvaniu prstov. Orientačná cena: 5 až 6 eur.
Plniace pero s hrotom s irídiovou špičkou – zaisťuje rovnomerné spúšťanie atramentu a rovnomernú stopu písma. Orientačná cena: 4 až 8 eur.
Gélové a gumovacie perá – majú skôr estetickú funkciu. Vhodné pre staršie deti. Orientačná cena: 2 až 5 eur.
Roller s hrotom v akrylovej špičke – umožňuje plynulé a veľmi presné písanie. Učitelia ho odporúčajú od druhého stupňa, keď písania pribúda. Orientačná cena: 7 až 10 eur.
Ako vyberať?
Ak je dieťa ľavák, tak pomôcky určené pre ľavákom.
Radšej lacnejšie – bude ich treba viac, najmenej dve hneď na začiatok.
Pero by malo byť skôr užšie a ľahšie manipulovateľné.
Aktovku alebo batoh?
Trh je zaplavený školskými taškami a batohmi. V týchto dňoch ich dokonca kúpite so zľavami.
BRATISLAVA. Ak riešite dilemu, či vášmu školákovi kúpiť novú aktovku, alebo batoh, zamerajte sa predovšetkým na špeciálne školské alebo študentské batohy. Tie majú totiž anatomicky tvarovanú chrbtovú časť a dostatočne široké polstrované popruhy.
Detská lekárka Katarína Šimovičová povedala, že práve spomínané parametre sú veľmi dôležité pri správnom a zdravom vývoji detskej chrbtice.
Riaditeľ firmy Topgal Marek Džalaj, ktorá je výrobcom školských tašiek aj batohov, hovorí, že rodičia sa nemusia báť kúpiť batoh ani prvákom či druhákom. Podľa neho sú batohy praktickejšie, pohodlnejšie a aj sa do nich viacej vojde.
Podľa staršej normy by aktovka pre prvý stupeň nemala mať vyššiu hmotnosť ako 1200 gramov, pre druhý stupeň 1400 gramov.
Pri kúpe dbajte, aby výrobok mal výrazné bezpečnostné prvky. Dôležité je, aby dieťa s batohom bolo vidieť aj za zhoršených svetelných podmienok.
Jarmila Horáková