BRATISLAVA. Najslabší výber zo slovenských produktov na pultoch obchodných reťazcov majú spotrebitelia na Slovensku v kategórii konzervovaných výrobkov, keď zo zahraničia pochádza až 83 percent z nich. Vyplýva to z prieskumu Potravinárskej komory Slovenska, ktorý pre ňu realizovala nezávislá agentúra GfK.
Podľa prieskumu dominujú v našich predajniach ovocné kompóty zo zahraničia, ktoré majú až 78-percentný podiel. Veľké zastúpenie má taktiež zahraničná konzervovaná kukurica s podielom 73 percent, hrášok so 71-percentným podielom, ale tiež kyslé uhorky zo zahraničia s podielom 74 percent.
Domáce konzervované produkty sú podľa prieskumu v obchodných reťazcoch najviac zastúpené v predajniach COOP Jednota a najmenej v predajnej sieti Lidl, v ktorých majú len 2-percentný podiel. Celkovo je podľa komory zastúpenie domácich potravín na pultoch obchodných reťazcov na Slovensku menšie ako 50 percent.
V Poľsku pritom podiel domácej produkcie potravín podľa posledných údajov štatistického úradu Európskej únie Eurostat tvorí viac ako 85 percent, v Českej republike je to vyše 72 percent a v Maďarsku viac ako 71 percent.
Potravinársky priemysel zamestnáva na Slovensku podľa komory takmer 31 tis. ľudí. V porovnaní s minulým rokom sa pritom ich počet znížil o 1 600 ľudí. Od roku 2004 sa počet zamestnancov v tomto sektore znížil dokonca o 7 670 ľudí.
K tomuto počtu je podľa komory potrebné pripočítať zrušenie ďalších 54 tis. pracovných miest, keďže jedno pracovné miesto v potravinárstve vytvára ďalších 7 pracovných miest v súvisiacich odvetviach.
"Kúpou slovenského produktu, ktorý spotrebiteľ pri kúpe uprednostní, môže pomôcť aspoň udržať zamestnanosť v sektore potravinárskeho priemyslu a tým pomôcť aj ekonomike Slovenska," uviedla riaditeľka komory Jarmila Halgašová.