BRATISLAVA. „Viete už, čo budete robiť 25. septembra? Predsa zabávať sa na novom úseku rýchlostnej cesty R 1, ktorá spája Nitru s Banskou Bystricou.“
Tými slovami láka staviteľ – firma Granvia – ľudí na oslavu dokončenia stavby 46-kilometrovej rýchlocesty. Chýbať nebude kapela Desmod ani ohňostroj.
Lenže cesta zostane ešte niekoľko týždňov po oslavách prázdna. Staviteľ ju síce dokončil načas, ale dokumenty na jej skutočnú prevádzku nebude mať pokope do termínu, čiže do 28. septembra.
Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) včera povedal, že autám sa rýchlocesta otvorí zrejme o mesiac neskôr. „Odovzdanie diela predpokladám v závere októbra,“ povedal.
Rýchlejšie v Bystrici
Dnes trvá „predpisová“ cesta z Bratislavy do Banskej Bystrice dve hodiny, hovorí Tomáš Novotný z portálu natankuj.sk. Podľa prepočtov Výskumného ústavu dopravného prinesie cesta 24minútovú úsporu.

- Úsek Nitra – Selenec, má 12,6 km.
- Časť medzi Selencom a Beladicami má mať 19 km.
- Úsek Beladice – Tekovské Nemce má mať 14 km.
- Do balíka PPP patrí ešte asi 6kilometrový obchvat Banskej Bystrice.
- Ročne vyjde cesta na 125 mil. eur. Splácať sa má 30 rokov.
Zdroj: rezort dopravy, internet
Ľubomír Palčák z výskumného ústavu hovorí aj o úspore až litra benzínu pre osobné auto, takmer 4 litre pre nákladné auto. Môže to byť aj viac, ak vznikajú na starej ceste zápchy, povedal.
Meškanie neoberie o peniaze len vodičov, ale aj stavbára. Firma Granvia totiž nedostane za cestu zaplatené, kým po ceste autá neprejdú. Na októbrovej splátke za dostupnosť má podľa agentúry TASR prísť o 8,2 milióna eur.
Stovky stavieb
K sankciám sa Granvia nevyjadrila. Ministerstvo dopravy očakáva dohodu o sankciách na budúci týždeň.
Medzitým vraj stavbár robí, čo môže. „Završujeme proces vypracovania a schvaľovania dokumentácie pre viac ako 500 stavebných objektov,“ povedal Eric Delobel, riaditeľ Granvie.
Niektorí nezávislí experti sa nad chýbajúcou dokumentáciou pozastavujú.
„To nie je bežná situácia. Zhotoviteľ už od začiatku stavby vie, ktoré dokumenty bude musieť na konci odovzdať. Preto má dostatok času na ich prípravu,“ hovorí Martin Bakoš, riaditeľ Amberg Engineering Slovakia.
Prezident Slovenskej asociácie konzultačných inžinierov Juraj Fürst zasa upozornil, že je lepšie cestu spustiť neskôr, ale bezpečnú a kvalitnú.
Opozičný Smer viní z problémov vládu Ivety Radičovej. Vláda mala podľa expremiéra Roberta Fica viac tlačiť na termíny odovzdávania dokumentov. Ďalší mesiac bez rýchlocesty označil za škandál.