BRATISLAVA. Oddnes začína žilinská Kia naberať nových zamestnancov. Do konca roka chce k jej dnešným zhruba tritisíc zamestnancom pridať ďalších tisíc.
„Dôvodom je plánovaný prechod výroby automobilov na trojzmennú prevádzku v prvom štvrťroku 2012,“ povedal hovorca automobilky Dušan Dvořák.
Lakovačov či zváračov láka firma na nástupný plat od 600 eur, ale ten sa vraj bude postupne zvyšovať. „Priemerná hrubá mesačná mzda výrobných zamestnancov vrátane príplatkov za prvých šesť mesiacov roku 2011 bola 1060 eur,“ povedal Dvořák.
Zamestnancom sľubuje firma aj zľavy na autá Kia či účasť na spoločenských a športových podujatiach. Nábory chce ukončiť do konca roka.
Nových ľudí firma najíma najmä preto, že sa chystá vyrábať nové modely. Od polovice októbra to má byť Kia Venga a v budúcom roku úplne nový model, ktorý automobilka predstaví neskôr.
Čo chystajú
Kia, Peugeot, Volkswagen
Dokopy chcú automobilky najať 3500 ľudí. Volkswagen 1500, Kia 1000 a trnavský Peugeot 900. Každé miesto v automobilke znamená 4 ďalšie v dodávateľskom sektore. Pribudnúť tak má takmer 14tisíc miest. Združenie automobilového priemyslu hovorí až o 5tisíc miestach v automobilkách už v tomto roku.
Investície aj inde
Podobne je na tom napríklad aj bratislavský Volkswagen, ktorý zháňa 1500 nových zamestnancov na výrobu áut z radu New Small Family. „Nábory stále prebiehajú, takže ku konkrétnym číslam sa zatiaľ vyjadrovať nebudeme. Trvať budú až do konca roka,“ vraví hovorca automobilky Vladimír Machalík.
Investičné plány má rozpracované aj trnavský Peugeot.
Mnoho ďalších firiem pritom v neistote čaká na to, čo povedia trhy a či sa vráti recesia.
„Nepriaznivý vývoj sa nám zatiaľ darí čiastočne kompenzovať maximálnym využitím výrobných kapacít či dobrou skladbou výroby,“ povedal Anton Molnár, hovorca Slovnaftu.
Keď je už investícia rozpracovaná, sú v nej aj peniaze, hovorí Tibor Gregor z Klubu 500, ktorý združuje najväčších zamestnávateľov na Slovensku. „Automobilky sa takto tiež snažia nájsť širšiu cieľovú skupinu zákazníkov, čo v kríze pomáha,“ dodal Gregor. Napríklad Volkswagenu by počas recesie, keď ľudia míňajú menej, išli lepšie na odbyt malé autá, akých výrobu rozbieha.
Samotná výroba nových modelov tradične zabezpečuje nabitý výrobný program, hovorí analytik UniCredit Bank Dávid Dereník.
Budúcnosť je otázna
„Nové modely majú tú výhodu, že sa nutne musia predávať viac. Keď totiž vyrábate niečo úplne nové, tak prvý polrok vyrábate, len aby sa to vôbec dostalo na pulty,“ dodal Dereník.
Dlhodobo sa však na vplyv nových modelov spoliehať nedá. „Neznamená to, že výroba bude dlhodobo udržateľná, keďže momentálne očakávame zhoršenie a je možné, že prídu problémy,“ hovorí Dereník. Od septembra sa pritom vďaka novele Zákonníka práce prepúšťa jednoduchšie. Výhľad pre ekonomiku banka pred pár týždňami zhoršila na 2,9percentný rast za celý tento rok.