BRATISLAVA. Hrozby výrobcov nealka, že budú zdražovať, sa pomaly napĺňajú. Dlhodobo vysoké ceny cukru, energií či takzvaného PET granulátu na výrobu fliaš majú onedlho zdražiť obľúbenú Kofolu.
„Zvýšené náklady na vstupné suroviny v takých významných položkách, ako sú PET granulát, cukor či ovocné šťavy nás donútili zvýšiť predajnú cenu niektorých nápojov, ktorých výroba je náročná na tieto suroviny, rádovo v jednotkách percent,“ povedala hovorkyňa Kofoly Lenka Puzlíková. Nové cenníky sú podľa jej slov platné od októbra.
O koľko zdražie napríklad samotná Kofola, sme sa nedozvedeli. Puzlíková však povedala, že nezdražie napríklad Jupík či 1,5-litrový neochutený Rajec.
Keby dva litre Kofoly, ktoré si dnes v obchode kúpite za 99 centov, zdraželi o päť percent, nová cena by bola zhruba euro aj štyri centy.
„Očakávame, že zmeny v cenách nášho portfólia budú na regáloch v priebehu mesiaca október,“ avizuje výrobca známej Pepsi Coly prostredníctvom svojho marketingového šéfa pre Česko a Slovensko Bronislava Matyška.
Ten dodal, že na trhu nie je firma cenovým lídrom a musí sledovať, čo urobí konkurencia. Plánovaným rastom cien tak zrejme reaguje nielen na Kofolu, ale aj Coca-Colu. Tá zdvihla ceny ešte v auguste.
„Boli sme nútení upraviť ceny niektorých našich výrobkov a reagovať tak na realitu slovenského trhu,“ povedal Marian Pavelka z Coca-Cola HBC Slovenská republika. O koľko nápoje zdraželi, podobne ako výrobca pepsi neuviedol.
Upozornil však, že Coca-Cola nemôže určovať ceny konečným spotrebiteľom. To majú na starosti obchodníci či podniky predávajúce nealko nápoje.
Dohody s obchodníkmi
Tie majú okrem iného aj zásoby, a tak ak aj k nejakému zdraženiu dôjde, nemusí to byť hneď, hovorí Martin Gärtner, hovorca Kauflandu.
S niektorými predajcami sa už vraj na zdražení reťazec dohodol. Konkrétne čísla a nové cenovky v regáloch však nespresnil. V obchodoch budú stále aj akciové ceny, a tak zákazník nemusí zvýšenie pocítiť, povedal Gärtner.
Niekoľko oslovených šéfov pohostinstiev a reštaurácií o zdražovaní zatiaľ ani nepočulo. Tak je na tom aj majiteľ pohostinstva v Červenom Kameni Jozef Jakúbek.
„Tu sú iné ceny ako v mestách,“ vysvetľuje, prečo musí s cenou narábať veľmi opatrne. Zdraženie si vie predstaviť, až keď zdražie postupne viac položiek.
„Coca-Cola už zdražela, ale neviem vám povedať o koľko, Kofola zatiaľ nie,“ dozvedeli sme sa v jednom z bratislavských podnikov. Ceny zatiaľ nemenili.
V ďalšej reštaurácii nám povedali, že keď sa zráta nárast cien energií a ostatných položiek a zdražie aj nealko, je najvyšší čas prerobiť cenníky.
Výrobcovia nealka však mávajú často iné ceny pre reštaurácie, pohostinstvá a reťazce. Napríklad Limo Špes, ktorý dodáva prírodné vody ako Sulinka či Ľubovnianka, pred nedávnom zdražel len pre reťazce.
„Ceny sme dvíhali pre obchodné siete - Kaufland, Billa, Tesco, Metro a Hypernova – a to o jeden cent,“ informovala spoločnosť. Zvýšenie cien pre drahšie PET fľaše obchodníci na pulty nepremietli, tvrdí firma.
Čo bude ďalej
„Predlisky sú spojené s cenami ropy a tie šli hore. Na jeseň síce pôjdu trošku dole, ale celkovo ceny porastú,“ píše firma Limo Špes.
Pri pohľade na ceny ropy, elektriny či cukru však vidí analytik X–Trade Brokers Jiří Tyleček priestor na ich pokles.
„Ceny by sa mali znižovať. Ovplyvňuje ich hospodársky cyklus a súčasné poklesy na trhoch sú znakom prichádzajúcej recesie,“ povedal Tyleček.