BRATISLAVA. Letná dovolenka pri mori bez stravy alebo len s raňajkami? Väčšine z nás už nestačí. Počas oddychu chceme mať stravu a nápoje po ruke po celé dni, zmrzlinu a dezerty podľa chuti. To všetko už v cene letného pobytu.
Zájazdy so službami all inclusive tvoria na predaji cestovných kancelárií stále väčší podiel. Ak im vlani patrila podľa internetového predajcu zájazdov Invia.sk len asi polovica predaja, toto leto už to boli takmer dve tretiny.
Niekde viac, inde menej
To, že sa dopyt klientov po pobytoch so službami all inclusive zvyšuje, potvrdzujú aj iné cestovky. Tvrdia však, že tento trend je postupný a trvá už niekoľko rokov.
„Túto sezónu patrili hotely all inclusive jednoznačne medzi najvyhľadávanejšie produkty,“ potvrdila Viera Ložeková Iliopoulou z cestovky Aeolus, ktorá sa špecializuje na pobyty v Grécku.
„Záujem rastie, a to vo všetkých destináciách, povedal Pavol Frankovič z Ruefa Reisen.
Podľa Olivera Klucha z Koala Tours tvoria pobyty so službami all inclusive až 90 percent predaja leteckých zájazdov.
Oveľa menší podiel majú pri zájazdoch do chorvátskych, španielskych či bulharských letovísk, do ktorých cestujú klienti vlastnou alebo autobusovou dopravou.
Satur zaregistroval zvýšený záujem o all inclusive aj vlani, hlavne v Turecku a Egypte. Aj preto podľa Márie Gallovej zaradil také ponuky vo väčšom počte.
Tento rok využilo tieto služby deväť z desiatich dovolenkárov Saturu v Egypte a Turecku, no len každý piaty dovolenkár v Chorvátsku či Bulharsku.
Sedia našej mentalite
K službám all iclusive sa naši dovolenkári prikláňajú čoraz viac preto, že im zabezpečia bezstarostnejší pobyt.
„Týka sa to stravy a nápojov, ale aj iných služieb, ktoré v all inclusive bývajú, napríklad športy, poskytnutie ležadiel a slnečníkov,“ vraví Frankovič.
Rozdiel v cene medzi polpenziou a all inclusive pri týždennom pobyte odhadli cestovky na 90 až 150 eur.
Zo štatistík predajcu Invia vyplýva, že all inclusive vyhľadávajú naši dovolenkári vo väčšej miere ako českí, aj keď aj tam záujem stúpol. Kluch to odôvodňuje odlišnou mentalitou dvoch národov.
„Slováci preferujú oddychovú dovolenku, Česi skôr poznávaciu. Naši dovolenkári viac minú za hotel a služby v ňom, menej na výlety. Česi viac šetria na hoteli a strave a dajú viac peňazí za výlety, dodal.
Aj služby all inclusive majú limity
Obchodná inšpekcia nemá štatistiku podnetov na all inclusive. Týkajú sa však najmä množstva jedla a nápojov.
BRATISLAVA. Ak si platíte all inclusive, neočakávate, že sa k vám budú správať, ako k zlodejom uterákov.
Nepotrebujete každý večer absolvovať potupnú procedúru, pri ktorej máte do piatej odovzdať v hoteli plážový uterák, aby vám na ďalší deň dali druhý.
Nečakáte, že ak ho zabudnete na stráženej minipláži, tak chcú od vás zaplatiť pokutu. Tak opísal postrehy z tohtoročnej dovolenky v egyptskej Hurgade čitateľ z Bratislavy.
Zarazil ho aj zákaz prechádzok po pláži vo večerných hodinách, po šiestej hodine sa už na mólo, ktoré patrilo k hotelovému rezortu, nedostal.
„V cene all inclusive mali byť aj miestne alkoholické nápoje. Podávali jeden druh piva, červeného a bieleho vína a viacero značiek pálenky. Tieto nápoje však roznášali čašníci, ktorí dôrazne dávali najavo, že očakávajú prepitné,“ zverila sa s výhradami k službám all inclusive v tureckej Antalyi čitateľka z Trnavy.
Hoci na postupy cestoviek dohliada Slovenská obchodná inšpekcia (SOI), štatistiku podnetov, ktoré sa týkajú služieb all inclusive, nemá.
„Ustanovenia zákona o zájazdoch špeciálne neupravujú poskytovanie služieb all inclusive, tak ich neevidujeme,“ vraví hovorkyňa Ústredného inšpektorátu SOI Danuša Krkošová.
Dodáva, že klienti so službami all inclusive sa sťažujú najmä na limitované množstvá jedál a nápojov či ich podávanie len v istých hodinách.