BRATISLAVA. Bratislavská firma Hant v spolupráci s Cestnými stavbami z Liptovského Mikuláša opäť siaha po diaľničnej stavbe.
Po tom, čo ponúkla najlacnejšiu diaľnicu medzi Fričovcami a Svinou, ale vylúčili ju zo súťaže, má teraz šancu stavať druhú etapu úseku medzi Jánovcami a Jablonovom.
Firma sa totiž ponúkla, že cestu postaví zhruba za 120 miliónov eur. O 150 miliónov eur tak podliezla očakávania Národnej diaľničnej spoločnosti. Za sebou nechala cestných stavbárov ako Eurovia či Doprastav.
Čo je za nízkymi cenami Ďalšia extrémne nízka cena prichádza v čase, keď stavebný sektor a nezávislí odborníci hovoria o podliezaní cien. Niektorí hráči na trhu tiež upozorňujú na firmy, ktoré neskôr skrachujú či nevyplatia dodávateľov.
Ceny PPP diaľnice D1 a nové súťaže
Jánovce Jablonov, 1. úsek (9 km)
Cena pri PPP: 136 mil. eur Predpoklad pred novou súťažou: 94,6 mil. eur Víťaz: Váhostav: 59,9 mil. eur Fričovce – Svinia (11,2 km)
Náklady PPP: 268 mil. eur Predpoklad pred ďalším tendrom: 213 mil. eur Najnižšia ponuka: 99 mil. eur od konzorcia s firmou Hant. Ponuku vylúčili. Druhý najlacnejší je Doprastav: 114,6 mil. eur Dubná Skala – Turany (16,5 km)
PPP: 343 mil. eur Predpoklad pred novým tendrom: 334 mil. eur Najlacnejšia ponuka: Váhostav: 137,7 mil. eur. Zmluva ešte nie je podpísaná. Jánovce – Jablonov 2. úsek
Cena pri PPP: 382,2 mil. eur Predpoklad pri novej súťaži: 270 mil. eur. Najnižšia ponuka: 120 mil. eur. Rozdiel medzi najlacnejšími ponukami a PPP: vyše 700 mil. eur.
Zdroj: internet, SME, ministerstvo dopravy
„Cenová ponuka, ktorú sme dali, je primeraná technickému riešeniu. Rozdiel medzi našou cenou a cenou konkurencie je 2,37 percenta,“ vysvetľuje Miriam Bayerová, zástupkyňa firmy Hant.
Niektorí konkurenti chápu, že odkedy sa obstaráva po novom, môžu mať firmy extrémne nízke ceny. Najnovšie sa totiž súťaží nielen o výstavbu diaľnice tak, ako ju naprojektuje štát, ale firmy si ju naprojektujú samy.
„Netuším, ako si to naprojektovali,“ zareagoval hovorca Váhostavu Rastislav Paďha na otázku, či sa mu zdá najlacnejšia ponuka v poriadku.
Ministerstvo dopravy zasa prisudzuje nízke ceny svojmu vplyvu.
„Dôvodom nižších cien je diametrálne iný prístup súčasného vedenia ministerstva na čele s Jánom Figeľom nielen k výstavbe diaľnic, ale všeobecne k verejným tendrom,“ povedal hovorca rezortu Martin Krajčovič.
Exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer) však varuje, že za nižšie ceny možno čakať len nižšiu kvalitu.
Rovnaká chyba? Tentoraz uchádzač s najnižšou cenou môže tendre skomplikovať. Už v súťaži o zákazku na diaľnicu medzi Fričovcami a Svinou ponúklo konzorcium najnižšiu cenu. Zo súťaže ho vylúčili, pretože namiesto vlastných referencií použil referencie partnera z Ruska.
Spor o referencie teraz bude riešiť Úrad pre verejné obstarávanie, na ktorý sa uchádzač s najnižšou ponukou obrátil. Firma si totiž myslí, že v rámci technickej pomoci sa referencie inej firmy použiť môžu.
Keď sme sa pýtali, či môže podobné problémy vylúčiť v najnovšom tendri, firma odpovedala: „Naše združenie poskytlo referenciu zahraničného partnera. Tieto referencie posúdi obstarávateľ,“ povedala Bayerová z firmy Hant.
NDS-D1 Ján-Jabl II ú -otvár obálok