BRATISLAVA. Štát nemá staviteľa takmer 50kilometrovej rýchlostnej cesty medzi Nitrou a Tekovskými Nem〜cami ako pokutovať za meškanie. Na oneskorenie prejazdnosti R 1 totiž koncesná zmluva nemyslí. Pritom cestu, po ktorej autá mali jazdiť koncom septembra, prejdú zrejme až o mesiac neskôr.
Čo chýba R1
Stavbár neodovzdal všetky stavebné objekty. Asi 140 z nich sa ešte nezačalo technicky odovzdávať. Prevádzkový manuál cesty ešte neodsúhlasili všetci kompetentní. Ide napríklad o manuál pre bezpečnosť cesty. Ďalšie chýbajúce dokumenty súvisia napríklad s vyrovnaním pozemkov.
Zdroj: ministerstvo dopravy
„Koncesná zmluva nepozná takéto sankcie,“ povedal vo štvrtok Milín Kaňuščák, riaditeľ sekcie cestnej dopravy rezortu dopravy. Poprel tak doterajšie informácie o tom, že stavbár – spoločnosť Granvia – príde o platby štátu za celý mesiac omeškania v hodnote asi 8 miliónov eur.
V reáli ich len dostane neskôr, keď už cestu sprejazdní. Splátky cesty bude dostávať celých 30 rokov. Kaňuščák tvrdí, že takéto sankčné mechanizmy zakotvené v zmluve sú dielom bývalej vlády.
Exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer) však tvrdí, že zmluva, ktorú podpisoval, na sankcie pamätala.
Povedal, že ak by koncesionár meškal napríklad jeden mesiac, nedostane splátky za celých 30 rokov, ale za 29 rokov a 11 mesiacov. Reálne teda príde o 8,3 milióna eur.
Ministerstvo dodalo, že o peniaze Granvia prichádza, pretože kým nedostane peniaze od štátu, nespláca bankám úvery, a tak platí úroky či penále.
Granvia sa teraz snaží odovzdať rýchlocestu aspoň do konca októbra.
„Je to reálne,“ zhodnotil Kaňušák z ministerstva dopravy.
„Celkovo je na tomto úseku 527 objektov a technické odovzdanie bolo v 99 objektoch, pri 289 sa už začalo technické odovzdanie,“ povedal Kaňuščák.
Okrem technického odovzdania stavieb nie je ešte schválený prevádzkový poriadok rýchlocesty a mešká sa aj s povoľovaním stavieb. Granvia totiž menila stavbu.
Vďaka tomu by sa mohli aj znížiť náklady na výstavbu cesty. Časť zo zatiaľ bližšie neurčenej zľavy dostane aj štát.