SME

Potraviny pred koncom spotreby bude obchod viac presúvať

Už v novembri by mal spotrebiteľ jednoducho nájsť v predajniach potraviny, ktoré treba do 24 hodín skonzumovať. Väčšina obchodov ešte nevie, ako ich označí.

Pri čokoládach a keksoch sa určí 24 hodín do konca lehoty spotreby ťažšie. V dopredaji sa môžu objaviť v posledný deň mesiaca, uvedeného na obale.Pri čokoládach a keksoch sa určí 24 hodín do konca lehoty spotreby ťažšie. V dopredaji sa môžu objaviť v posledný deň mesiaca, uvedeného na obale. (Zdroj: Ilustračné - SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. „Objednali sme priveľa. Naša zľava, vaša výhoda.“ Takýto slogan nájdete na pultoch s mäsom, chlebom, ale aj s mliečnymi výrobkami v Kauflande.

Nálepky s percentuálnou zľavou sú aj na niektorých potravinách v ďalších reťazcoch.

Nie vždy je však z nich jasné, že takto označené potraviny treba rýchlo zjesť. Z predajní, ktoré SME navštívilo, to mal jednoznačne uvedené iba Lidl.

Spotrebiteľov, ktorí si už zvykli na niekoľko druhov zliav na potraviny v každom obchode, môže označenie akcia či zľava pomýliť.

SkryťVypnúť reklamu

Špeciálne pulty nebudú

„Pri týždňovom nákupe nemám náladu študovať žlté minipísmenká na bielom podklade na každej potravine, lebo inak môžem doma zistiť, že z desiatich jogurtov musím sedem zjesť už dnes,“ napísal k označovaniu potravín v diskusii čitateľ sme.sk.

Čo sa zmenilo

potraviny na rýchlu konzumáciu musí obchodník umiestniť oddelene a/alebo označiť, pôvodne sa počítalo len s možnosťou oddeleného umiestnenia, povinnosť sa týka potravín, ktorých trvanlivosť je viac ako 4 dni a lehota do dátumu spotreby je kratšia ako 24 hodín, pôvodne sa mala týkať všetkých, čo majú lehotu do dátumu spotreby kratšiu ako 48 hodín, povinnosť má platiť od 1. novembra, pôvodne sa počítalo už s 1. októbrom.

Od novembra by sa mal v obchode orientovať ľahšie. Podľa novely zákona o potravinách, ktorá čaká na podpis prezidenta Ivana Gašparoviča, totiž budú musieť predajne oddelene umiestniť, alebo označiť potraviny, ktorých trvanlivosť je viac ako štyri dni a treba ich skonzumovať do 24 hodín.

SkryťVypnúť reklamu

„Nemyslím si, že obchody vytvoria na tieto potraviny špeciálny regál. Každý štvorcový meter predajnej plochy je drahý,“ vraví analytik obchodu Ľubomír Drahovský.

Oslovené obchodné reťazce zatiaľ nevedeli povedať, akou formou „24­hodinové“ potraviny označia či oddelia.

„Ak sa včas nepredá veľké množstvo z jedného druhu výrobku, je možné, že ho špeciálne označíme na jednom pulte. Ak pôjde o jeden či dva výrobky, tak sa oddelia,“ naznačil Michal Dyttert z reťazca Tesco.

Môžu sa pomiešať

Väčšina z predajcov nevie, či budú oddelene umiestňovať a s nižšími zľavami ponúkať aj potraviny, ktorým ostáva do konca lehoty spotreby viac ako 24 hodín, teda dva či tri dni. Robili by tak dobrovoľne, podobne ako dnes.

„Nevieme, aký model zvolíme,“ povedal hovorca Kauflandu Martin Gärtner. Pripustil možnosť, že budú oddeľovať len potraviny s 24­-hodinovou lehotou spotreby, rovnako ako že budú mať ešte aj pulty pre potraviny končiace o deň či o dva neskôr.

SkryťVypnúť reklamu

Drahovský si myslí, že obchodníci skôr nezavedú medzistupeň v podobe ďalších pultov a zliav na potraviny, ktoré skončia o dva či tri dni.

Ak to neurobia, skončia na pultoch s potravinami s dlhšou lehotou na spotrebu. Spotrebiteľ si tak bude musieť viac všímať dátum spotreby.

„Ak bude porovnávať potraviny s rôznou lehotou spotreby za rovnakú cenu, skôr siahne po tých, čo môže zjesť neskôr,“ vraví Drahovský.

Potraviny s kratšou lehotou spotreby, ktoré zvykne obchod často umiestňovať do predných častí pultov, tak nakoniec môžu skončiť v 24­-hodinovom výpredaji.

Predajne skôr zaplatia viac

BRATISLAVA. Ak by museli obchody mať špeciálne pulty na predaj potravín s 24­-hodinovou lehotou do konca spotreby, stálo by ich to viac, než zaplatia za ich označenie či oddelenie.

SkryťVypnúť reklamu

O tom, že im nová povinnosť zvýši náklady, síce stále hovoria, ale už nie všetci a nie v takom rozsahu, ako pred niekoľkými mesiacmi.

„Očakávame, že sa nám zvýšia náklady na dopredaj, ale ich výšku spresníme dodatočne,“ povedal Vladimír Kocúrek, viceprezident spoločnosti CBA Slovakia.

S vyššími nákladmi počíta aj COOP Jednota Slovensko, pri označovaní, aj oddelenom umiestňovaní potravín na rýchlu spotrebu.

„Budeme ich sledovať, a keď presiahnu rozumnú hodnotu, ktorú obchod je schopný znášať v rámci svojich nákladov, nedá sa vylúčiť, že ich zakomponujeme do ceny výrobku,“ tvrdí podpredseda siete Martin Katriak.

Extra náklady na regálové vybavenie i mzdy pre ľudí, ktorí budú musieť potraviny triediť, označovať a prekladať očakáva aj Ahold Retail Slovakia. Lidl tvrdí, že mu nové ustanovenia náklady nezvýšia.

SkryťVypnúť reklamu

V koši môže skončiť väčšie množstvo jedla

O označovaní potravín s krátkou lehotou spotreby sme hovorili s JARMILOU HALGAŠOVOU z Potravinárskej komory Slovenska.

Budú podľa vás obchodníci oddelene umiestňovať aj potraviny s dvojdňovou či trojdňovou lehotou spotreby, ako to robia dnes?

„Obchodníci sa budú správať racionálne. Budú postupovať v súlade so zákonom a tak, aby si jeho dodržiavanie vyžadovalo čo najnižšie náklady. Neviem, prečo by nemali ponúkať naďalej potraviny so zľavami či v iných akciách. Len sa im rozšíril sortiment povinne označovaných potravín.“

Povinné označovanie potravín na rýchlu spotrebu nie je také prísne, ako sa počítalo v návrhu. Týka sa menšieho počtu výrobkov a kratšej lehoty na spotrebu. Je s tým komora spokojná?

„Komora považuje toto povinné označovanie potravín za diskriminačné. Spotrebitelia ho môžu vnímať ako upozornenie, že ide o potravinu „druhej kategórie“. Podľa európskej legislatívy si pri dodržaní správnych skladovacích podmienok potraviny musia zachovať špecifické vlastnosti počas celej lehoty spotreby. Až po jej ukončení môžu zmeniť chuť či vôňu, skaziť sa.“

SkryťVypnúť reklamu

Čo toto ustanovenie prinesie spotrebiteľom, obchodu a výrobcom?

„Dúfam, že sa podarí logistiku nastaviť tak, aby sa údajom o blížiacom ukončení lehoty spotreby muselo označovať čo najmenej potravín. Spotrebitelia však zrejme budú obchádzať takto označené potraviny a budú uprednostňovať tie s najdlhšou lehotou spotreby. Preto sa dá predpokladať, že sa bude vyhadzovať väčšie množstvo potravín.“

Môže to zvýšiť tlak na výrobcov, aby dodávali potraviny s dlhšou trvanlivosťou a možno menej kvalitné?

„To si nemyslím. Skôr je to otázka na obchod, ako bude postupovať, aby sa neplytvalo potravinami a aby nevznikali zbytočné náklady. Naším záujmom určite nie je vyrábať potraviny na úkor ich kvality.“

Obchod si má poradiť sám

Pri označovaní neplánuje ministerstvo predajcov usmerniť.

SkryťVypnúť reklamu

BRATISLAVA. Musia byť výrobky s najkratšou lehotou spotreby označené číslom 24 hodín? Majú byť takto označené pulty? Zo znenia zákona to nie je úplne jasné.

Väčšina oslovených obchodníkov ešte nevedela povedať, ako potraviny v duchu zákona označí.

Rezort pôdohospodárstva im neporadí. „Ministerstvo neplánuje vydať usmernenie, akou formou majú byť potraviny označené,“ vraví Monika Szabová z ministerstva.

Keď sa novelizoval zákon o potravinách, aby sa zvýšila hygiena predaja nebaleného pečiva, usmernenie vydalo.

„Nevidím dôvod na vydávanie usmernenia na vykonávanie schválenej povinnosti v praxi,“ tvrdí Jarmila Halgašová z Potravinárskej komory Slovenska.

Odôvodňuje to tým, že v novele nie je splnomocňovacie ustanovenie na vydanie predpisu, ktorý by upravil oddeľovanie a označovanie potravín s lehotou spotreby do 24 hodín. „Usmernenie nemá žiadnu právnu záväznosť a jeho dodržiavanie nie je vymožiteľné,“ dodala.

SkryťVypnúť reklamu

Ako ich označujú

Lidl

Na pultoch s pekárenskými výrobkami na rýchlu konzumáciu, ale aj s mäsom je výška percentuálnej zľavy. Už dnes vysvetľuje, že tovar, ktorý s takouto zľavou ponúka, je bezchybný, ale má kratší dátum spotreby.

Kaufland

Pekárenské, mliečne či mäsové výrobky na rýchlu konzumáciu sú na spodných pultoch. Doplnené sú nápisom: Objednali sme príliš veľa. Naša zľava, vaša výhoda. Na niektorých výrobkoch je ešte aj nálepka zlacnené.

Tesco

Mliečne výrobky na spodných pultoch sú označené Výpredaj či Akcia. Chladené mäso je na pulte s označením Akcia a uvedením percentuálnej zľavy. Pekárenské výrobky s označením zľava a prelepenými etiketami.

Billa

Mliečne výrobky s krátkou lehotou spotreby sú na spodných chladiacich pultoch, niekedy sú ešte uložené v plastových prepravkách. Na výrobkoch žlté alebo červené nálepky Zľava a údaj, s akou zľavou sa predávajú.

SkryťVypnúť reklamu

CBA – Terno

Trvanlivejšie potraviny, ale aj zelenina či ovocie na rýchlu konzumáciu sú umiestnené v kovových košoch označených Dopredaj. Niekedy je na košoch alebo aj výrobkoch uvedená percentuálna výška zľavy.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (23. 5. 2025)
USD 1.131
AUD 1.761
CZK 24.942
JPY 162.190
CAD 1.568
GBP 0.843
HUF 403.730
PLN 4.246
CHF 0.934
SEK 10.849

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 702
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 409
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 280
  4. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 4 255
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 596
  6. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 272
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 230
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 1 932
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 537
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 130
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 763
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 236
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 765
  6. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 953
  7. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 6 855
  8. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 6 602
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 537
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 130
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 763
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 236
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 765
  6. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 953
  7. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 6 855
  8. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 6 602
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu