BRATISLAVA. Po jeho niekoľkonásobnom odložení by sa zdraženie cestovného na železnici malo stať realitou už od novembra.
„Úrad pre reguláciu železničnej dopravy ukončil pripomienkové konanie k výnosu, ktorým sa mení cestovné. Termín jeho očakávanej účinnosti od prvého novembra 2011 sa zdá reálny,“ povedal Martin Gajdoš z regulačného úradu.
V materiáli, ktorý rezorty pripomienkovali, úrad poukazuje na to, že viacerí si za cestu vlakom priplatia viac než avizované priemerné desaťpercentné zdraženie.
Hore aj o polovicu
„Priemerné zvýšenie regulovaného základného cestovného do vzdialenosti 50 kilometrov dosiahne 41,7 percenta,“ píše sa v materiáli.
V praxi by tak 29-kilometrová trasa z Komárna do Nových Zámkov zdražela o 44 percent na 1,7 eura. Dnes vyjde na 1,18 eura. Päť dní dochádzky zdražie asi o päť eur.
„Zvýšené cestovné môže nepriaznivo ovplyvniť záujem o hľadanie si práce mimo trvalého bydliska,“ konštatuje úrad.
„Určite sa to dotkne tých, ktorí hľadajú zamestnanie,“ súhlasí Michal Páleník z Inštitútu zamestnanosti.
Nie je však jasné, či to viac ovplyvní záujem o prácu pri kratšom, či dlhšom dochádzaní. Aj keď je percentuálne nárast najvyšší na krátkych trasách, v eurách to môže vyzerať inak.
Regionálne zľavy
Vladimír Baláž z Prognostického ústavu SAV predpokladá, že pri väčších vzdialenostiach bude aj ochota ľudí priplatiť si väčšia.
„Ide skôr o prácu v Bratislave alebo Prahe, kde sú mzdy vyššie,“ zdôvodnil. Záujem o prácu s dochádzaním na kratšiu vzdialenosť naopak opadne, dodal.
Hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko Alexander Buzinkay hovorí, že v regionálnej doprave sú nachystané extra zľavy vo výške asi 15 percent.
Na vzdialenosti do 60 kilometrov cestuje pritom viac ako polovica klientov železníc. „Ale generujú menšinu tržieb,“ dodal.
Železnice chcú zmenou získať asi dva milióny eur ročne. Ceny tak môžu dohnať cestovné v autobusoch na krátkych trasách.