BRATISLAVA. Inštitút hospodárskej politiky (IHP) s veľkým prekvapením vníma verejné vyjadrenia reprezentantov politických strán, ktoré sú zastúpené vo vláde SR, o prípadnej reálnej možnosti rozpočtového provizória, s ktorým by Slovensko vstúpilo do budúceho roka.
V stanovisku IHP to uviedol jeho riaditeľ František Palko. "Navyše, tieto názory o prípadnej neschopnosti Národnej rady SR schváliť rozpočet pre nasledujúce rozpočtové obdobie prichádzajú v čase, keď jedna z ratingových agentúr v piatok 14. októbra 2011 pripustila možnosť zníženia ratingu pre Slovensko, ak dôjde k zníženiu záväzkov v konsolidácii verejných financií," pripomenul Palko.
Rozpočtové provizórium je podľa Palka totiž o znížení týchto záväzkov, ktoré majú v podmienkach Slovenska silu zákona, a to konkrétne zákona o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok.
Rozpočtové hospodárenie v roku 2012 by sa do schválenia nového rozpočtu v takomto prípade riadilo zákonom o štátnom rozpočte na rok 2011, pričom deficit verejných financií je v roku 2011 stanovený o 1 percentuálny bod viac ako je konsolidačný plán vlády na rok 2012, schválený platným a doteraz nezrušeným uznesením tejto vlády SR, ktorým schválila rozpočet na roky 2011 až 2013. "Rozpočtovým provizóriom by išlo o zníženie záväzku v konsolidácii verejných financií," varoval Palko.
Slovensko v novodobej histórii, teda od vstupu do Európskej únie, rozpočtové provizórium nezažilo a neexistuje pre jeho aplikáciu skúsenosť. Tento handicap sa podľa riaditeľa IHP znásobuje tým, že súčasťou rozpočtu sú aj prostriedky z fondov EÚ a spolufinancovanie z domácich zdrojov.
"Rozpočtové provizórium by tak mohlo ešte viac spomaliť tempo čerpania týchto prostriedkov, pričom sa nachádzame už v druhej polovici obdobia ich čerpania s objemom iba zhruba vo výške 20% z celkovej alokácie týchto zdrojov. Je preto dôležité, aby namiesto zľahčovania významu prípadného rozpočtového provizória pre budúci rok hľadali politici iba možnosť schválenia rozpočtu," prízvukoval Palko.
Podľa neho je totiž diametrálne odlišné po predčasných voľbách v marci budúceho roka a po následnej inštalácii novej vlády upraviť existujúci rozpočet, ako sa zaoberať tvorbou úplne nového rozpočtu pre rok 2012 a zároveň začať prípravu rozpočtu počnúc rokom 2013, pričom od apríla začnú plynúť zákonné lehoty pre jednotlivé fázy prípravy trojročného rozpočtu do roku 2015.
Ako uviedol Palko, malo by byť logické, aby politické strany, ktoré sa dohodnú na podobe vlády SR, ktorá povedie krajinu do predčasných volieb, zároveň deklarovali, že sú v stave dohodnúť sa na podobe rozpočtu verejnej správy pre roky 2012 až 2014 a že rozpočtové provizórium pre ne nie je riešením.
"Takýto krok by bol nepochybne dôležitý aj v zastavení čo i len úvah zo strany ratingových agentúr o zhoršení ratingového výhľadu Slovenska, prípadne zníženia ratingu," uzavrel Palko.