ŠTOKHOLM. Švédsky odevný reťazec Hennes & Mauritz (H&M) zaznamenal v septembri pokles predaja v obchodoch otvorených aspoň rok, a to o 7 %. Analytici však podobný výsledok očakávali vzhľadom na negatívne nálady spotrebiteľov, predovšetkým vo vyspelých štátoch, ktoré bojujú s dlhovou krízou. Ich odhad poklesu predaja sa pohyboval v rozmedzí od 5 do 7 %.
Celkové tržby druhej najväčšej odevnej siete v Európe, v ktorých sú zahrnuté aj výsledky z predajní otvorených menej ako rok, v septembri vzrástli o 3 % v lokálnych menách. Analytici predpovedali, že stúpnu v priemere o 2,8 %.
H&M už štvrtý kvartál bojuje so znižovaním obratu. Na príčine sú rastúce vstupné náklady, silná švédska koruna a spomaľovanie vyspelých ekonomík. Podľa generálneho riaditeľa H&M Karla-Johana Perssona spoločnosť sa rozhodla, že neprenesie rast nákladov na zákazníkov, aby z dlhodobého hľadiska upevnila svoju pozíciu na trhu.
Výrobcovia odevov v ostatných mesiacoch čelia zdražovaniu bavlny a ďalších nákladov. Luxusnejšie značky už oznámili, že zvýšia ceny svojich produktov. Ale švédsky reťazec, ktorý vlani dokonca ceny znížil, aby posilnil svoju konkurencieschopnosť, sa zatiaľ nechystá zdražovať.
H&M má viac ako 2300 obchodov v 41 krajinách sveta, vrátane Slovenska.
Informovala o tom agentúra Reuters.