BRATISLAVA. Diaľničné PPP projekty, ktoré zrušila vláda Ivety Radičovej (SDKÚ), sú opäť na stole. Návrat k nim ohlásil Robert Fico (Smer), ktorý je autorom pôvodnej myšlienky PPP diaľnic.
Za Ficovej vlády sa pritom v prospech PPP projektov rozhodlo na základe analýz, ktorých pravdivosť overuje polícia. „Vyšetrovanie pokračuje, smeruje ku konkrétnemu obvineniu,“ povedal Michal Slivka, hovorca Prezídia policajného zboru.
Exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer), pod ktorého PPP projekty spadali, tvrdí, že o vyšetrovaní nevie a nikto z polície ho neoslovil.
Návrat tretieho balíka
Vážny už má predstavu, čo by mohlo byť PPP, teda projektom súkromnoverejného partnerstva. „Jedným z možných úsekov sa javí bývalý tretí balík PPP,“ povedal.
Projekty PPP
Ficova vláda rozbehla prvý balík PPP na 75 kilometrov diaľnic medzi Košicami a Dubnou skalou. Víťaz mal dostať za stavbu a 30ročnú údržbu 9,1 miliardy eur. Vláda Ivety Radičovej projekt zrušila. Nové súťaže ukazujú úsporu stoviek miliónov eur. Neskôr sa zrušilo aj PPP na 29 kilometrov okolo Žiliny v cene vyše 8 miliárd eur. Dnes Smer avizuje návrat k žilinskej PPP diaľnici.
Reč je o 29 kilometroch cesty okolo Žiliny. Podľa predstáv Ficovej vlády ich malo stavať konzorcium s nemeckou firmou Hochtief. Za 30 rokov mal štát za stavbu, údržbu a prevádzku diaľnice zaplatiť 8,5 miliardy eur.
Drahší, ale aj dlhší bol pôvodný prvý balík PPP. Asi 70 kilometrov východnej D 1 malo stavať a udržiavať konzorcium s Váhostavom a Doprastavom za vyše 8 miliárd eur.
Na tieto úseky už však rezort dopravy pod vedením Jána Figeľa (KDH) vyhlásil súťaže. Vážny ich chce nechať dobehnúť do konca.
Ministerstvo dopravy sa chystá PPP plány Smeru v prípade žilinskej diaľnice prekaziť. Do konca roka chce totiž vypísať súťaž na najdrahšiu súčasť cesty – tunel Višňové. „Budeme robiť všetko preto,“ povedal hovorca rezortu Martin Krajčovič.
Bude treba analýzu
S návratom PPP projektov nemajú zásadný problém ani niektorí pravicoví poslanci. Poslanec strany MostHíd Ivan Švejna hovorí, že nie je a priori proti: „Určite však nevyriešia potenciálne veľký deficit verejných financií.“
„Návrat k systému PPP projektov, ako ich robila vláda Roberta Fica? To rozhodne nie. Ale návrat k normálnym nepredraženým PPP projektom? Prečo nie,“ tvrdí poslanec Stanislav Janiš (SDKÚ). Všetko bude podľa neho závisieť od toho, či a aký rozpočet na budúci rok sa schváli.
Jednoznačné nie hovorí vzkrieseniu súkromných diaľnic SaS. „Pre mňa je to vec, ktorú neviem pochopiť,“ povedal o plánoch Smeru Ľudovít Jurčík z SaS.
Stavbári a odborníci z brandže nemajú s oživením myšlienky PPP problém. No treba okrem iného urobiť dôkladnú analýzu, na ktoré úseky by sa mohla metóda použiť, hovorí Ľubomír Palčák, šéf Výskumného ústavu dopravného v Žiline.
Oslovení stavbári sa zhodli na tom, že na PPP nie je nič zlé, len ich treba dobre urobiť.