BRATISLAVA. Prevzatím európskej smernice, prijatej v marci tohto roka, sa zmenia a doplnia súčasti železničného systému, ako aj postup pri ich overovaní.
Návrh zákona podľa ministerstva dopravy zároveň upravuje ustanovenia, ktorých zmena vyplynula z doterajšieho uplatňovania zákonov o dráhach a doprave na dráhach. Návrh na zmenu oboch zákonov má nadobudnúť účinnosť 31. decembra tohto roka. Vtedy uplynie aj lehota na prevzatie smernice Európskej komisie o interoperabilite systému železníc, ktorá upravuje niektoré prílohy príslušnej smernice Európskeho parlamentu a Rady Európskeho spoločenstva z roku 2008.
Poslanec Ľubomír Vážny (Smer-SD) nesúhlasil s päťročným odkladom presunu kompetencií pri financovaní osobnej regionálnej železničnej dopravy zo štátu na samosprávne kraje do roku 2016. Presunutie kompetencií na kraje pre regionálne vlaky o päť rokov podľa neho nič nerieši a neprospeje krajom ani štátu. Opozičný politik navrhol, aby ministerstvo dopravy buď upravilo termín presunu kompetencií alebo ho úplne vylúčilo.
Podľa ministra dopravy Jána Figeľa (KDH) kraje teraz nemajú prostriedky na financovanie regionálnej železničnej dopravy a nie je isté, či na to budú mať neskôr. Najprv treba podľa neho železnice ozdraviť a potom sa rozhodne, kto bude gazdom a či bude regionálna železničná doprava decentralizovaná. Figeľ v tejto súvislosti pripomenul, že ministerstvo už pripravilo rámec budúceho zákona o verejnej doprave a k dispozícii sú aj výsledky analýzy o využívaní vlakov v regiónoch.
Štát v súčasnosti financuje verejnú železničnú osobnú dopravu cez poplatky za výkony vo verejnom záujme pre Železničnú spoločnosť Slovensko, a.s. Kraje zatiaľ prispievajú na financovanie verejnej prímestskej autobusovej dopravy.