WOLFSBURG. Koncern Volkswagen mal pôvodne cieľ stať sa najväčším výrobcom automobilov na svete v roku 2018. Podľa najnovších prognóz by ho však mohol dosiahnuť už tento rok.
Rozhodne o ňom šprint v cieľovej rovinke v novembri a decembri na ázijskom a latinskoamerickom trhu, na ktorom sú jeho hlavnými súpermi americký General Motors a japonská Toyota.
Tri najväčšie spoločnosti pre výskum trhu s motorovými vozidlami odhadujú, že Volkswagen vyrobí tento rok najviac automobilov a predá ich najväčší počet.
Zemetrasenie uškodilo
Toyota sa stala najväčším svetovým výrobcom automobilov v roku 2007, keď zosadila z trónu dlhoročného lídra trhu, americký koncern GM.
Toyota však tento rok marcovým ničivým zemetrasením v oblasti Fukušimy a následnej vlne cunami prišla o dôležitú časť výrobnej kapacity. Mnohé komponenty nedodávala svojim závodom v zahraničí, čo viedlo k výraznému zníženiu jej produkcie.
GM vyrobil v 1. polroku tohto roku viac automobilov než Volkswagen. Avšak od leta došlo v Spojených štátoch k zníženiu predaja vozidiel, čo pocítil aj ich najväčší americký výrobca. Podľa spoločností JD Power, PwC a IHS Automotive si Američania prvú pozíciu do konca roka neudržia.
Od Škody po Bentley
Kým v minulosti mal Volkswagen vysoké výrobné náklady a pre mnohých boli jeho automobily neprístupné, v poslednom období začal montovať do svojich vozidiel cenovo výhodné komponenty z Indie. Majú priamy vplyv na to, že výrobné ceny viacerých značiek jeho modelov výrazne klesli.
To vytvára predpoklady, aby boli prístupnejšie ďalším zákazníkom. Navyše jeho modelová paleta od Seatu a Škody až po Audi a Bentley, je taká široká, že má čo ponúknuť všetkým typom a nárokom kupujúcich.
Podľa poslednej prognózy JD Power Volkswagen predá tento rok asi 7,8 milióna, GM 7,2 a Toyota 6,8 milióna automobilov.