Aj keď zaplatíte poplatky za sprostredkovanie úveru, nemusíte pôžičku získať. Pravdepodobnosť, že vám vrátia peniaze za poplatky, je malá.
BRATISLAVA. Chceli si požičať a za sprostredkovanie úveru zaplatili províziu. Pôžičku však nedostali a nikto im nevrátil ani peniaze, ktoré zaplatili za jej získanie.
Takúto skúsenosť majú stovky ľudí u nás , ktorí sa stali obeťami finančných podvodov. Slabý príjem im zúžil okruh možností, kde si môžu požičať, a tak sa obrátili na firmy či jednotlivcov, ktorí im získanie úveru sľubovali.
Skrytá neochota
Príkladom firmy, ktorej môžete zaplatiť viac peňazí, než vám požičia, je Euro Cash z Banskej Bystrice. Keď sme ju telefonicky žiadali o úver, odkázala nás na sprostredkovateľa – Dom Moderných služieb (DMS).
„Neposkytnem vám bližšie informácie o podmienkach pôžičky. Dajte nám kontaktné údaje, my za vami vyšleme agenta,“ vyzýva operátorka DMS. Prezradila len toľko, že je nepodstatné, kde klient býva a o aký vysoký úver žiada.
S obchodom údajne nie sú spojené poplatky. Našli sme agenta DMS Stanislava Caráneka z Topoľčian. „Dajte mi pokoj, nemám čas,“ zložil telefón po tom, ako sa dozvedel, že sme z novín.
Bývalý agent DMS Eduard Kraut zháňal ľudí a uzatváral zmluvy o pôžičkách. „Vyberal som od nich poplatky a na tom som pohorel. Ľudia, ktorí nezískali úver, potom kontaktovali mňa,“ tvrdí.
Podľa neho spoločnosť cez agentov okráda ľudí v núdzi, spolieha sa najmä na ich naivitu. Agent si zapísal osobné údaje žiadateľa a porovnal jeho príjmy a záväzky. Záujemcovi o úver zavolali z DMS, či formálnym vyhodnotením prešiel.
Pred podpisom zmluvy musel zaplatiť poplatok. „Bol vo výške 65 eur. Za rýchlu zmluvu, ktorá mala byť vybavená do dvoch dní, bol 130 eur,“ dodal Kraut. Tvrdí, že sa potom už nikomu neozvali.
„Sám som bol oklamaný. Chystal som sa podať žalobu, ale právnik ma upozornil, že proti takýmto firmám nemám šancu,“ vraví. Dodáva, že firma ho nútila vytvoriť si vlastný tím. Jeho členovia prešli školením, ktoré stálo 70 eur na osobu.
Euro Cash skupuje aj pohľadávky. „Agentovi som vyplatil 75 eur za vymoženie pohľadávky. Sľúbili, že sa mi do štrnástich dní ozvú, no nestalo sa tak ani po mesiaci a peniaze som nevidel,“ tvrdí Daniel Kotleba. Po štyroch mesiacoch mu firma poslala zľavovú kartu na ďalšie služby.
Peniaze naspäť
Ľudia, ktorí boli takto poškodení sa môžu obrátiť na finančnú políciu či Slovenskú obchodnú inšpekciu (SOI). „Ak pre firmu nie je dôležitý príjem ani ďalšie záväzky klienta, je to podozrivé. Radšej sa takým firmám vyhnúť,“ radí Helena Homolová z SOI.
Hoci sme na webových fórach našli niekoľko ľudí, ktorých poškodila firma Euro Cash, len jeden to ohlásil SOI. „Počas tohto roka inšpektorát pre Banskobystrický kraj šetril jeden podnet voči Euro Cash a jeden voči DMS,“ potvrdil jeho riaditeľ Karol Šusták.
Dodal však, že ani v jednom prípade sa nepotvrdilo porušenie zákona.
SOI chce zverejniť výsledky kontrol zmlúv, ktoré uzatvárajú nebankové subjekty. Šéfka SOI Nadežda Machútová naznačila, že 80 percent z nich bolo v neprospech klientov.
Chceli si požičať, platia za telefón
Pred inzerátmi s číslami s drahšou tarifou varuje aj obchodná inšpekcia.
BRATISLAVA. Zavolali na inzerát, ktorý sľuboval úver. Namiesto pôžičky dostali vysoký účet za telefón. Ponuky z inzerátu mali totiž audiotexové čísla s predvoľbami 0900, 0809, 0960 či 0961.
Pred volaním na také čísla varuje obchodná inšpekcia. Upozorňuje, že po zavolaní musí záujemca o úver poskytnúť operátorovi veľa informácií, na ktoré sa pýta aj niekoľkokrát.
Volajúci si neuvedomí, že platí zvýšenú tarifu od 1,5 do troch eur. Za hovor, ktorý trvá aj pol hodiny, teda môže zaplatiť až 200 eur.
Čísla sa spájajú s firmami, ktoré poskytujú úvery cez web, napríklad skvelapozicka.sk, ceanes.sk či najpozicka.sk.
„Ak bola cena hovoru v rozpore s cenníkom, klient môže podať reklamáciu operátorovi. Základnou obranou je zistiť si, kde a za koľko voláme,“ povedal hovorca Telekomunikačného úradu Roman Vavro.