Trend zmenil grafiku aj obsah. Prečo?
„Vyšlo nám z prieskumu, ktorý sme robili v lete, že v štruktúre, ktorú sme mali niekoľko rokov, sa naši čitatelia nie veľmi dobre orientujú.“
V čom sú výhody nového usporiadania?
„Urobili sme poriadok v tom, že všetky krátke útvary sme upratali na začiatok. Za nimi vzniklo veľké jadro, kde sa môžeme hrať s tým, ktorej rubrike dáme akú váhu. Donedávna to bolo tak, že každá rubrika mala svoj vyhradený priestor. Dnes už nie je pevný, redaktori musia súťažiť, kto sa s materiálom dostane do aktuálneho Trendu. Trochu to podporilo vnútornú konkurenciu.“
Posúva sa Trend od ekonomiky k spoločenským témam? Začali ste publikovať Danglárove karikatúry a komentáre Mariána Leška.
„Obsah neposúvame, chceme ho spestriť a rozšíriť. Keď chceme posilniť predaj, musíme ísť do tém, ktoré zaujímajú širší okruh ľudí, sú písané zaujímavejšie, ilustrované a doplnené rôznymi grafickými prvkami. Chceme sa venovať aj veciam, ktoré zaujímajú mladých ľudí, ktorí ovládajú nové technológie, neriešia, ako rastie HDP, ale ako opraviť firmu, ktorá sa im kazí.“
Fakty
Časopis Trend
Jediný slovenský týždenník o ekonomike, ktorý vychádza nepretržite 20 rokov.
Týždenne sa predá približne 15tisíc výtlačkov, jeho stránka má mesačne asi 300tisíc návštevníkov.
Vydáva ho Trend Holding, ktorý vlastnia traja zakladatelia magazínu.
Aké je správanie firiem v kríze? Odhlasujú predplatné, aby usporili, alebo majú, naopak, väčší záujem o ekonomické informácie?
„Zatiaľ odlev dramaticky necítime. Robíme všetky opatrenia preto, aby sme firmy, ktoré sa rozhodli šetriť, nahradili spoločnosťami, ktoré investujú do svojich zamestnancov. Nemyslím si, že by došlo k dramatickému poklesu predaja.“
Čo za dvadsať rokov najviac ovplyvnilo Trend?
„Pozitívne momenty sú také, že si vždy dokázal udržať správnych ľudí, podnikať bez cudzích zdrojov a bol v zisku. Pružne reagoval na to, keď sa blížili zlé časy. V minulosti sme už také prežili na konci 90. rokov, keď sme museli šetriť, skresávať mzdy. Podarilo sa nám cez to dostať, rovnako ako teraz. Míľniky, ktoré by som mohol spomenúť, sú prechod z lososového papiera, ktorý bol nemoderný, na tento magazínový štýl, spustenie webovej stránky pred desiatimi rokmi.“
Napriek tomu muselo vydavateľstvo prepustiť v tomto období desať ľudí. Ste na tom ekonomicky zle?
„Trend je v dobrej ekonomickej situácii a chce sa v nej udržať. A keďže sa predpokladá, že výnosy z printovej inzercie by mohli v budúcom roku klesnúť rádovo možno o tretinu, musíme sa na to pripraviť. Už v predstihu sme reagovali tým, že sme niektoré produkty, ktoré neprinášali zisk, zoškrtali a vytvoril sa priestor, aby sme mohli optimalizovať personálny stav.“
Keď sa spustil projekt Piano, väčšina redakcií opatrne zamkla na webe len zlomok obsahu. Trend zamkol celé medialne.sk, ktoré bolo klikanou stránkou. Nebola to chyba?
„Ja som šéfredaktor printového Trendu, môj súkromný názor a v tejto firme minoritný je, že ak má niečo hodnotu, musí to mať aj svoju cenu. Vo všeobecnosti si myslím, že platiť za obsah na webe je správne a touto cestou by som ja najradšej do budúcna išiel. Ľudia si musia zvyknúť na to, že médiá majú svoje náklady a vytvárajú hodnoty, ktoré niečo stoja. V supermarkete sa nečudujú, že pod tovarom je cenovka.“
Pred štyrmi rokmi narobilo Trendu problémy predbežné opatrenie súdu, ktorý pre spor s firmou Bartolomei Finance zablokoval načas vydavateľstvu účty. Ako sa to skončilo?
„To je otázka na vydavateľa, k tomu sa nebudem vyjadrovať. Podľa mojich informácií to bolo vyriešené.“
Na trh prišiel ekonomický magazín Forbes. Čítate ho? Je pre vás konkurenciou?
„Každé ekonomické médium na svetovom trhu, ktoré je relevantné, si všímame. A ak je na ňom niečo inšpiratívne, tak sa inšpirujeme. Forbes patrí do tejto kategórie.“
Ako vidíte budúcnosť mienkotvorných periodík ekonomického zamerania?
„Ak bude existovať relevantný dopyt, tak budú existovať také médiá. Zánik printov sa predpokladal už pred desiatkami rokov, keď prišli rozhlas a televízia. Ďalší zánik mal znamenať internet, printy stále existujú. Pre nás nie je dôležité, či sme na papieri, ale kto číta a kupuje náš obsah. Pre nás je lepšie predávať ho cez tablety a elektronický papier, lebo by sme šetrili lesy a mohli rýchlejšie reagovať na potreby čitateľa.“
Kedy predpokladáte, že sa to stane?
„Želal by som si, aby to bolo čo najskôr. Ale všetky prognózy tohto typu sú irelevantné. Keď sme pred desiatimi rokmi spúšťali weby, všetci predpokladali, že časom bude väčšina výnosov z inzercie pochádzať z tohto prostredia. Podľa mňa sa to nestalo aj preto, že vydavatelia sa rozhodli kanibalizovať samých seba a rozdávať drahý obsah zadarmo. Tablety umožňujú neurobiť túto chybu druhýkrát a ešte raz sa zamyslieť nad biznis modelom.“