BRATISLAVA. Poisťovne prichádzajú s novinkami, s rôznymi bonusmi a mnohé dávajú novým klientom výrazné zľavy.
No ak ste sa rozhodli ušetriť a zmeniť poisťovňu, nezabudnite, že musíte dodržať výpovednú lehotu a podmienky výpovede v starej poisťovni.
V každom prípade musíte výpoveď podať písomne na adresu poisťovne, osobne v pobočke poisťovne, niektoré poisťovne akceptujú aj faxovú výpoveď. Treba ju podať najneskôr šesť týždňov, presnejšie 42 dní pred skončením poistného obdobia.
Ak máte poistku uzavretú k prvému januáru, výpoveď teda treba podať najneskôr do 19. novembra. Ak by ste ju doručili v prvý deň od začatia plynutia šesťtýždňovej lehoty, bola by už neplatná.
Pozor na zábudlivosť
Poisťovne na nevyhnutnosť dodržania termínov upozorňujú. „Za doručenú sa výpoveď považuje až vo chvíli, keď príde do poisťovne, nie dátum podania na pošte,“ tvrdí Ivan Kahanec za poisťovňu Genertel.
Častou chybou býva zábudlivosť. „Klient nesmie výpoveď zabudnúť podpísať, inak je neplatná,“ upozorňuje hovorkyňa poisťovne Groupama Miriam Králiková.
Vo výpovedi treba presne definovať poistníka aj poistené vozidlo.
Ak na niečo zabudnete a výpoveď podáte na poslednú chvíľu, môže sa stať, že nestihnete chybu napraviť a musíte pokračovať v povinnom poistení v pôvodnej poisťovni. Napriek tomu, že vám nevyhovuje.
Čo všetko treba urobiť, aby výpoveď platila, by ste si mali prečítať vo všeobecných poistných podmienkach.
Špekulanti by nemali pochodiť
Výpoveď klientovi však môže dať aj poisťovňa. A to v prípade, že nezaplatíte poistné. „Ak nezaplatí do jedného mesiaca od dátumu jeho splatnosti, poistenie zanikne,“ hovorí Králiková z Groupama poisťovne.
Zákon v tomto prípade myslí i na prípadných špekulantov, ktorí by sa nezaplatením poistného chceli dostať do inej poisťovne. Napríklad z dôvodu, že je to pre nich finančne výhodnejšie.
No nejde to tak. V prípade, že nezaplatíte poistné, nemôžte ísť do inej poisťovne a tam uzatvoriť zmluvu, kým neuplynie celé poistné obdobie. Ak by ste sa napríklad poistili v januári a nezaplatili poistnú sumu, do konca roka nemôžete ísť do inej poisťovne.
„Povinné zmluvné poistenie na zvyšok poistného obdobia je majiteľ či držiteľ vozidla povinný uzavrieť v tej istej poisťovni,“ upozorňuje hovorkyňa poisťovne Generali Lucia Makayová. Ak by ste sa nepoistili opäť v tej istej poisťovni, ostali by ste bez poistky a to je protizákonné.
Spoliehajú na čestnosť
Faktom však je, že poisťovne nemajú účinnejší spôsob zisťovania, či vám nezanikla zmluva z dôvodu neplatičstva.
„Poisťovne sa musia spoliehať v súčasnosti na čestnosť klienta,“ hovorí Kahanec. Tú prejavuje tak, že „svojím podpisom poistnej zmluvy vyhlási, že mu zmluva nezanikla v inej poisťovni pre neplatenie a súčasne ani nie je nikde inde poistený“, dodáva Makayová.
Poisťovňa má šancu zistiť, že ste ju neoklamali, len v prípade, ak došlo k nehode, ktorá sa rieši cez povinnú poistku.
„V takom prípade môže poisťovňa zmluvu vyhlásiť za neplatnú a klient sa vystavuje riziku, že bude znášať celú škodu sám,“ vysvetľuje Ingrid Drahošová z poisťovne Uniqa. Veľa nepríjemností by poisťovniam ušetril centrálny register, ktorý však zatiaľ neexistuje.