BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. zaznamenala za deväť mesiacov tohto roku celkové výnosy 276,506 mil. eur, čo bolo medziročne menej o 2,5 % alebo o takmer 7 mil. eur.
Štátny nákladný dopravca v tom istom období dosiahol náklady 224,634 mil. eur, tie sa znížili skoro o 20 %, respektíve o 55,73 mil. eur. Vyplýva to z informácií poskytnutých spoločnosťou agentúre SITA.
Cargo za tri štvrťroky pritom hospodárilo so stratou 993 tis. eur a v porovnaní s rovnakým obdobím vlaňajška negatívny výsledok znížilo takmer o 51 mil. eur. Prevádzkový zisk firmy predstavoval 51,872 mil. eur, keď sa medziročne zvýšil o 48,73 mil. eur.
Cargo začalo v tomto roku reštrukturalizáciu s cieľom dosiahnutia konsolidácie v nasledujúcich troch rokoch. "Hospodárske výsledky za prvé tri štvrťroky naznačujú, že spoločnosť sa finančne stabilizuje," informovala riaditeľka odboru komunikácie a hovorkyňa Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia Monika Schmidtová.
Objem prepravy tovarov Cargom za deväť mesiacov tvoril 28,4 mil. ton a oproti tomu istému obdobiu minulého roku bol nižší o 1,7 %. Najväčšie zastúpenie v preprave komodít mali železná ruda, kovy a uhlie, pripadlo na ne spolu 18 mil. ton. Tranzit mal na celkovej preprave 23-percentný podiel.
"K priaznivému hospodárskemu výsledku prispeli doteraz prijaté a aplikované opatrenia smerujúce k poklesu prevádzkových nákladov. Opatrenia sa týkali najmä prehodnotenia a následne zefektívnenia vykonávaných procesov a činností v spoločnosti," uviedla Schmidtová.
Na hospodárenie negatívne vplýval najmä podstatný rast ceny nafty pre zmenu sadzby spotrebnej dane a ceny trakčnej energie z dôvodov zavedenia nových poplatkov.
Nárast prevádzkového výsledku bol podľa spoločnosti pozitívne ovplyvnený zavedením nového regulačného rámca pri spoplatnení železničnej infraštruktúry od začiatku tohto roku. Náklady firmy za jej použitie tak klesli o polovicu, keďže trate majú novú kategorizáciu a poplatok má odlišnú skladbu.
"Pritom časť výkonov, ktoré boli v predchádzajúcich rokoch súčasťou poplatku za železničnú dopravnú cestu, si dnes dokážeme realizovať vo vlastnej réžii a s našimi zamestnancami," poznamenala ďalej Schmidtová pre agentúru SITA.