SME
Nedeľa, 24. september, 2023 | Meniny má Ľuboš, Ľubor

O výške poistky rozhodne vek a auto

O tom, koľko budete platiť za povinné zmluvné poistenie, môže rozhodnúť aj to, ako často budete platiť.

(Zdroj: Ilustračné - Archív SME - Miroslava Cibulková)

BRATISLAVA. Poisťovne určujú výšku povinnej poistky rozdielne. Niektorým stačí vedieť, koľko máte rokov a aké máte silné auto. Iné zisťujú množstvo iných faktorov.

Poisťovňa ČSOB napríklad výšku poistky určuje len podľa veku vodiča a výkonu motora auta. Rovnako postupuje aj Wüstenrot. Pravidlo je, že čím je silnejšie auto, tým je poistka väčšia.

Pri veku sa vodiči spravidla rozdeľujú do troch skupín. Na mladých, ktorí sú viac rizikoví, vodičov zväčša po tridsiatke a seniorov. Cenovo znevýhodňovaní sú mladí vodiči.

Poisťovne chcú peniaze raz za rok

Niektorým poisťovniam však tieto dve kritériá nestačia. Poisťovňa Genertel napríklad cenu určuje aj podľa bydliska vodiča, použitia auta či roku, kedy uzatvoril vodič prvú poistku.

info
Čo najviac ovplyvní cenu
  • Vek: Mladší vodič zaplatí viac ako starší. Hranica býva 30 rokov.
  • Auto:Poisťovne posudzujú výkon motora, maximálnu hmotnosť, objem valcov. Čím silnejšie auto, tým viac vodič zaplatí.
  • Bezškodovosť: Ak vodič jazdí bezpečne a nespôsobuje škodové udalosti, poisťovne mu znižujú cenu poistky.
Zdroj: poisťovne

Na cenu v tejto poisťovni vplýva aj frekvencia platby, teda či vodič platí štvrťročne, polročne či ročne. „Záujemcovia o poistenie si môžu vypočítať poistné v on-line kalkulačke alebo prostredníctvom call centra,“ povedal za poisťovňu Ivan Kahanec.

Na to, ako často vodič platí, prihliadajú aj iné poisťovne. Väčšinou za ročný spôsob platby dávajú zľavy.

Kooperativa dáva napríklad zľavu tri percentá, Genertel päť percent. Cenu za ročnú platbu znižuje aj Komunálna poisťovňa, AXA aj Groupama.

Znížiť cenu poistky si môžete aj tým, že nebudete chodiť na pobočku poisťovne. Viaceré ponúkajú možnosť poistiť sa výhodnejšie cez call centrum alebo internet.

Pri uzatváraní poistky cez internet alebo cez infolinku napríklad Allianz zníži cenu o sedem percent.

O sedem percent zníži poistku aj Generali, ak záujemca uzatvorí poistenie telefonicky. Ak ju uzatvorí cez internet, škrtne mu poisťovňa desať percent.

Viac poistiek, menej peňazí

Poisťovne spravidla odmeňujú verných klientov. Preto, ak máte nejaký typ poistenia, môžete získať v danej poisťovni zľavu aj na zákonné poistenie.

„Päťpercentnú zľavu získajú vodiči za klientstvo v Union poisťovni alebo poistenci Union zdravotnej poisťovne a desaťpercentnú zľavu pri súčasnom uzatvorení havarijného poistenia,“ povedala hovorkyňa Union Judita Smatanová.

Zľavu za ďalšiu poistku ponúka aj Allianz. „Na každé ďalšie poisťované vozidlo z domácnosti je potom možné priznať 33-­percentnú zľavu,“ povedal Gabriel Tóth.

Nižšie ceny dostanú aj klienti poisťovní Kooperativa, Komunálna aj Wüstenrot.

ico

Ideál je tridsiatnik s dieťaťom

Konkurencia neumožnila zaviesť malusy, tvrdí riaditeľ spoločnosti netfinancie VLADIMÍR CVIK.

Čo vplýva na cenu zákonného poistenia?

„Cenu ovplyvňuje posudzovanie rizík auta a jeho držiteľa konkrétnou poisťovňou.“

Čo zaváži pri aute?

„Cena pri osobných a úžitkových autách sa odvíja od výkonu motora, od objemu valcov a od celkovej hmotnosti vozidla. Autá na bežnú prevádzku majú štandardnú cenu. Autá taxislužby, autopožičovne alebo prevážajúce nebezpečný náklad sú rizikovejšie a majú prirážku.“

A u vodičov?

„Najdôležitejší parameter je vek a okres evidencie vozidla. Bratislava, krajské mestá alebo mestá nad 50­tisíc obyvateľov sú rizikovejšími, ceny sú preto pre ne zväčša vyššie.“

Ako ovplyvní cenu vek?

Ľudia do 25, niekde až do 29 rokov sa považujú za rizikových. Nízky vek a málo skúseností vplýva na vyššiu cenu. Optimálnou vekovou kategóriou pre poisťovne sú vodiči nad touto vekovou hranicou, ktorí majú cenu poistenia štandardnú a bez prirážky za vek. Niektoré poisťovne zvýhodňujú výraznou zľavou aj seniorov nad 70 rokov.“

Väčšina poisťovní ponúka bonusy, ale malusy má zavedené len málo z nich. Prečo?

„Príčinou používania bonusov ako odmeny, a nepoužívania malusov ako prirážky pre nehodových vodičov, je veľmi silný konkurenčný boj o získanie alebo udržanie klientov.“

Aký by bol vodič s najnižšou cenou poistky?

„Mala by to byť fyzická osoba nad 30 rokov, ktorá pochádza z menšieho okresu. Ideálne aj rodič dieťaťa do 14 rokov, ktorý nejazdí veľa a vozidlo používa sám na bežné účely a nie na podnikanie. Používa malé osobné auto s objemom do 1200 ccm, výkon motora do 47 kW a nízku hmotnosť do 1450 kilogramov. Ideálne je, ak vodič jazdil šesť až osem rokov bez nehody.“

Kto si najviac priplatí?

„Najrizikovejší sú mladí vodiči do 24 rokov, ktorí majú auto evidované vo veľkých mestách, doteraz nemali poistenie a nemôžu tak preukázať bezškodový priebeh alebo nedávno získali vodičské oprávnenie. Pritom vlastnia silné auto s vysokým výkonom a objemom valcov. To je tá najhoršia kombinácia rizikových faktorov.“

O koľko zaplatia viac ako „ideálni vodiči“?

„Vo viacerých poisťovniach je pre rizikové prirážky poistné vyššie oproti ideálu o štvrtinu až o polovicu. Sú však poisťovne, kde vek nerozhoduje. Naproti tomu niekde je cena pézetpéčka pre mladého až 10-násobne vyššia ako cena, ktorú by dostal zrelý vodič toho istého auta.“

ico

Za tínedžerov uzatvárajú poistku ich rodičia

Mladí vodiči môžu mať povinnú poistku drahšiu aj o niekoľko desiatok eur.

Mladí vodiči do 24 rokov spôsobujú až 20 percent všetkých dopravných nehôd na Slovensku. „V porovnaní so staršími vekovými skupinami zavinili vodiči do 24 rokov štyri­ až desaťkrát viac dopravných nehôd,“ tvrdí Martin Fučík, riaditeľ odboru riadenia rizík ČSOB poisťovne.

Poisťovne ich preto vnímajú ako najviac rizikových vodičov, pričom ich ročná povinná zmluvná poistka môže byť drahšia aj o niekoľko desiatok eur.

„Vodiči do 24 rokov platia približne o 25 eur viac pri nízkej kubatúre do 1400 ccm, pri vyšších kubatúrach môže byť rozdiel až do 80 eur,“ vraví Mária Gáborová, produktová manažérka poisťovne Groupama.

V poisťovni Uniqa je prirážka pre vodičov do 23 rokov 20­percentná oproti ostatným vodičom. Nie všetky poisťovne uviedli, o koľko sa môže mladým vodičom zvýšiť poistka.

„Túto vekovú kategóriu posudzujeme individuálne,“ vysvetľuje Fučík. Iba Komunálna poisťovňa tvrdí, že neznevýhodňuje mladých vodičov.

„Aj mladším poskytujeme všetky benefity, ktoré sú obsiahnuté v povinnom zmluvnom poistení,“ hovorí Silvia Vonzová z Komunálnej poisťovne.

Všetky poisťovne však zhodne tvrdia, že nízky vek nie je dôvodom na to, aby s vodičom neuzatvorili povinnú poistku.

Novinkou od novembra je, že vodičský preukaz môžu mať už 17­roční vodiči. Oslovené poisťovne tvrdia, že v takomto prípade musia poistku uzatvoriť ich zákonní zástupcovia.

Zákon neumožňuje poistiť neplnoletých. Na cenu poistky tak vplývajú údaje a nehodovosť rodičov.

Katarína Ragáčová

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (24. 9. 2023)
USD 1.065
AUD 1.650
CZK 24.360
JPY 157.870
CAD 1.430
GBP 0.868
HUF 386.700
PLN 4.593
CHF 0.965
SEK 11.879

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Rivalita až na dreň. Pozrite si najväčšie súboje v F1
  2. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom
  3. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom
  4. Oblačno, miestami roboti. Ďalší diel pútavého sci-fi komiksu
  5. Spoločnosť EY vyhlásila 18. ročník súťaže na Slovensku
  6. Septembrové číslo krížovkárskeho magazínu Lišiak v denníku SME
  7. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty
  8. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz
  1. Hladinka smeruje do Košíc!
  2. Rivalita až na dreň. Pozrite si najväčšie súboje v F1
  3. Union zdravotná poisťovňa prináša novinku vo vzdelávaní
  4. Tento domáci nápoj vzpruží lepšie než káva, šlofík a energiťák
  5. Geniálne, čo dokáže minca v mrazničke!
  6. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom
  7. Novesta predstavuje novú kolekciu pre jeseň/zimu 2023
  8. Katolícka univerzita vykročila na ďalšiu misiu
  1. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom 14 488
  2. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty 6 748
  3. Hladinka smeruje do Košíc! 6 457
  4. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom 4 913
  5. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz 3 911
  6. Získajte 50% zľavu na predplatné SME.sk. Tu zistíte viac 3 240
  7. Už len dnes za vás Fellner zaplatí polovicu dovolenky 2 701
  8. 50-tisíc dovolenkárov si kúpilo zájazd cez SME 2 187

Blogy SME

  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ján Šeďo: Králi "F + K + G" sa postavili pred vypredanú sálu s plnými gaťami, ako lazníci. 64 207
  2. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 34 314
  3. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 29 617
  4. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali. 29 032
  5. Miroslav Lukáč: V predvolebných debatách sme počuli Génia. Bohužiaľ Zla. Netreba ho predstavovať. Všetci ho poznáte. V hazarde platí kontra, re, vabank. 21 863
  6. Michael Achberger: Kľúč k rýchlemu metabolizmu: Začnite každý deň týmito raňajkovými zvykmi 11 154
  7. Pavel Macko: Fico je naničhodník, ktorý sa môže hanbiť! 8 601
  8. Ivan Mlynár: Zo skrine biskupov Slovenska vypadol ďalší kostlivec. 7 459
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  4. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  5. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  7. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
  8. Monika Nagyova: Pedagógovia aj dnes trestajú deti za to, že odmietajú jesť to, čo im nechutí.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Politici sa týždeň pred voľbami snažia zaujať voličov všelijako.

Šéf KDH vidí v programe PS prvky extrémizmu.


3 h
Peter Tkačenko

Líderkou OĽaNO je Jurinová, tak by sa podľa toho mal majiteľ strany správať.


6 h
Rodina Kamasovcov z firmy Galvex

Rodinná firma Galvex je nominovaná na ocenenie FéliX Business Award.


14. sep
Oldtimer Gallery v Ivanke pri Dunaji.

V nenápadnej hale pri Bratislave vznikol raj veteránov.


23. sep

Neprehliadnite tiež

Nemci zrušili zmluvy na mýto.

Bezemisné nákladné vozidlá majú byť od mýta oslobodené do konca roka 2025.


TASR 5 h
Areál, v ktorom sídlila spoločnosť Bopal.

So spoločnosťou Bopal sú spojené viaceré kauzy.


8 h
Bratislava.

Ide o mierne zhoršenie oproti predchádzajúcej prognóze.


TASR 8 h
Rodina Kamasovcov z firmy Galvex

Rodinná firma Galvex je nominovaná na ocenenie FéliX Business Award.


14. sep

Blogy SME

  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ján Šeďo: Králi "F + K + G" sa postavili pred vypredanú sálu s plnými gaťami, ako lazníci. 64 207
  2. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 34 314
  3. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 29 617
  4. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali. 29 032
  5. Miroslav Lukáč: V predvolebných debatách sme počuli Génia. Bohužiaľ Zla. Netreba ho predstavovať. Všetci ho poznáte. V hazarde platí kontra, re, vabank. 21 863
  6. Michael Achberger: Kľúč k rýchlemu metabolizmu: Začnite každý deň týmito raňajkovými zvykmi 11 154
  7. Pavel Macko: Fico je naničhodník, ktorý sa môže hanbiť! 8 601
  8. Ivan Mlynár: Zo skrine biskupov Slovenska vypadol ďalší kostlivec. 7 459
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  4. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  5. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  7. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
  8. Monika Nagyova: Pedagógovia aj dnes trestajú deti za to, že odmietajú jesť to, čo im nechutí.
SkryťZatvoriť reklamu