SME

Nízka cena pri poistení auta nestačí, porovnajte služby

Peniaze z havarijného poistenia sa najčastejšie vyplácajú za nepozornosť.

(Zdroj: Ilustračné - SME - Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA. Na rozdiel od povinného zmluvného, havarijné poistenie pri aute nemusíte mať uzatvorené. A čo u nás nie je povinné, to ľudia zvyčajne nerobia.

„Poistené sú prevažne nové vozidlá, ktoré sú financované formou lízingu alebo úveru, kde je poistenie povinné,“ hovorí Judita Smatanová z Union poisťovne.

Ľudia si často myslia, že budú jazdiť tak, aby nemali poistnú udalosť a ak do nich niekto narazí, pôjde to z povinného zmluvného poistenia vinníka.

Často však zabúdajú na to, že v prípade poistnej udalosti na staršom vozidle sa škoda vypláca z amortizovaných dielcov, ktorá nepokryje ani náklady na skutočnú opravu.

SkryťVypnúť reklamu

„V prípade havarijného poistenia klient dostane plné poistné plnenie,“ hovorí Smatanová.

Náraz do stromu či plota

Najčastejším dôvodom, pri ktorom napríklad poisťovňa Allianz SP vypláca škody z havarijného poistenia, je náraz poisteného vozidla do stojaceho predmetu.

Ako vyberať

Rozhodovať sa treba podľa:

  • výšky spoluúčasti na škode,

  • rizík, na ktoré sa poistenie vzťahuje,

  • výluk z poistenia – čo nie je poistené,

  • územnej platnosti,

  • spôsobu likvidácie škody,

  • hustoty siete zmluvných servisov,

  • bonusového systému,

  • asistenčných služieb a ich rozsahu,

  • doplnkového poistenia (čelné sklo, úrazové poistenie, batožina, náhradné vozidlo).

„Náraz nepozorných vodičov do dopravných značiek, zvodidiel, stromov či plotov priniesol až 10 000 poistných udalostí,“ hovorí Gabriel Tóth z poisťovne.

SkryťVypnúť reklamu

Na druhom mieste najčastejších príčin škôd na cestách pri havarijnom poistení je zrážka dvoch vozidiel. Treťou najčastejšou príčinou je zrážka s osobu či pohybujúcim sa predmetom (napríklad kamienok).

Havária, živel či krádež?

Pri výbere by nemala byť hlavným kritériom iba výsledná cena. Tá má v prípade havarijného poistenia ešte menšiu váhu ako v prípade zákonného poistenia auta.

Okrem ceny treba zvážiť napríklad rozsah poistenia. „Záleží napríklad na tom, či potrebujete len havarijné poistenie vrátane živelných rizík, alebo aj poistenie rizika odcudzenia motorového vozidla,“ upozorňuje Ján Kusý, riaditeľ pre obchod v neživotnom poistení AXA.

Veľa závisí aj od výšky spoluúčasti na škode, ktorou sa klient podieľa na každej poistnej udalosti. Často sa stáva, že cenový rozdiel na poistke sa v prípade jednej poistnej udalosti niekoľkonásobne preplatí, ak klient zaplatí spoluúčasť a poistné v jednom roku.

SkryťVypnúť reklamu

„Platí, že čím vyššia spoluúčasť, tým má klient nižšie výsledné ročné poistné,“ hovorí Silvia Vonzová z Komunálnej poisťovne.

Väčšina poisťovní si stanovuje spoluúčasť určitým percentom, minimálnou sumou alebo ich kombináciou.

„Ľudia si najčastejšie vyberajú najnižšiu možnú spoluúčasť,“ hovorí Vonzová. Zvyčajne to býva päť percent, minimálne okolo 165 eur. Niektoré poisťovne ponúkajú aj nižšiu spoluúčasť, a to dve percentá, minimálne 66 eur.

V neposlednom rade je potrebné porovnať aj rozsah asistenčných služieb, ktoré sú v rámci havarijného poistenia k dispozícii.

Zamerať sa treba najmä na limity platné na odtiahnutie vozidla, prípadne na zapožičanie náhradného vozidla v prípade nehody, keďže toto sú najčastejšie služby, ktoré klienti v rámci asistenčných služieb využívajú.

SkryťVypnúť reklamu

Staré auto sa občas opraviť neoplatí

Totálna škoda neznamená, že auto je nepojazdné. Len sa ho podľa poisťovne neoplatí opravovať.

BRATISLAVA. Ak rozbijete spätné zrkadlo, odtrhnete nárazník alebo spravíte dieru do dverí, poisťovňa zaplatí všetko nové. Nezohľadňuje sa vek ani stupeň opotrebenia auta. Výhodou havarijného poistenia je to, že pri škodách dostávate náhradu v nových cenách.

Pri starších autách sa však niekedy oprava neoplatí. Ide o takzvanú totálnu škodu. Nemusí to znamenať, že je auto nepojazdné, podľa poisťovní je to však hranica, pri ktorej už oprava auta nie je ekonomicky účelná.

„Totálnou škodou je taká škoda, pri ktorej sú predpokladané náklady na opravu vozidla vyššie ako 70 percent jeho všeobecnej hodnoty, teda hodnoty vozidla pri jeho predaji v čase bezprostredne pred škodovou udalosťou,“ hovorí Gabriel Tóth z Allianz Slovenskej poisťovne.

SkryťVypnúť reklamu

Túto hranicu poisťovne definujú rozdielne. Môže to byť aj 85 alebo 90 percent.

Poisťovňa potom vyplatí všeobecnú cenu motorového vozidla zníženú o hodnotu použiteľných zvyškov a spoluúčasť.

„Hodnotou predajných zvyškov vozidla sa rozumie výkupná hodnota týchto zvyškov u predajcu opotrebovaných náhradných dielcov,“ hovorí Katarína Vargová z Kooperativa poisťovne.

Havarijnú poistku preto treba zvážiť hlavne pri starších autách. Napríklad pri 10-ročnej Škode Octavia 1,9 TDI, ktorá má najazdených 165-tisíc kilometrov a nová stála 18 400 eur, by už Kooperativa poisťovňa nepovažovala za rozumnú opravu drahšiu ako 3200 eur.

„Je vecou poisteného, do akej hranice veku vozidla má záujem o havarijné poistenie,“ dodala Vargová. Pri starších autách je totiž havarijná poistka drahá.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Digitálne platby a poistenie pre bezstarostnú dovolenku
  2. Dizajn nového muralu v Košiciach nájdeš aj na oblečení.
  3. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  4. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  5. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu?
  6. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  7. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live
  8. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom
  1. Obnovná ťažba v Chotinke prebieha v súlade so zákonom
  2. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  3. Dizajn nového muralu v Košiciach nájdeš aj na oblečení.
  4. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu?
  5. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  6. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  7. TIPOS spustil novú kampaň
  8. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké
  1. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 9 530
  2. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 8 309
  3. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom 7 754
  4. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live 7 300
  5. Prvý vajcomat na Slovensku má najlacnejšie vajcia v Bratislave 6 462
  6. Taxík lacnejší ako MHD? Podľa šéfa HOPINu to nedáva zmysel 4 449
  7. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská 4 254
  8. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 3 856
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Peter Sabaka

Naeglerióza, ktorú meňavky vyvolajú, je vo väčšine prípadov smrteľná.


41
Premiér Robert Fico.

Neutralita by znamenala vystúpenie v NATO.


ČTK a 2 ďalší 183
Podpredseda KDH Viliam Karas.

Nátlakový prístup ideologizuje ústavu, ničí laický charakter štátu a vzďaľuje nás od EÚ.


15
Poslankyňa parlamentu Mária Kolíková (SaS).

EK poslala na Slovensko list.


27

Neprehliadnite tiež

Doterajšiu kapacitu by prekročil viac ako dvojnásobne.


TASR 1
Nový plynovod bude ústiť v kompresorovej stanici vo Veľkých Kapušanoch.

Rusko očakáva, že sk dohode o Sile Sibíri 2 dôjde do konca tohto roka.


TASR 1
Premiér Robert Fico.

Premiér svoje rozhodnutie zdôvodnil rastom cien.


TASR 2
Priepustný ventil v skladových priestoroch rafinérie akciovej spoločnosti Slovnaft v Bratislave.

Globálna produkčná kapacita sa zvýši o viac ako 5 miliónov barelov denne.


TASR
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Elena Antalová: Smutný a radostný odkaz pánovi Františkovi Mikloškovi 18 526
  2. Ivan Čáni: Ak rozbijem okno na Súmračnej, budem pre súdruha Blahu tiež „hrdý Slovák a hrdina“? 17 730
  3. Jozef Varga: Dokedy budú dôchodcov kupovať za 13.dôchodok ? ... aj naši mladí sa k tomu vyjadrite, vy ste naša budúcnosť. 13 339
  4. Ján Lopušek: List štyrom predsedom: Michal, Milan, Braňo a Jaro 11 879
  5. Post Bellum SK: „Nech mi netvrdia, že prebudujú svet, tí, čo rozvrátili všetko, čo sa dalo,“ nestihol zaspievať Ivan Hoffman 10 859
  6. Rastislav Puchala: Ficina ďalej krája salámu 9 997
  7. Ivan Čáni: Súdruh Blaha sa v Bruseli na rozdiel od Moskvy asi neskutočne zle cíti. Držia ho tam ale tie „smradľavé“ bruselské prachy. 9 179
  8. Peter Franek: Výzva pre poslancov a voličov KDH. 7 465
  1. Radko Mačuha: Fico je Made in China
  2. Marian Nanias: “Fazuľky” jadrového paliva fungujú…
  3. Marcel Rebro: Ficova brána do Afganistanu
  4. Marian Nanias: Jadrová energia EÚ - konečne zdravý rozum na obzore.
  5. Marian Nanias: Izrael-Irán-Dnes. Kde a Prečo....
  6. Marcel Rebro: Narodil sa v Gruzínsku, položil život za Ukrajinu
  7. Radko Mačuha: Blahova lampáreň.
  8. Věra Tepličková: Utečú, zamrznú alebo zaútočia?
SkryťZatvoriť reklamu