BRATISLAVA. „Nemáte, prosím, číslo 97? Mohli by sme dostať 103?“ Takéto otázky, ktoré sa odlišovali len číslovkou, kládli dvakrát týždenne celé rodiny v predajniach Billa po celom Slovensku.
Desiatky ľudí sa snažili na burzách v obchodoch vymeniť nálepky zvierat. Tými plnili albumy Rekordérov z ríše zvierat. Nie všetky nálepky totiž za niekoľko týždňov získali zadarmo v balíčkoch po päť kusov k nákupu nad 10 eur, alebo si ich sa 50 centov kúpili samostatne. V obchodoch si ich tak mohli v stredy a v sobotu popoludní navzájom vymeniť.
Nie všetci zákazníci, ktorí prišli do predajne na veľký nákup a museli sa s plnými taškami predierať medzi zberateľmi, boli číselnou hrou nadšení. „Čo to je?“ pýtala sa v sobotu staršia pani pokladníčky v supermarkete Billa v Dúbravke. „Burza nálepiek,“ odpovedá jej zamestnankyňa reťazca. „A to musia robiť práve tu?“ pýta sa zákazníčka.
Hra s číslami
„Kto je voľný? Kto si s nami chce zamieňať?“ kričí pani, ktorá do Billy neprišla nakupovať, ale dopĺňať album. Podobne ako asi dve desiatky ďalších zberateľov v ruke zviera kôpku nálepiek, ktorú má zopnutú gumičkou. „Ukáž, čo máš?“ pýta sa a nazerá vedľa stojacej rodine do zoznamu čísel.
Štefan prišiel na burzu získať nálepky pre vnučky. „Majú radosť, keď si ich lepia,“ vraví. Ešte nemajú všetky, veľa nálepiek objavili rovnakých, a preto by si prial, aby akcia trvala ešte aspoň o dva týždne dlhšie. Málo času na zbieranie je jedna z výhrad, ktorú Štefan k akcii má. Druhú má k získavaniu nálepiek, podľa neho by Billa mohla vrecúška z piatimi nálepkami rozdávať už k nákupu nad 5 eur.
„Jožko, ty vieš číselká, ktoré nám chýbajú?“, pýta sa otec syna. „Nie, ja ich viem len podľa obrázkov,“ odpovedá syn. Na burze nálepiek patrí toto chlapča k menšine zberateľov, ktorí dopĺňajú chýbajúce kúsky podľa názvov zvierat.
Väčšina rozoznáva nálepky podľa čísel. Niektorí ich majú napísané na linajkovanom papieri, iní na kartóne. Ďalší prišli na burzu vybavení zoznamom čísel, ktoré potrebujú získať a ďalším, na ktorom sú čísla nálepiek, ktoré môžu ponúknuť na výmenu.
Robota pre rodičov končí
Doplniť zbierku prišli do predajne aj Miloš Surový s manželkou, dvomi deťmi a jedným albumom. „Veľa nám už nechýba,“ vraví. Tvrdí, že Billa nie je pre rodinu prioritný obchod. Odôvodňuje to najmä tým, že v Devínskej Novej vsi, kde rodina býva, predajňu nemá. Zberateľskú akciu si však pochvaľuje: „Toto je prvá dobrá akcia, ktorá deti nenúti kupovať sladkosti, aby niečo za odmenu získali,“ dodáva.
Ďalšia vzorná mama sa musela do predajne vrátiť. „Vymenila som číslo 127 dvakrát,“ sťažuje sa spoluzberateľke dúfajúc, že by jej mohla chýbajúcu nálepku venovať.
Popoludňajší spánok detí, ktoré nálepky zbierajú, využila na doplnenie ich albumu ďalšia mamička. Burzu v Bille považuje za jedinú možnosť získania potrebných nálepiek. V škôlke, kam jej ratolesti chodia, sa totiž nálepky nevymieňajú. Pri otázke, čo hovorí na to, že už akcia o niekoľko dní končí netají nadšenie. „Robota pre mamy v Bille končí,“ dodáva.
Odmenou je certifikát
„Už mám všetky,“ teší sa po necelej polhodine od začatia burzy dvanásťročný Adam Bihary z Ružinova. V rukách stíska album plný nálepiek. Do predajne v Dúbravke prišiel získať posledných päť kúskov. Po nalepení posledného zvieraťa si ide vyzdvihnúť certifikát.
Vraví, že nálepky zbierala celá rodina. Keďže zohnali len jeden album, ostalo im ešte asi dve stovky nálepiek, ktoré už nemali kam nalepiť.
Šancu doplniť album do poslednej nálepky má aj Vivienne Velič, na burze zháňala už len posledné tri kúsky. Tvrdí, že v škole nálepky zbierajú všetci. S úsmevom priznala, že odkedy sa v Bille objavili Rekordy z ríše zvierat, snaží sa nasmerovať rodičov za nákupmi do tejto predajne častejšie, hoci ju nemajú najbližšie k domu. Vivienne sa okrem zbierania a nalepovania páčia aj texty o rekordoch, ktoré dopĺňajú album. Láka ju tiež to, že by mohla vyhrať zájazd do Dubaja či inú z vyše stovky cien.
Čísla získaných nálepiek, aj tie, čo vymenili, si deti a ich rodičia vyškrtávali na papieri priamo v predajni.
FOTO SME - Denisa Čimová
Dotlač albumov nebude
Billa môže byť spokojná, hra dotiahla do obchodu viac zákazníkov
Viacerí zberatelia tvrdia, že urobili dobre, keď kúpili album za necelé dve eurá hneď začiatkom októbra, pri rozbehu akcie. Veľmi rýchlo sa totiž vypredali.
Hoci Billa zabezpečila ich dotlač, záujem bol podstatne väčší, a tak musel reťazec informovať na svojom webe, že už katalógy do skončenia akcie nebudú.
Podľa Jiřího Králíčka, operatívneho riaditeľa spoločnosti Billa na Slovensku reťazec predal, vrátane dotlače, viac ako 70-tisíc albumov. Koľko rozdal či predal balíčkov s nálepkami a tiež to, či táto marketingová akcia reťazcu zvýšila tržby považuje Billa za internú informáciu.
„V počte albumov sme limitovaní licenciou a takisto počtom nálepiek, ich dotlač je komplikovaná, keďže sa tlačia v zahraničí,“ vraví Králíček.
Napriek masívnemu rozšíreniu albumov s nálepkami na školách, kde sa menia aj pomáhajú pri výuke, a záujmu o zberateľskú akciu na Facebooku, cez ktorý si nálepky vymieňa vyše tritisíc ľudí, Billa neuvažuje o tom, že by v tejto akcii pokračovala. Skončí tak, ako bolo v pláne, 29.novembra.
Ak obchodný reťazec musí robiť dotlač albumov, v predajniach sa robia zberateľské burzy a nálepky sa vymieňajú v škole, v práci rodičov i cez Facebook, naznačuje to, že akcia bola úspešná, tvrdí analytik obchodu Ľubomír Drahovský.
"V Európe to nie je nič nové, ale na Slovensku ponúkol takéto spojenie formy zbierania nálepiek a výuky obchod prvýkrát," vraví.
Bille sa podľa neho podarilo touto akciou podarilo dobre odlíšiť od konkurencie. Za dôležité považuje aj to, že sa aj touto formou podarilo do povedomia detí dostať meno obchodu, vytvoriť k nemu väzbu a návyk ho navštevovať.