Ak firmy neprispejú mimovládkam aj dobrovoľnou platbou, nemôžu im poukázať celé dve percentá z daní. Potrebná výška daru sa má zvýšiť od roku 2014.
BRATISLAVA. Kým v roku 2010 firmy venovali neziskovým organizáciám necelých 29 miliónov, tento rok to bude zrejme len 25 miliónov a budúci dokonca len 17 miliónov.
Týmito číslami neziskovky presviedčali vládu, že ak zmení súčasný systém prideľovania dvoch percent z daní, výrazne ohrozí fungovanie tretieho sektora. Parlament s podporou opozície im vo štvrtok ustúpil.
Firmy na rozdávanie v týchto časoch nebudú mať, píše Ivo Trávniček
Čítajte komentár (piano) >>
Peniaze ako dar
Dnes platí, že firmy môžu venovať neziskovkám tzv. asignačnú daň len vo výške 1,5 percenta z dane z príjmov.
Ak chcú, aby dostali celé dve percentá, musia priložiť ešte prostriedky vo výške pol percenta z daní ako dobrovoľný dar. Po poukázaní daru firmou štát ešte uvoľní ďalšie pol percento z daní.
Ministerstvo financií však navrhlo, aby firmy ako dobrovoľný dar venovali až percento z daní. Vláda sa nakoniec dohodla, že ešte rok počká a k zmene nedôjde.
„V budúcom roku sa nič nezmení. K zmene zrejme dôjde až od roku 2014,“ hovorí tvorca mechanizmu „2 % z dane“ Peter Haňdiak.
Pred zmenou varujú hlavne neziskovky, ktoré sa obávajú, že potreba vyššieho daru by mohla niektoré firmy odradiť.
„Síce sa to zatiaľ nezmenilo, o pár rokov to zrejme pocítime v príjmoch,“ povedal riaditeľ Divadla z Pasáže Matúš Petričko, ktoré pracuje spolupracuje so zdravotne postihnutými ľuďmi.
„Bolo by ideálne usilovať sa o zachovanie existujúceho stavu čo najdlhšie, nielen nasledujúce dva roky,“ tvrdí Lenka Surotchak, riaditeľka nadácie Pontis.
Menšie firmy varujú
Firmy priznávajú, že vyššia sadzba daru by ich mohla odradiť, ak by pokračovala neistá situácia v ekonomike aj o dva roky.
„Sťaží sa tok peňazí neziskovkám. V časoch, keď sa nevie, či firma bude dosahovať zisk, ide o sťaženie podmienok,“ hovorí šéf Slovenskej asociácie malých podnikov Vladimír Sirotka.
Podobné stanovisko má aj firma Whirpool, ktorá v Poprade zamestnáva tisícku ľudí.
„Sme súčasťou korporácie, preto musíme zdôvodniť vyššie výdavky. Zmena môže ovplyvniť našu výšku darcovstva,“ tvrdí šéf spoločnosti Ján Spůra.
Kým menšie firmy sú zdržanlivé, zmien sa neobávajú veľké spoločnosti. „SPP dlhodobo prispieva na dobročinné účely aj nad rámec asignačnej dane,“ tvrdí hovorca SPP Peter Bernár.
Nad rámec peniaze na dobročinnosť poskytuje aj Slovnaft. Podľa hovorcu Slovnaftu Antona Molnára si firmy musia v prvých rokoch len zvyknúť.
„Ak dávajú peniaze zo zisku na marketing, prečo by radšej nemohli dať tieto peniaze na dobročinnosť,“ tvrdí.
Štát sa však predsa len rozhodol tretiemu sektoru aspoň pomôcť. Aktuálne schválený zákon o dobrovoľníkoch ich má zbaviť byrokracie.
Dobrovoľník, ktorý odpracuje aspoň 40 hodín, bude mať možnosť darovať neziskovej organizácii až tri percentá zo svojich daní.
V systéme poukazovania dvoch percent bežnými občanmi sa zatiaľ nič nemení.