Agentúrnu správu sme o 19:28 nahradili autorským článkom.
BRATISLAVA. Takmer 80 percent zmlúv, ktoré poskytli nebankové subjekty žiadateľom o úver, malo neprijateľné podmienky.
Odhalila to kontrola Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI), ktorá si v máji a júni tohto roka posvietila na deväť finančných agentov a 26 nebankových subjektov. Tie pokrývajú 85 percent trhu.
SOI nevylučuje, že preriedi zoznam nebankoviek a pri opakovaných závažných pochybeniach niektoré nadobro „odstráni z trhu“ cez výmaz z registra.
Lepší medzi horšími
Inšpekcia chcela kontrolou zistiť, ako sa nebankovky vysporiadali s novým zákonom o spotrebiteľských úveroch, ktorý platí od júna 2010.
Zistenia
preverila 35 subjektov, z toho 26 nebankoviek a deväť finančných agentov, v piatich prípadoch objavila chyby v reklame, v štrnástich prípadoch neboli poskytnuté informácie v plnom rozsahu, v štyroch prípadoch firmy neoverili bonitu klienta, sedem subjektov uviedlo zlú ročnú percentuálnu mieru nákladov (RPMN).
Zdroj: SOI
Hoci sú výsledky znepokojivé, v porovnaní s cestovnými kanceláriami či podomovými predajcami obstáli pri testovaní relatívne dobre.
„Cestovné kancelárie mali 95 percent zmlúv s nedostatkami, v prípade podomového zásielkového predaja bolo s nedostatkami 82 percent zmlúv,“ povedala riaditeľka SOI Nadežda Machútová.
Pri siedmich nebankovkách inšpekcia preukázala chybné údaje o ročnej percentuálnej miere nákladov (RPMN), do ktorej si veriteľ zaratúva všetky náklady, provízie, dane a poplatky spojené s úverom.
„V týchto prípadoch bola cena peňazí umelo znižovaná, aby bol dopyt po ich produktoch vyšší,“ vysvetlila Machútová. V jednom prípade nebankovka uviedla RPMN len vo výške 68,56 percenta, výpočtom inšpekcie bolo preukázaných až 200 percent.
Nebankovky zneužívali u ľudí aj možnosť predčasného splatenia úveru.
Podľa zákona klient môže splatiť úver kedykoľvek – úplne alebo čiastočne. Musí však počítať so splatením úrokov do termínu predčasného splatenia úveru plus veriteľ si môže zarátať aj ďalšie náklady.
Kontrola zistila, že niektorí si fakturovali úhradu nákladov v neprospech spotrebiteľa až vo výške štyroch percent namiesto 0,5 až jedného percenta v zákone.
V piatich prípadoch inšpekcia však odhalila, že veriteľ buď neinformoval ľudí o tejto možnosti, podal im zlé informácie, alebo dokonca poprel nárok na predčasné splatenie.
Klienti neboli informovaní ani o tom, že môžu od zmluvy odstúpiť v priebehu dvoch týždňov, ak si to po jej podpise rozmyslia.
Prinútení k podpisu
V niektorých zmluvách nebankovky nútili klientov k podpisu súhlasu, že v prípade nesplácania úveru im môže veriteľ siahnuť na časť mzdy.
Neprijateľné je aj vynucovanie písomného súhlasu od spotrebiteľa, že „mu je všetko jasné a bol oboznámený s podmienkami“. Nebankovka takto prenáša bremeno na ľudí, ktorí nemôžu vedieť všetko, čo veriteľovi ukladá zákon.
Podľa Machútovej „absolútne neprimerané“ boli aj niektoré sankcie v prípade omeškania dlžníka. Hoci výška sankcie nesmie prekročiť RPMN o viac ako 10 percentuálnych bodov ročne, v niektorých prípadoch sa stalo, že celková pokuta dokonca prevyšovala celý úver.
Emília Bírešová z Odboru ochrany spotrebiteľa SOI tvrdí, že by sa ľudia mali vyhýbať firmám, ktoré ponúkajú úvery cez internet a audiotexové čísla. „Zaplatia za hovor 200 eur, úver už neuvidia. Ide o podvod,“ tvrdí.