DETROIT.
GM bola ešte nedávno majiteľom Saabu, v roku 2010 však svoju švédsku divíziu predala holandskej firme Spyker (premenovala sa na Swedish Automobile). Dodnes ale poskytuje Saabu technologické licencie na viaceré modely. Vďaka tomu má naďalej právo rozhodovať o tom, kto do Saabu, či materskej firmy Swedish Automobile, vstúpi.
Už pred časom zamietla vstup dvoch čínskych investorov, automobilky Zhejiang Youngman Lotus Automobile a ďalšej spoločnosti Pang Da. Teraz nesúhlasila ani s novým návrhom Swedish Automobile, kde by firmu Pang Da nahradila nemenovaná čínska investičná banka, pričom by Číňania už nezískali väčšinový podiel vo firme.
Zhejiang Youngman by získala v Saabe 19,9-% a investičná banka 29,9-% podiel. Napriek úprave pôvodného kontraktu sa Američania naďalej obávajú, že Číňania by sa takto dostali k ich technológiám.
"Navrhované zmeny na predaj Saabu sme preštudovali, no naša pozícia sa nemení," povedal hovorca GM Jim Cain. "Takúto transakciu naďalej nepodporujeme," dodal.
Saab pritom už od apríla nevyrába, keďže nemá peniaze na platby pre dodávateľov komponentov a navyše, každý mesiac zápasí aj s výplatami zamestnancom. Momentálne hľadá financie na vyplatenie miezd za november. Odbory zastupujúce 3500 zamestnancov Saabu opäť pohrozili, že sa za nevyplatené mzdy obrátia na súd.
Automobilka v súčasnosti realizuje dobrovoľnú reorganizáciu a v rámci tohto programu je chránená pred veriteľmi. Dokedy však vydrží je otázne, už aj preto, že nie je jasné, či Swedish Automobile má na záchranu Saabu aj iný plán, než len získanie investície zo strany Číny.
Informovala o tom agentúra DPA.