RUSSELSHEIM.
GM žiada už rok po obnovení starostlivosti o svoju európsku dcéru od nej tvorbu zisku. V rozhovore pre nemeckú tlačovú agentúru DPA to uviedol predseda závodnej rady Opelu Klaus Franz. Dodal, že také predstavy americkej centrály sú iluzórne.
Podľa šéfa Opelu Karla-Friedricha Strackého zvýšenie vývozu do východnej Európy, Austrálie, Číny, Latinskej Ameriky a na Blízky východ umožní, aby sa problémová kapacita GM dostala z ťažkostí.
Franz prijatie takého rozhodnutia potvrdil, ale za súčasných podmienok, ktoré panujú v koncerne, to bude veľmi ťažké. GM síce súhlasí s rastom vývozu z Európy, ale centrála súčasne prijala také obmedzujúce opatrenia, ktoré ho fakticky znemožnia. Dôvodom je ochrana iných značiek koncernu, Chevroletu a Holdenu, vo svete. Pre ne však obmedzenia na predaj ich produkcie v Európe neplatia.
"Chceme čestnú vnútropodnikovú súťaž, aká sa uplatňuje aj vo Volkswagene," vyhlásil Franz, ktorý začiatkom budúceho roka opustí závodnú radu.
Opel zatiaľ predal mimo Európy v tomto roku len 13.000 automobilov, z nich vyviezol iba 3000 do Číny, kým Škoda Auto, dcéra Volkswagenu, predala na tom istom trhu 200.000 svojich vozidiel.
Vedenie GM zablokovalo pre Opel tri štvrtiny svetového trhu. Z piatich najväčších trhov planéty môže Opel voľne predávať len v západnej Európe. Franz poukázal na to, že sa za posledných 18 mesiacov v oblasti exportu postupuje ináč, než sa vedenie GM dohodlo so zamestnancami v sanačnom pláne vlani v lete.
Franz sa stavia proti plánom, aby sa modely Opel vyrábali mimo Európy. Navrhuje, aby sa vozidlá Chevroletu pre európsky trh montovali v kapacitách automobiliek Opel/Vauxhall. Ich produkčné možnosti by sa tým lepšie vyťažili.
Opel sa napriek rozsiahlym organizačným a produkčným zmenám od leta minulého roku neprepracoval k čiernym číslam. Európska dcéra GM v treťom štvrťroku tohto roku zostala ako jediná z koncernu v strate. Šéf stratégie GM Stephen Girsky, ktorý sa onedlho stane predsedom dozornej rady Opelu, už informoval, že podnik čaká nové kolo úsporných opatrení.