BRATISLAVA.
Ako Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR potvrdilo pre agentúru SITA, štátnej spoločnosti už poukázalo všetky peniaze na úhradu fixnej časti ekonomicky oprávnených nákladov podľa Zmluvy o prevádzke železničnej infraštruktúry. Rezort dopravy tým splnil svoje záväzky voči štátnej spoločnosti v plnom objeme.
Správca železničnej infraštruktúry mal podľa schváleného štátneho rozpočtu na tento rok získať od štátu pôvodne 119,5 mil. eur. K začiatku septembra boli však tieto peniaze navýšené o 80 mil. eur na 199,5 mil. eur.
Železniciam totiž značne klesli tržby od prevádzkovateľov osobnej a nákladnej koľajovej dopravy po výraznom znížení poplatkov za použitie infraštruktúry od začiatku tohto roka.
V budúcom roku plánuje štát zaplatiť ŽSR na prevádzku infraštruktúry celkom 270 mil. eur. Oproti terajšiemu roku je to viac skoro o 70 mil. eur.
"Uvedená výška úhrady zohľadňuje znižovanie tržieb z poplatku za použitie železničnej infraštruktúry od železničných podnikov a je podmienená realizáciou úsporných opatrení ŽSR," uviedol hovorca ministerstva dopravy Martin Krajčovič. Podľa programu reštrukturalizácie železničných spoločností majú ŽSR v budúcom roku znížiť náklady zhruba o 31 mil. eur.
Zvýšenie dotácie pre ŽSR v budúcom roku pritom štát podmienil ich vyrovnaným hospodárením, a to spomínanou úsporou nákladov. "Čím bude dosiahnuté nezaťažovanie štátneho rozpočtu v nasledujúcich fiškálnych rokoch, za podmienky vyrovnaného hospodárenia ŽSR v roku 2012 a ušetrenia 31 mil. eur oproti roku 2011. Túto podmienku určilo ministerstvo financií," dodal Krajčovič.
Železnice Slovenskej republiky vznikli 1. januára 1993 rozhodnutím vlády SR o zriadení štátneho podniku. Od 1. januára 2002 sa ŽSR podľa Projektu transformácie a reštrukturalizácie rozdelili na dva samostatné subjekty - ŽSR a Železničnú spoločnosť, a.s. ŽSR majú základné imanie 800,17 mil. eur, spravujú a prevádzkujú železničnú infraštruktúru, vrátane tratí a staníc.