SME

Európske mestá šetrili na vianočnej výzdobe

Radnica v Aténach musela znížiť výdavky na vianočnú výzdobu a novoročné oslavy až o 90 percent na 200-tisíc eur.

Vianočné Atény.Vianočné Atény. (Zdroj: SITA/AP)

LISABON. Ulice Lisabonu bývajú o tomto čase zvyčajne rozžiarené vianočnými dekoráciami, ale tento rok je výzdoba oveľa skromnejšia a nálada melancholickejšia. Úsporné opatrenia si vyžiadali svoju daň.

Vianočné šero panuje vo väčšine krajín južnej Európy. Atény a Madrid obmedzili výdavky na vianočné osvetlenie, čo svedčí o ich obavách z budúcnosti.

Radnica v Lisabone tento rok skresala svoje výdavky na sviatočnú výzdobu na 150-tisíc eur z vlaňajších 850-tisíc eur. Z ulíc sa preto takmer vytratil "duch Vianoc".

SkryťVypnúť reklamu

Skromnosť ale inšpirovala umelcov k väčšej vynaliezavosti a rozhodli sa vyzdobiť mesto netradičným spôsobom.

Namiesto drahých svetiel inštalovali na rušnom Chilskom námestí farebné dáždniky s blikajúcimi svetielkami a ľuďom rozdávali blikajúce špendlíky do chlopní, aby sa stali "živými" vianočnými svetlami.

Atény s výzdobou v cene jedného stromčeka

"Aj s oveľa skromnejším a menším rozpočtom sme vyvolali ľuďom úsmevy na tvárach," tvrdí Catarina Pestanová, autorka svetielkujúcich dáždnikov.

Portugalsko sa po Grécku a Írsku stalo treťou krajinou eurozóny, ktorá musela požiadať o záchranný úver Európsku úniu a Medzinárodný menový fond.

Podmienkou vyplácania splátok z pôžičky sú ale reformy a tvrdé úsporné opatrenia.

Preto niet divu, že aj radnica v Aténach musela radikálne znížiť výdavky na vianočnú výzdobu a novoročné oslavy, a to až o 90 percent na 200-tisíc eur.

SkryťVypnúť reklamu

Pritom v roku 2008 tú istú sumu radnica zaplatila len za vianočný stromček, ktorý ale sa nedožil ani konca roka, lebo ho demonštranti počas decembrových nepokojov zapálili.

Španielsko, ktoré zápasí s 21,5-percentnou nezamestnanosťou, najvyššou v celej Únii, musí tiež šetriť.

V Madride sa nakupuje za polovičné ceny

Mestská rada v Madride zredukovala náklady na výzdobu tento rok o 15 percent, použila vlaňajšie dekorácie, ale inštalovala menej svetiel.

Obchody v španielskej metropole znížili ceny na polovicu, aby prilákali zákazníkov, ktorí majú hlboko do vrecka a musia si strážiť svoje výdavky.

Ďalší dlžník - Írsko tiež mení svoje vianočné zvyky, okázalé večierky a darčeky pre klientov vyšli z módy. Ale obchody sú plné.

Dôvodom však nie sú Vianoce, ale snaha nakúpiť si do zásoby pred plánovaným zvýšením dane z pridanej hodnoty na rekordných 23 percent od januára 2012.

SkryťVypnúť reklamu

Informovala o tom agentúra AP.

Vianočné tipy a recepty:

Dekor

Súvisiace témy: Vianoce 2025
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (25. 5. 2025)
USD 1.130
AUD 1.757
CZK 24.915
JPY 161.130
CAD 1.563
GBP 0.838
HUF 403.550
PLN 4.260
CHF 0.930
SEK 10.835

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  5. Kam smerujú peniaze bohatých?
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 135
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 731
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 5 136
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 841
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 296
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 573
  7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 2 392
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 236
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 258
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 337
  3. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 8 001
  4. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 930
  5. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 7 192
  6. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 7 115
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 055
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 662
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Wall Street - ilustračná fotografia.

Na podvody upozornila whistleblowerka.


7
Ilustračné foto

Piatkové oslabenie prispelo k týždenným stratám trhu.


TASR

Akcie U.S. Steel v reakcii vyskočili.


TASR
Ilustračné foto

Za väčšie riziká považujú podniky hospodársko-politické rámcové podmienky a slabý dopyt.


TASR
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 258
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 337
  3. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 8 001
  4. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 930
  5. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 7 192
  6. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 7 115
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 055
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 662
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu