Nové pravidlá majú dopravcov pritlačiť, aby znížili produkciu emisií skleníkových plynov.
BRATISLAVA. Ceny leteniek majú počas budúceho roka rásť. Letecká doprava sa totiž od 1. januára začlení do európskeho systému obchodovania s emisnými kvótami.
Lietadlá budú môcť vyprodukovať iba toľko oxidu uhličitého, na koľko budú mať aerolínie povolenky.
Nová povinnosť by mala zvýšiť ceny leteniek len nepatrne. Aerolínie totiž získajú zadarmo až 85 percent emisných povoleniek. Zvyšok si budú môcť dokúpiť na trhu.
Rast závisí aj od dopytu
Ak budú musieť kvóty aerolínie dokupovať, cenu spiatočnej letenky z Viedne do New Yorku by to podľa výpočtu SME malo zvýšiť asi o dve eurá. Len o niečo výraznejšie by ceny stúpli, keby letecké spoločnosti nedostávali veľkú časť povoleniek grátis. Spiatočný let z Viedne do New Yorku by tak zdražel asi o 9 eur, do Tchaj–peja asi o 20 eur.
Aerolínie však môžu podľa agentúry Reuters zvýšiť cestovné aj pre zdraženie paliva. Barel, teda asi 159 litrov ropy Brent na newyorskej burze totiž medziročne zdražel zhruba o dvadsať dolárov.
Ako sa obchodovanie s povolenkami skutočne odrazí na cene leteniek, bude závisieť najmä od dopytu po leteckej doprave. Kvóty sa totiž aerolíniám prideľujú podľa množstva emisií, ktoré ich lietadlá vyprodukovali v roku 2010.
Jedna povolenka (EUA) sa dnes podľa údajov Reuters predáva za 8,27 eura. Jej držiteľ môže do ovzdušia vypustiť tonu skleníkových plynov.
Očakáva sa, že bezplatne pridelené kvóty aerolíniám stačiť nebudú. „Začlenenie aviatiky do obchodného systému sa prejavilo malým nárastom dopytu po povolenkách,“ vraví Stanislav Kolář z firmy Carbon Redux, ktorá obchoduje s emisiami.
U nás požiadali dvaja
Na Slovensku o pridelenie povoleniek požiadali aerolínie Danube Wings a tunajšia dcéra českej firmy Travel Service. Koľko kvót získajú, zverejní ministerstvo životného prostredia do konca roka.
Najväčší dopravca na bratislavskom letisku, írsky Rynair, získal povolenky na produkciu 5,6 milióna ton emisií od írskeho evirorezortu.
Počas spiatočného letu z Bratislavy do Londýna, aký má dopravca v ponuke, pripadá na pasažiera 280 kilogramov emisií oxidu uhličitého. Vyplýva to z údajov Medzinárodnej organizácie civilného letectva.
Dve firmy požiadali o pridelenie povoleniek v Estónsku a Litve. V západnej Európe sa o emisné povolenky hlásia aj korporácie a aerolínie z Ameriky či Ázie.
Kvóty totiž potrebujú všetky firmy, ktorých lietadlá pristávajú na letiskách Európskej únie alebo z nich odlietajú. Veľká Británia registrovala okrem amerických dopravcov aj Qantas či Emirates.
Cez Španielsko získa povolenky na vypustenie 47 ton emisií Bank of America, cez Írsko zas povolenky na vypustenie 77 ton oceliarsky koncern U. S. Steel. Manažéri týchto firiem totiž lietajú na firemných biznis jetoch.
V súlade s právom
Americké spoločnosti už pritom nové pravidlá napadli na súde. Európsky súdny dvor však minulý týždeň potvrdil, že nová povinnosť neodporuje medzinárodnému právu.
Kolářovi sa zdá politika Bruselu logická, letectvo je totiž v objeme vypustených emisií oxidu uhličitého najrýchlejšie rastúcim odvetvím.
„Štáty mimo únie mali podľa Kjótskeho protokolu desať rokov na zavedenie regulácie emisií a neurobili to. Európa to prebrala na seba,“ hovorí Kolář.