Pri nižších sumách chcú zákazníci tovar vymeniť, pri vyšších chcú vrátiť peniaze.
Sú darčeky, ktoré pod vianočným stromčekom spravia ozajstnú radosť, a sú také, ktoré by ste radšej nedostali.
Ak vás príbuzní či priatelia obdarovali dvoma rovnakými parfumami alebo sa netrafili do veľkosti oblečenia, prípadne vybrali také, ktoré si určite neoblečiete, nevzdávajte sa. Obchody sú väčšinou ochotné darčeky po Vianociach vymeniť, hoci im to zákon neprikazuje.
Dobrá vôľa obchodníkov
„Ak bol vianočný darček malý, veľký, úzky, široký alebo sa niekomu nepáčil, predávajúci nie je povinný vziať ho späť a vymeniť za iný,“ povedala Danuša Krkošová zo Slovenskej obchodnej inšpekcie.
Termíny
Ako dlho platí záruka
24 mesiacov – pri predanom tovare,
24 mesiacov – pri zhotovení vecí na zákazku,
3 mesiace – pri oprave a úprave vecí,
18 mesiacov – pri stavebných opravách a úpravách,
3 roky – pri zhotovení stavby,
12 mesiacov – pri predaji použitých vecí.
Zdroj: SOI
Dodáva však, že podľa skúseností z praxe sú viacerí obchodníci niekoľko dní po kúpe tovar, ktorý nebol používaný alebo nepodliehal reklamácii, ochotní vziať späť.
„Štandardne možnosť vrátenia tovaru počas roka neposkytujeme. Ale vo vianočnom období vychádzame zákazníkom v ústrety,“ povedala Diana Chovancová Stanková zo spoločnosti Ahold Retail Slovakia, ktorá prevádzkuje siete predajní Hypernova a Albert.
Ponáhľajte sa
S nechceným darčekom by ste sa mali vybrať do obchodu čím skôr. Na vrátenie alebo výmenu môže obchod stanoviť týždeň či dva, väčšinou vezmú darčeky naspäť ešte prvý januárový týždeň.
Sú aj predajne, v ktorých možno tovar vrátiť späť počas celého roka. Zvyčajne do dvoch týždňov, niekde sú na to aj tri mesiace.
„Je potrebné priniesť nepoužitý tovar v pôvodnom balení spolu s pokladničným blokom. Takto vrátený tovar preplatíme v plnej výške,“ povedala Jana Hrubcová za obchodný dom s nábytkom IKEA.
Za montovaný tovar alebo tovar v poškodenom balení bude zákazníkovi strhnutých 30 percent z ceny.
Podmienky a obmedzenia
Keďže výmena či vrátenie tovaru je na dobrej vôli obchodníka, môže si klásť podmienky. Napríklad môže trvať na tom, aby pri oblečení a obuvi ostali na výrobkoch originálne visačky z obchodu alebo môže požadovať pôvodný obal.
Niektorý tovar neberú obchodníci späť vôbec. Ide napríklad o spodnú bielizeň, doplnky, knihy, DVD, CD nosiče či zlacnený tovar.
Na obmedzenia môžete naraziť aj pri vrátení peňazí. Hoci to niektoré obchodné reťazce umožňujú, nakoniec nemusíte dostať skutočné peniaze, ale nákupné poukážky či nabitú kartu s kreditom vo výške vráteného tovaru. Tieto poukážky či karty potom môžete využiť iba v tom istom obchode.
Niekde vám dajú na výber, či chcete späť iný tovar, alebo hotovosť. „Pri menších sumách si zákazníci volia vrátenie formou darčekovej poukážky, pri sumách nad desať eur uprednostňujú vrátenie peňazí na účet,“ povedal Martin Štrba z internetového kníhkupectva Martinus.sk.
Ako to funguje v obchodoch
Vrátenie darčeka: Tovar vymenia do 6. januára.
Tovar alebo peniaze: Zákazník si môže vybrať iný výrobok alebo hotovosť.
Čo späť nevezmú: Použitý tovar, tovar bez pôvodného neporušeného obalu alebo bez dokladu o zaplatení.
Reklamácie: Ak zákazník zistí, že je výrobok nefunkčný, je potrebné, aby ho nepoužívaný, v pôvodnom obale a s dokladom o zaplatení priniesol do predajne, kde mu ho vymenia za druhý alebo vrátia peniaze.
Vrátenie darčeka: Tovar vymieňajú len počas Vianoc, do 15. januára 2012.
Tovar alebo peniaze: Tovar sa štandardne vymieňa za iný, ak nie je k dispozícii, vracia sa hodnota tovaru v ná-kup-ných poukážkach alebo v hotovosti.
Čo späť nevezmú: Tovar osobnej hygieny, spodnú bielizeň, knihy, DVD a CD nosiče, ktoré sú chránené autorskými právami.
Reklamácie: Pri výrobkoch, ktoré sa rýchlo kazia, sa musí reklamácia uplatniť najneskôr na nasle-dujúci deň po kúpe. Inak je záručná lehota 24 mesiacov, pri použitých veciach 12 mesiacov.
Vrátenie darčeka: Do 7 pracovných dní od prevzatia zásielky, tovar musí byť nerozbalený, v pôvodnom stave (knihy nečítané, DVD filmy a hry nerozbalené).
Tovar alebo peniaze: Zákazník si môže vybrať.
Čo späť nevezmú: Tovar, ktorý je poškodený alebo javí viditeľné známky používania.
Reklamácie: Ak ide o výrobnú chybu, platí záručná lehota 2 roky. Ak ide o mechanické poškodenie tovaru, prijímajú reklamácie aj po niekoľkých týždňoch i napriek tomu, že na stránke je uvedený termín do 48 hodín.
Vrátenie darčeka: Do 90 dní, členovia klubu IKEA Family do 120 dní. Za montovaný tovar alebo tovar v poškodenom balení, vrátený v tejto lehote, bude zákazníkovi strhnutých
30 % z ceny.
Tovar alebo peniaze: Podľa toho, ako zákazník platil. Ak platil v hotovosti, dostane peniaze v hotovosti, ak platil kartou, budú mu peniaze vrátené na kartu.
Čo späť nevezmú: Metrový textil, použitú posteľnú bielizeň, vankúše, paplóny, matrace (okrem matracov SULTAN), živé kvety, žiarovky, žiarivky, elektrické batérie.
Vrátenie darčeka: Ak chce zákazník vrátiť nevhodný darček, tak musí mať doklad o kúpe, kniha musí byť nepoškodená a musí byť zjavné, že nebola čítaná. CD, DVD musí byť nerozbalené, v pôvodnom obale.
Tovar alebo peniaze: Prebieha iba výmena za iný tovar v rovnakej hodnote, prípadne za darčekovú poukážku. Peniaze sa nevracajú.
Čo späť nevezmú: Zjavne použitý tovar.
Reklamácie: Treba prísť čo najskôr, na rovnaké predajné miesto, kde bol tovar zakúpený.
Vrátenie darčeka: Do 21 dní od nákupu možno darček vymeniť alebo vrátiť. Pri tovare kúpenom od 1. 11. do 24. 12. (ak uplynulo viac ako 21 dní) je možné tovar vymeniť do 9. januára. Peniaze sa v tomto prípade nevracajú.
Čo späť nevezmú: Vrátiť sa nedajú cukrovinky, knihy a CD alebo DVD bez originálnej fólie. Inak nemáme problém s vrátením akejkoľvek hračky, ktorá nebola používaná alebo vybalená z originálneho obalu.
Reklamácie: Ak hračka nebola používaná, tovar vymenia za nový, inak platí záručná lehota 2 roky.
Vrátenie darčeka: Do 7 pracovných dní od prevzatia zásielky, tovar musí byť nerozbalený, v pôvodnom stave (knihy nečítané, DVD filmy a hry nerozbalené).
Tovar alebo peniaze: Tovar vymenia za iný, ak ide o reklamáciu, riešia tieto prípady individuálne.
Čo späť nevezmú: Evidentne poškodenú alebo čítanú knihu, alebo film.
Reklamácie: Postupuje sa individuálne, a podľa zákona.
Vrátenie darčeka: Možno celoročne.
Tovar alebo peniaze: Zvyčajne má zákazník na výber.
Čo späť nevezmú: Výrobky chránené autorským právom – CD, DVD, knihy, video-audio kazety, počítačové programy, všetky digitálne nosiče, spodnú bielizeň, hygienické potreby a zdravotné pomôcky, telefónne karty, dobíjacie kupóny, simkarty, sezónny tovar, napríklad vianočné ozdoby po Vianociach, tlač, alkohol, cigarety a podobne.
Sedem situácií, v ktorých sa môžete ocitnúť
Kedy máte nárok na výmenu, opravu či na vrátenie peňazí?
1. Darček sa vám nepáči alebo nie je dobrý
V tomto prípade platí, že s výmenou či vrátením daru to môžete skúsiť, ale úspech zaručený nemáte. Zvyčajne platí, že vo veľkých obchodných reťazcoch vám vrátia peniaze, v menších obchodoch si zvyčajne kladú podmienky, najčastejšie žiadajú, aby ste si vybrali iný tovar v rovnakej hodnote. Obchody vždy žiadajú pokladničný blok, skoro vždy aj originálne balenie tovaru.
2. Máte dva rovnaké darčeky
Nevyznie to asi dobre, ale od tých, ktorí vám rovnaký darček dali, by ste mali zistiť, kde ich zakúpili a zároveň by ste si od nich mali vypýtať pokladničný blok. Aspoň jeden dar neotvárajte, aby ste nepoškodili obal, v prípade, že ide o oblečenie, neodstraňujte visačky.
Vymeniť ani vrátiť peniaze vám nemusia, skúsiť to však môžete. Ak nepochodíte v jednom obchode, môžete skúsiť v druhom. Je len na obchodníkovi, či vás odmietne, vráti vám peniaze, alebo bude požadovať, aby ste si za rovnakú sumu vybrali iný tovar. S vrátením či výmenou spodnej bielizne, kníh či CD alebo DVD nosičov veľmi nepočítajte.
3. Darček nefunguje, je poškodený
Nový televízor, autíčko na diaľkové ovládanie či mp3 prehrávač nefunguje. V takom prípade máte právo na reklamáciu a pre tieto prípady už zákon stanovuje presné pravidlá. Reklamácia sa vzťahuje na každý tovar, pri ktorom sa vyskytla chyba v určenej záručnej lehote. Zvyčajne sú to dva roky.
Reklamácia sa nevzťahuje na tovar opotrebovaný, úmyselne poškodený, prípadne poškodený neodborným zásahom. Obchodník má právo reklamovaný tovar vymeniť za nový alebo ho nechá opraviť a vráti ho zákazníkovi funkčný.
4. Tovar bol kúpený v akcii, so zľavou
V prípade akciového tovaru platia také isté záručné podmienky vrátane 24mesačnej záruky ako pri normálnom tovare. Záruka sa nevzťahuje len na chybu, na ktorú bol spotrebiteľ pri kúpe upozornený, alebo pre ktorú bola znížená cena. Táto chyba musí byť vyznačená v doklade o kúpe.
5. Nemáte k tovaru záručný list
Zvyčajne platí, že vrátiť či vymeniť tovar je možné len dovtedy, kým nie je záručný list potvrdený, potom sa riešia už len reklamácie. Záručný list však vo všeobecnosti predávajúci nemusí k predávanému výrobku vydať a veľa obchodov to ani nerobí.
Ak záruka tovaru nepresahuje dva roky, predávajúci musí vydať záručný list len v prípade, že o to zákazník požiada. Ak je záručná lehota dlhšia ako dva roky, vtedy už predávajúci záručný list vydať musí.
Záručný list sa vydáva a potvrdzuje pri predaji výrobku. Ak sa vyžaduje uvedenie výrobku do prevádzky napríklad odborným servisom, záručný list sa potvrdzuje pri uvedení do prevádzky.
6. Nemáte originálny obal
Ak je darček nefunkčný, prípadne sa pokazil po Vianociach a vy ste už vyhodili škatuľu či obal, v ktorom bol zabalený, nič sa nedeje. Právo na reklamáciu nestrácate. Obchodník je povinný reklamáciu tovaru prijať. Horšie je to vtedy, ak tovar chcete vymeniť či vrátiť. V takom prípade môžu obchodníci na originálnom obale trvať.
7. Tovar bol kúpený na splátky
Ak predávajúci poskytol pôžičku, odstúpením od zmluvy o predaji sa od začiatku ruší aj zmluva o poskytnutí pôžičky. Platí to nielen vtedy, ak úver poskytol predajca, ale aj vtedy, ak to bola iná osoba.
V splátkovej firme sa treba najskôr informovať o presných podmienkach odstúpenia od zmluvy a tiež o prípadných poplatkoch. Pri odstúpení od zmluvy do 14 dní by ste poplatok platiť nemali.
jpa
Stačí zabaliť a vrátiť
Ak darčeky objednané na internete zašlete predajcovi späť, dôvod uviesť nemusíte.
Pre darčeky kúpené cez internet platia osobitné pravidlá. Na rozdiel od predávajúceho v kamennom obchode, ktorý môže vrátenie tovaru odmietnuť, v prípade darčekov kúpených cez internet alebo u zásielkového predajcu, ich môžete vrátiť a nikomu nemusíte vysvetľovať prečo.
Hoci niektorí internetoví predajcovia majú najmä vo vianočnom období aj dlhšie lehoty, zákon hovorí, že bez uvedenia dôvodu môžete objednaný tovar vrátiť do siedmich pracovných dní odvtedy, čo ste ho prevzali na pošte alebo od kuriéra.
Ak ste si objednaný tovar vyzdvihli osobne v sklade, potom je výmena možná do týždňa odo dňa, keď ste tak urobili. Objednávať darčeky na poslednú chvíľu síce môže byť riskantné a nemusia prísť včas, ich vrátenie je však oveľa jednoduchšie.
„Predávajúci je povinný tovar prevziať späť a vrátiť spotrebiteľovi cenu za tovar alebo vrátiť preddavok najneskôr do 15 dní odo dňa odstúpenia od zmluvy,“ hovorí Danuša Krkošová, tlačová hovorkyňa Slovenskej obchodnej inšpekcie.
Vrátiť by mal aj náklady, ktoré spotrebiteľ mal v súvislosti s objednaním tovaru alebo služby, napríklad poštovné. Náklady na vrátenie tovaru znáša spotrebiteľ.
jpa
Tovar má fungovať dva roky
Ak vianočný darček nefunguje, máte nárok na opravu alebo výmenu.
Podľa zákona je záručná lehota na všetok kúpený tovar i veci zhotovené na zákazku 24 mesiacov. Bez ohľadu na to, či sa chyba vyskytne hneď po kúpení alebo až po pár mesiacoch fungovania, máte nárok na jeho reklamáciu u predajcu.
„Predávajúci sa tejto povinnosti nemôže nijako zbaviť a zodpovedá aj za chyby, o ktorých nevedel,“ upozorňuje Danuša Krkošová zo Slovenskej obchodnej inšpekcie.
Oprava, výmena, vrátenie peňazí
Zákon rozlišuje, či ide o chybu, ktorá sa dá odstrániť, alebo nie. Pri odstrániteľnej chybe môže spotrebiteľ požadovať buď opravu, alebo výmenu chybnej veci za bezchybnú.
Ak sa chyba odstrániť nedá, má právo na výmenu tovaru, alebo na vrátenie peňazí.
„V prípade, že sa chyby nedajú odstrániť, ale nebránia riadnemu užívaniu veci – napríklad funkčná, ale poškriabaná chladnička – spotrebiteľ má právo na primeranú zľavu z ceny,“ povedala Krkošová. Na jej výške sa kupujúci a predávajúci musia spolu dohodnúť.
Mesiac na vybavenie
Po podaní reklamácie má obchodník najviac 30 dní na jej vybavenie. Ak tak neurobí, má spotrebiteľ právo od zmluvy odstúpiť alebo má právo na výmenu výrobku za nový.
Najviac ľudia u obchodníkov reklamujú obuv a textil.
Reklamovať tovar môžete v ktorejkoľvek prevádzkarni predávajúceho. „Ak pri reklamácii dôjde k výmene tovaru, záručná lehota začína plynúť znova od prevzatia novej veci,“ dopĺňa Krkošová.
jpa