BRATISLAVA. Osobný dopravca sa však snaží, aby bola strata nižšia. Informácia v médiách, že by mala byť strata o 10 mil. eur vyššia než je plánovaná, nie je podľa spoločnosti pravdivá a vychádza z nesprávnej interpretácie dvoch skutočností.
"A to z porovnania plánovaného objemu dopravných výkonov 30,3 mil. vlakokilometrov a dohodnutej úhrady štátu vo výške 205 mil. eur za tento výkon a zo skutočne odjazdeného výkonu 31,4 mil. vlakokilometrov, ktorý bude stáť spoločnosť o 9,7 mil. eur viac. Nie je to teda zvýšenie straty, ale zvýšenie dlhu štátu voči ZSSK," uviedol pre agentúru SITA vedúci tímu komunikácie Železničnej spoločnosti Alexander Buzinkay.
Železničná spoločnosť informovala, že plánované výkony 30,3 mil. vlakokilometrov nesplnila z objektívnych príčin, a to pre odkladanie a obmedzenie pôvodne uvažovanej redukcie vlakových spojov.
"Spoločnosť odjazdila na verejnú objednávku viac kilometrov, než sa jej zaviazal uhradiť štát , čím jej vznikla pohľadávka 9,7 mil. eur," dodal Buzinkay.
Podľa revitalizačného plánu by mala Železničná spoločnosť hospodáriť bez straty v roku 2013. "Železničná spoločnosť má vysoké investičné náklady, prevádzkuje aj dopravu na vysoko stratových tratiach vo verejnom záujme. Výsledok hospodárenia bude teda vždy záležať od schválenej výšky štátnej dotácie, ktorá kryje stratu," uviedol pre agentúru SITA generálny riaditeľ a predseda predstavenstva Železničnej spoločnosti Slovensko Pavel Kravec.
Za historicky moment pre spoločnosť označil podpis Zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme do roku 2020, v ktorej sa štát zaviazal, že si objedná len taký rozsah dopravy, na aký bude mať peniaze a tie i uhradí. "Táto zmluva zavádza jasné pravidlá vo financovaní výkonov a dáva predpoklad vyrovnaného hospodárenia firmy do budúcnosti," povedal Kravec.
V minulosti systém financovania osobnej dopravy na železnici fungoval tak, že v štátnom rozpočte bolo vždy schválených 150 mil. eur ročne a zostatok financií závisel od politického rozhodnutia.
"Teraz je v štátnom rozpočte síce tiež schválených 150 mil. eur, ale štát sa zaviazal platiť v preddavkoch o jednej dvanástine z 205 mil. eur, čo predstavuje dopravné výkony v objeme 30,1 mil. vlakových kilometrov. V rámci programu revitalizácie sme sa ministerstvu financií zaviazali, že znížime nápor na štátny rozpočet tým, že štát si objedná menej vlakových kilometrov," dodal Kravec.
Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. začala svoju činnosť ako samostatný podnik od začiatku roka 2005 po rozdelení bývalej Železničnej spoločnosti, a.s. na dva subjekty. Spoločnosť prebrala aktivity v osobnej železničnej doprave. Eviduje základné imanie vo výške 212,441 mil. eur.