BRATISLAVA. Pre Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia, a.s., ktorá vykonáva nákladnú prepravu, znamenal tento rok naštartovanie jej finančnej stabilizácie. Generálny riaditeľ a predseda predstavenstva Carga Pavol Ďuriník pre agentúru SITA uviedol, že manažment spoločnosti v závere roka 2010 ešte riešil jej existenciu, ale realizované opatrenia umožnili finančnú stabilizáciu a životaschopnosť spoločnosti.
"Vďaka prijatým a realizovaným ozdravným krokom dnes môžem konštatovať, že sme zastavili zadlžovanie spoločnosti. Cargo hospodári podstatne lepšie než vlani. Každý mesiac generuje pozitívny prevádzkový hospodársky výsledok, ktorý bol za tretí štvrťrok 2011 v porovnaní s rovnakým obdobím roka 2010 lepší o 48,7 mil. eur. Aj keď nepredpokladáme vyrovnané hospodárenie v roku 2011, tendencia finančne stabilizovať spoločnosť v horizonte dvoch - troch rokoch je neprehliadnuteľná," predpokladá Ďuriník.
Cargo očakáva za rok 2011 stratu okolo 10 mil. eur, čo je o dve tretiny menej oproti pôvodne plánovanej strate 29,5 mil. eur. "Je reálny predpoklad, že spoločnosť rok 2011 ukončí v strate, ktorá však bude podstatne nižšia než plán na rok 2011 či hospodársky výsledok za rok 2010," informoval ďalej šéf Carga. V roku 2010 spoločnosť hospodárila so stratou 122,6 mil. eur. V novembri tohto roka firma vykázala stratu 479 tis. eur, pričom celkový výsledok bol medziročne lepší o takmer 65 mil. eur. Prevádzkový výsledok v novembri bol medziročne lepší o vyše 63 mil. eur a oproti plánu o viac ako 23 mil. eur.
"Našou hlavnou úlohou bolo prehodnotiť všetky činnosti a procesy, ktoré spoločnosť vykonáva. Analýzy sa realizovali skutočne vo všetkých oblastiach a zložkách spoločnosti. Dôraz sme kládli na zefektívnenie činností, čo nám prinieslo úspory na strane výdavkov," priblížil tento rok Ďuriník. Firma podľa neho prehodnotila uzatvorené zmluvy, rokovala s partnermi o výhodnejších podmienkach a vo väčšine prípadoch úspešne. Dôsledne tiež využívala elektronické aukcie vo verejnom obstarávaní, čo jej prinieslo nemalé úspory. Spoločnosť prehodnotila aj investičný plán.
Spoločnosť napriek finančnej stabilite považuje za potrebné pokračovať v ozdravnom pláne. "Nemôžeme zastať na tejto ceste. Spoločnosť bude životaschopná len vtedy, ak sa bude nákladmi prispôsobovať reálnym výkonom. Flexibilita je nevyhnutnosť prežitia akejkoľvek spoločnosti," dodal Ďuriník. Konkurencia na trhu nákladnej železničnej dopravy je podľa neho vysoká, hoci podiel firmy na ňom presahuje 90 %.
Cargo v tomto roku uvoľnilo namiesto plánovaných 1 800 necelých 1 300 zamestnancov. Optimalizácia zamestnancov bola podľa spoločnosti nevyhnutnou súčasťou revitalizácie. Počet pracovníkov firmy za jedenásť mesiacov tohto roka klesol o 1 264 a začiatkom decembra v spoločnosti zostávalo 8 066 ľudí. Do konca roka malo skončiť pracovný pomer z dôvodu organizačných zmien zhruba 40 zamestnancov. Predstavenstvo Carga rozhodlo o zrušení 129 funkčných miest k 1. februáru 2012 a zriadení 78 nových funkčných miest. Spoločnosť tvrdí, že v roku 2012 už neuvažuje o hromadnom prepúšťaní pri súčasných výkonoch. Uvoľneným zamestnancov vyplatilo Cargo na odchodnom a odstupnom spolu 3,5 mil. eur. Celková odhadovaná úspora na osobných, nielen mzdových, nákladoch dosahuje 18 mil. eur.
"Zamestnanosť v spoločnosti nebola systematicky riešená od jej vzniku v roku 2005. Krízové roky 2008 a 2009 priniesli prepad v prepravách o 40 %," vyhlásil Ďuriník s tým, že potreby zamestnancov však neboli prehodnotené. "Spoločnosť sa naopak zadlžovala. Po stanovení reálnych výkonov, zvýšení produktivity práce vo všetkých oblastiach bolo nevyhnutné prijať aj nepopulárne opatrenia v oblasti ľudských zdrojov.," dodal šéf Carga. Zmeny v organizačnej štruktúre podľa neho vždy vychádzali z realizovaných analýz výkonnosti.
Cargo očakáva v budúcom roku mierne nižšie výkony a vyrovnané hospodárenie. "Podnikateľský plán na rok 2012 je vzhľadom na aplikáciu čo najaktuálnejších makroekonomických ukazovateľov v štádiu spracovania. Predpokladáme, že predstavenstvo predloží podnikateľský plán na rok 2012 štatutárnym orgánom na schválenie v januári," dodal Ďuriník. Keďže podstatná časť výkonov Carga závisí na hutníckom priemysle, ktorý reaguje na nižšie potreby trhu, firma neočakáva rast objemu nákladnej prepravy.