Agentúrnu správu sme o 20:49 nahradili autorským článkom denníka SME.
BRATISLAVA. Pracovníkov štátnych Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) čakajú významné zmeny v odmeňovaní, odbory sa totiž v uplynulých dňoch dohodli na budúcoročnej kolektívnej zmluve.
Kým doteraz bolo asi 15-tisíc pracovníkov odmeňovaných podľa odpracovaných rokov, od Nového roka budú platení za naozaj odrobenú prácu.
Nový systém by mohol podľa hovorkyne ŽSR Martiny Pavlíkovej prilákať do firmy mladých ľudí. S tým súhlasí aj šéf Odborového združenia železníc František Petróci.
Bez vplyvu na rozpočet
Zamestnanci ŽSR, ktoré spravujú koľaje a spomedzi štátnych železničných firiem sú najväčšie, by si tak mali od budúceho roka v priemere prilepšiť asi o 38 eur mesačne.
Železnice
Počty ľudí a výška miezd
- Železnice SR
k 1. 12. zamestnávali 15 055 ľudí,
priemerná mzda bola 753 eur + 5 percent (asi 38 eur).
- Cargo
zamestnávajú asi 8-tisíc ľudí,
priemerná mzda bola okolo 800 eur + 2 percentá (16 eur).
- ZSSK
zamestnávajú asi 4,8tisíc ľudí,
priemerná mzda je 843 eur + 3,5 percenta (asi 27 eur).
„Zvyšovanie platov nemá žiaden dodatočný vplyv na schválený štátny rozpočet,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Martin Krajčovič.
ŽSR získala peniaze na zvyšovanie úsporami, ale aj zmenou systému fungovania. Štát sa totiž zaviazal, že firme začne konečne platiť za správu koľají. Len tento rok im štát nezaplatil vyše sto miliónov eur.
Bez vplyvu na rozpočet by malo byť aj zvyšovanie platov v železničnom Cargu a Železničnej spoločnosti Slovensko. Obe firmy chcú získať zdroje cez úspory a zvýšenie tržieb.
Polepšia si všetci
Spomedzi troch železničných spoločností si najviac polepšia pracovníci ŽSR, navýšenie oproti tomuto roku by malo dosiahnuť 5 percent.
O niečo horšie sú na tom zamestnanci Železničnej spoločnosti Slovensko, ktorí si budúci rok polepšia v priemere o 27 eur mesačne, čo je asi 3,5-percentné navýšenie oproti tomuto roku.
Dve percentá navyše majú získať pracovníci železničného Cargo, čo znamená v priemere asi 20 eur mesačne.
Petróci považuje dohodu za výsledok konštruktívnych debát. „Sociálny dialóg prebiehal štandardným spôsobom,“ hovorí Petróci.
Kolektívnu zmluvu majú podpísanú zatiaľ len odbory osobného dopravcu, ŽSR by ju mali podpisovať začiatkom roka.
Podpis zmluvy s dopravným Cargom ohrozujú dve z jedenástich odborárskych združení.
Federácia strojvodcov a Federácia vlakových čiat totiž tvrdia, že boli vylúčení z rokovania o zmluve. Pokiaľ Cargo podpíše zmluvu s väčinou odborárov, chcú ju napadnúť na súde.