Ak niektoré prevádzky budú mať začiatkom januára inventúru, môže to byť aj preto, že nemajú nové pokladnice. Objednávok v poslednej chvíli je vraj stále dosť.
BRATISLAVA. Podnikatelia, ktorí doteraz využívali registračné pokladnice, musia od januára používať nové fiškálne pokladnice. Tie majú zabrániť podvodom a priniesť štátu viac peňazí z výberu daní.
O koľko zvýšia príjmy štátu v budúcom roku, však ministerstvo financií odhadnúť nevie. Čísla, ktoré sa objavili, sa pritom rôznia. Jedno z nich hovorí o 15 miliónoch eur ročne, ďalší odhad až o 100 miliónoch eur, čo je podľa niektorých ekonómov nereálne.
Systém je vraj pomalý
Falšovaniu sa má podľa rezortu financií zabrániť napríklad tým, že sa bude dať každý zásah do fiškálnej pamäte zistiť. Ak obchodník pred vyhotovením dennej uzávierky vymaže údaje z prevádzkovej pamäte, systém to zachytí.
Pokladnice
Koľko stoja
- nová certifikovaná pokladnica: v priemere 319 eur + DPH,
- nová certifikovaná fiškálna tlačiareň: od 530 eur + DPH,
- modernizácia existujúcej pokladnice: od 150 eur + DPH,
- dofiškalizácia POS tlačiarne: od 400 eur + DPH,
- fiškálna pamäť: od 28 eur + DPH,
- zálohovacie zariadenie fiškálnej pamäte: od 33 eur + DPH (niektoré pokladnice sú od výrobcu vybavené slotom na SD karty),
- periodická prehliadka pokladnice: od 35 eur + DPH.
Róbert Kičina z Podnikateľskej aliancie Slovenska však tvrdí, že zmena nerieši zrejme hlavný daňový únik v súvislosti s DPH. K tomu dochádza tak, že transakcia nie je do pokladnice vôbec nahodená, je teda bez bločka.
Daňové úrady by už v januári mali začať kontrolovať obchodníkov a poskytovateľov služieb.
Ak ich pokladnica nebude vybavená fiškálnou pamäťou alebo nebude mať počítač s fiškálnou tlačiarňou, kontrolóri môžu dať pokutu od 330 do 3300 eur.
„Veľa obchodníkov si to nechalo na poslednú chvíľu. Niektorí nebudú mať pokladnice podľa nového zákona od januára. Budú robiť inventúry alebo sa vynájdu inak,“ tvrdí Ľubomír Švec zo servisnej organizácie Befare 777.
Náhodne vybrané bratislavské prevádzky, ktoré sme navštívili, už nové pokladnice mali. Menšie obchody nový systém za veľkú zmenu nepovažujú, niektorým gastronomickým podnikom spôsobuje občas prácu navyše.
„Problémy sú s uzávierkou, ktorú treba urobiť a vytlačiť do polnoci. Zákazníkom musím do polnoci vystaviť jeden účet a potom urobiť nový,“ povedala Karin Lengyelová z Čajovne Pohoda. „Pre šéfa je táto kasa z hľadiska inventúry jednoduchšia, ale pre nás je to dvojnásobná robota,“ dodala.
Podniky sa sťažujú aj na pomalosť systému. „Dlho sa čaká na účty, čo je pri veľkom počte hostí náročné,“ vraví Lucia Bezáková z Pivnice u Kozla. Čím viac má v sebe kasa údajov, tým dlhšie sa čaká na uzávierku. „Na začiatku to tlačila päť minút, teraz čakáme na uzávierku aj pol hodiny,“ dodala Lengyelová.
Malo to byť spolu s eurom
Pôvodne mali fiškálne pokladnice platiť už od začiatku roka 2011. Podnikatelia sa však sťažovali, že je to v čase krízy nápor na ich financie.
Výhrady majú aj teraz. Tvrdia, že štát mal tieto zmeny zaviesť pred dvoma rokmi spolu s eurom. „Vtedy časť podnikateľov kupovala nové pokladnice. Po dvoch rokoch musia investovať peniaze do nových pokladníc s fiškálnym modulom,“ hovorí Kičina.
„Za každý modul mi zaúčtovali dvesto eur,“ hovorí Daniel Heteš, ktorý má v Bratislave tri prevádzky. Štát podľa neho dal prácu tým, ktorí robia s kasami.