BRATISLAVA. Jednou zo zrušených je úloha týkajúca sa prípadnej výstavby širokorozchodnej železnice cez Slovensko.
Ak by padlo rozhodnutie kabinetu o realizácii tejto stavby, šéf rezortu dopravy mal počas jej prípravy a realizácie zabezpečiť zachovanie alebo zvyšovanie prepravných kapacít v prekladisku Čierna nad Tisou s cieľom udržania zamestnanosti. Úloha, ktorú prijala ešte vláda Roberta Fica v máji 2010, mala byť splnená do konca minulého roka. Terajšia vláda Ivety Radičovej o pokračovaní v príprave projektu širokorozchodnej železnice nerozhodla.
Ministerstvo dopravy vlani v marci predložilo na rokovanie členov kabinetu informáciu o aktuálnom stave posudzovania zámeru predĺženia širokorozchodnej trate z Košíc cez Bratislavu do Viedne, vláda ju však len vzala na vedomie. Zároveň pritom zrušila funkciu i štatút svojho splnomocnenca pre dopravnú infraštruktúru.
Kabinet zrušil Figeľovi aj úlohy z 15. decembra 2010, podľa ktorých mal do konca apríla vlaňajška zabezpečiť úpravu výšky sadzieb mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a vypracovať optimalizáciu siete vymedzených úsekov pozemných komunikácií podliehajúcich spoplatneniu mýtom. Optimalizácia by znamenala rozšírenie spoplatnenej siete o ďalšie cesty prvej triedy.
Zrušenie týchto úloh ministerstvo dopravy zdôvodnilo tým, že prípravu zmien zásadne ovplyvnila politická situácia na Slovensku a vyhlásené predčasné parlamentné voľby v marci tohto roka.
"Z uvedeného dôvodu bolo rozhodnuté o zastavení prípravy všetkých zásadnejších zmien v mýtnom systéme, ktoré by mali dopad jednak na rozpočet Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s. ako aj na dopravcov," uviedol rezort dopravy.
Európska smernica o poplatkoch za používanie určitej dopravnej infraštruktúry ťažkými nákladnými vozidlami, ktorá bola prijatá 27. septembra 2011, podľa rezortu dopravy predĺžila notifikačný proces v prípade zavedenia alebo zmeny mýtneho systému zo štyroch na šesť mesiacov pred implementáciou. Tomu podlieha aj plánované rozšírenie spoplatnenej siete a zmeny sadzieb mýta.
"Samotný projekt zmeny mýtneho systému bude trvať určitý čas, ktorý zatiaľ nie je možné stanoviť a následné povinnosti voči Európskej komisii si vyžadujú ďalších šesť mesiacov," vysvetlilo ministerstvo dopravy.
Vláda v stredu zároveň súhlasila o odkladom úlohy, na základe ktorej má rezort dopravy zhodnotiť jestvujúce PPP projekty s cieľom zefektívniť ďalšiu výstavbu dopravnej infraštruktúry formou PPP. Táto úloha mala pôvodne termín vlani v októbri. Ministerstvo dopravy požiadalo o odklad plnenia úlohy do 29. februára tohto roka, nakoľko v pôvodnom termíne nebol ešte ani jeden PPP projekt daný do prevádzky a nebolo možné ho hodnotiť.
Ministerstvo dopravy v materiáli konštatovalo, že doposiaľ sa zrealizoval jediný z pôvodných troch PPP projektov, a to na projektovanie, výstavbu, financovanie, prevádzku a údržbu úsekov rýchlostnej cesty R1 Nitra - Tekovské Nemce a severný obchvat Banskej Bystrice.
Tri úseky tejto cesty medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami odovzdala koncesionárska spoločnosť Granvia, a.s. do užívania 28. októbra 2011. Ministerstvo dopravy v súčasnosti spracováva informáciu o zhodnotení stavu PPP projektov. Obsahovať by mala prvé skúsenosti s odovzdávaním koncesnej cesty.