Na prevzatie listov, z ktorých klienti Sociálnej poisťovne zistia, že patria medzi jej dlžníkov, majú len pár dní. Poisťovňa lehotu predĺži na týždeň.
BRATISLAVA. Sociálna poisťovňa za vami môže poslať exekútora bez toho, aby ste sa vôbec dozvedeli, že patríte k jej dlžníkom. Ak vás totiž poštárka nezastihne s listom od poisťovne doma, na jeho prevzatie máte len tri dni. Zo žltého lístka od poštárky sa pritom nie vždy dá vyčítať, že list vám poslala poisťovňa.
Zo stanoviska Slovenskej pošty vyplýva, že takú krátku lehotu si zvolila poisťovňa dobrovoľne. „Odosielateľ môže požiadať o uloženie zásielky v rozmedzí jedného až osemnástich dní,“ tvrdí jej hovorkyňa Bela Lisáková.
Zrýchlili vymáhanie
So skrátenou úložnou lehotou posiela Sociálna poisťovňa rozhodnutia najmä neplatičom, kde im predpisuje výšku poistného či penále. „Kratšiu lehotu používame pre zrýchlenie vymáhania nezaplatených pohľadávok,“ povedala hovorkyňa poisťovne Jana Ďuriačová.
Doručovanie
rozhodnutie o predpise poistného sa považuje za doručené na tretí deň od neúspešného doručenia,mesiac po doručení sa stane právoplatným ,úložná lehota na pošte však môže byť dlhšia ako tri dni,k exekútorovi ide asi dva týždne od právoplatnosti.
Lehota je síce smerovaná najmä na chronických neplatičov, ktorí si nepreberajú poštu, no nepríjemne sa môže dotknúť aj podnikateľov, ktorí sa s platbou poistného pozabudli. „Nemala som čas vyzdvihnúť si zásielku počas troch dní a dlh som zaplatila exekútorovi už aj s poplatkami,“ vraví čitateľka Ľudmila.
Výhrady proti spôsobu doručovania adresovali ľudia aj samotnej poisťovni. „Rozhodli sme sa preto zohľadniť potreby klientov a zmeníme úložnú lehotu na sedem dní,“ povedala Ďuriačová. Zmeniť by to mali do konca marca.
Využívajú to vraj roky
Rozhodnutia putujú exekútorom asi po jeden a pol mesiaci od neúspešného doručenia. Ak sa vám vôbec podarilo zistiť, že nevyzdvihnutá pošta bola zo sociálky, dá sa ešte exekúcii predísť telefonátom do poisťovne.
Trojdňová úložná lehota podľa Ďuriačovej nie je novinkou, poisťovňa ju vraj využíva už roky. Klienti ju však mohli viac pocítiť vďaka aktívnemu boju proti neplatičom, ktorý presadil šéf Sociálnej poisťovne Ľuboš Lopatka (nominant SaS).
Nová politika zabezpečila poisťovni od januára do októbra minulého roka o takmer 330 miliónov eur viac ako v rovnakom období roka 2010. V tom čase vydala 128-tisíc exekučných príkazov, čo je trojnásobne viac ako predvlani.
Právnik: Je to neprimerané
Partner advokátskej kancelárie e/n/w/c Radovan Pala trojdňovú lehotu nepovažuje za primeranú, na druhej strane upozorňuje, že postup poisťovne je legálny. Trojdňová úložná lehota sa podľa advokáta využíva, ak je v záujme odosielateľa, aby si adresát zásielku neprevzal.
Zdravotné poisťovne takúto krátku lehotu nepoužívajú vôbec, napríklad Dôvera necháva na pošta zásielky najmenej týždeň, väčšinou však plných osemnásť dní. Podobne postupuje štátna Všeobecná zdravotná poisťovňa.
Ak pohľadávku už vymáha exekútor, Pala ju odporúča zaplatiť v čo najkratšej lehote. Vyhnete sa tak časti poplatkov za exekúciu.
Neplatič pritom neuspeje s námietkou, že poisťovňa mu rozhodnutie poslala s krátkou úložnou lehotou. „Ak by toto bola jediná námietka, myslím, že by na súde neobstála,“ dodal Pala.