BRATISLAVA. Pri tendri na výstavbu tunela Višňové, ktorý je najdlhším tunelom u nás, sa zmení verejné obstarávanie. Záujemcovia o výstavbu nebudú musieť v súťaži predložiť konečnú cenu.
Ponuka z tendra sa počas výstavby bude môcť zvyšovať o infláciu. Rozhodlo o tom ministerstvo dopravy. Nový systém sa má týkať cestných a železničných stavieb, ktoré sa budú budovať viac než tri roky. Môže sa použiť aj pri dvojročných stavbách.
Pridané riziko sa odstráni
„Odhadovaný čas výstavby tunela Višňové je päť rokov. Takáto situácia spôsobuje pridané riziko pre zhotoviteľa,“ povedal minister dopravy Ján Figeľ (KDH). Firmy sa sťažovali, že 13kilometrový úsek s tunelom sa má stavať päť rokov, ale cena musí byť pevná na začiatku. Je však ťažké určiť, ako porastú ceny o päť rokov. Ak firma infláciu v ponuke v tendri podhodnotí, riziko musí znášať sama.
„Za problém výberových konaní považujeme podmienku pevnej ceny na celý čas výstavby. Na stavebné firmy prenáša všetky riziká vyplývajúce z nepredvídateľného vývoja,“ povedala Edita Novotná, hovorkyňa stavebnej firmy Strabag.
Národná diaľničná spoločnosť (NDS), ktorá vypísala tender na tunel Višňové, už dostala niekoľko žiadostí, aby upravila súťažné podklady. Niektorí uchádzači sa obrátili s námietkou na Úrad pre verejné obstarávanie, potvrdila šéfka NDS Viktória Chomová.
Bez drahších ponúk?
Pre štát je vraj nové obstarávanie výhodné. Rezort dopravy očakáva, že keby sa nezmenilo, firmy by si cenové riziká na päť rokov oceňovali viac, než by ukázala realita. Štát by tak čakali drahšie ponuky.
Na druhej strane sa chce štát vyhnúť riziku, že si stavbár riziko ocení nízko a nebude zvládať stavbu postaviť, prípadne skrachuje.
Otázkou je, či sa nové obstarávanie bude pozdávať vláde, ktorá vznikne po voľbách. Aktuálne sa očakáva, že tunel aj s priľahlým úsekom vyjde asi na 900 miliónov eur.