Tisíce ľudí vraj podviedli podomoví predajcovia energií. Hrozia aj žaloby.
BRATISLAVA. „Obťažujú ma ľudia pri dverách, že im mám ukázať faktúru za odbery energií.“
Takéto a podobné telefonáty riešia veľké energofirmy čoraz častejšie. Ľuďom totiž na dvere klopú podomoví predajcovia elektriny a plynu a lákajú ich, aby odišli od svojich tradičných dodávateľov.
Klienti pritom často ani nevedia, že menia dodávateľa a cítia sa oklamaní, tvrdia veľké energetické firmy.
Východoslovenská energetika tvrdí, že až 60 percent ľudí, ktorí menia dodávateľa energií od prvého apríla, do firmy telefonovalo, že ich podviedli a žiadnu zmenu nechcú. Išlo asi o deväťtisíc ľudí. Problém nie je len na východnom Slovensku.
„Takmer štvrtina zákazníkov, ktorí podpísali zmluvu s podomovým predajcom, nemala dostatok času na zváženie ponuky,“ povedal Peter Kimijan zo Západoslovenskej energetiky.
Počty oklamaných sa podľa energofiriem zväčšujú. Najviac ich má údajne na svedomí spoločnosť Energetické centrum. Firma tvrdí, že u nej problém nie je a jej konkurenti ju chcú iba pošpiniť.
Nečestné praktiky vidí naopak u nich. „V posledných dňoch evidujeme rozsiahlu negatívnu medializáciu našej spoločnosti. Nazvali by sme to novodobou honbou na čarodejnice, povedala šéfka spoločnosti Žaneta Müllerová. Firmy, ktoré podomové predaje zastrešujú, si predaj prísne kontrolujú, tvrdí.
Na združenie pre ochranu práv spotrebiteľov Ombudspot sa však v poslednom čase obrátilo niekoľko desiatok ľudí.
Včera bol problém do organizácie sa vôbec dovolať pre počet sťažovateľov.
Spolupracovník Ombudspotu Miroslav Antoňak tvrdí, že ľudia by mali využiť minimálne sedemdňovú zákonnú lehotu na odstúpenie od zmluvy.
Taktiež v niektorých prípadoch by mohli hovoriť o zmluvách v rozpore s dobrými mravmi. Možnosťou je aj žaloba. S tou počíta VSE.