BRATISLAVA. Financovanie výstavby diaľnic zo štátneho rozpočtu a z eurofondov je podľa ministra dopravy Jána Figeľa (KDH) pre štát výhodnejšie ako cez predražené projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP).
Stavebné náklady na zatiaľ rozostavaných úsekoch diaľnice D1, ktoré mali byť spolu s ďalšími pôvodne postavené v rámci prvého balíka PPP, sú podľa neho lacnejšie zhruba o 700 miliónov eur.
Figeľ tvrdí, že keby sa realizoval prvý a tretí balík PPP, štát by počas 30 rokov splatil koncesionárom spolu 17 miliárd eur, pričom až 10 miliárd eur by predstavovali poplatky bankám a akcionárom.
Využívanie formy PPP pri stavbe diaľnic by malo byť podľa neho iba doplnkové a výhodné aj pre štát, pričom si vie predstaviť uplatnenie tohto modelu napríklad pri financovaní stavby obchvatu Bratislavy na D4.
Poslanec Ľubomír Vážny (Smer) si myslí, že minister Figeľ počas svojho pôsobenia vo funkcii nepostavil ani kilometer diaľnic.
"Namiesto toho celé dva roky len účelovo narába s fiktívnymi číslami z projektov, ktoré vôbec neboli realizované. Najväčšími investíciami ministerstva pod vedením Figeľa boli dve mimosúdne vyrovnania s firmou blízkou jeho bývalému poradcovi v celkovej výške 36 miliónov eur," uviedol Vážny.