BRATISLAVA. Rakúska Meinl Bank, známa aj z údajného spisu SIS Gorila, dostala vlani od štátu vyše dvojmiliónové odškodné za zrušenie privatizácie bratislavského letiska.
Meinl Bank bola lídrom v skupine poradcov, ktorá radila privatizačnej komisii pri vstupe strategického investora do bratislavského a košického letiska. Poradcovia vybrali ako víťaza konzorcium TwoOne v zložení Penta Group, Letisko Viedeň a Raiffeisen Zentralbank.
Na prepojenie medzi Meinl Bank a skupinou Penta poukazovali médiá ešte počas tendra.
Meinl Bank napríklad kúpila pred deviatimi rokmi Banku Slovakia a neskôr ju predala Pente, názov sa zmenil na Privat Banka.
Podanie mali opraviť
Odškodnenie
Meinl Bank
- pri vypovedaní zmluvy mala banka nárok na 1,49 milióna eur,
- túto sumu vysúdila aj na Rozhodcovskom súde pri SOPK,
- ministerstvo dopravy chcelo rozsudok zrušiť, súd sa tým mal zaoberať v októbri 2011,
- pár dní predtým ministerstvo pod novým vedením banke odsúhlasilo 2,2 milióna eur.
Odmena pre Meinl Bank za poradenstvo pri privatizácii bola 2,5 percenta z kúpnej ceny.
Okrem tejto sumy malo konzorcium dostať aj paušál 45 miliónov korún a preplatené dodatočné náklady za dva milióny korún.
Za roky 2005 a 2006 Fond národného majetku zaplatil poradcovi podľa hovorcu Miloslava Homolu niečo vyše 47 miliónov korún.
Ak by sa zmluva vypovedala z iných dôvodov ako z vyššej moci, mala mať Meinl Bank nárok na vyplatenie 45 miliónov korún, teda 1,49 milióna eur.
Túto sumu jej aj prisúdil v máji 2009 Rozhodcovský súd pri Slovenskej obchodnej a priemyselnej komore.
Ministerstvo dopravy pod vedením Ľubomíra Vážneho (Smer) podalo na bratislavský okresný súd v roku 2009 návrh na zrušenie rozsudku Rozhodcovského súdu.
Návrh však bol tak neodborne pripravený, že z neho podľa vtedajších vyjadrení hovorcu súdu Pavla Adamčiaka nebolo jasné ani len to, kto je navrhovateľ a kto odporca a o čo v spore ide.
V máji 2010 po tom, ako na to SME upozornilo, vyzval súd ministerstvo, aby podanie opravilo. Prvé pojednávanie sudca Radovan Groman vytýčil na október 2011, teda po vyše troch rokoch od podania návrhu.
Peniaze dal Figeľ
Pár dní predtým však ministerstvo dopravy pod vedením Jána Figeľa (KDH) stiahlo návrh zo súdu s tým, že sa s Meinl Bank dohodli a vyrovnali.
Vyrovnanie spočívalo v tom, že jej zaplatili o viac ako 700-tisíc eur viac, ako bol zmluvne určený storno poplatok za zrušenie zmluvy.
Ministerstvo sa bráni, že pôvodne pri mimosúdnych rokovaniach požadovala Meinl Bank vyše 2,5 milióna eur. Suma mala takto narásť pre úroky z omeškania, ktoré boli 13 percent ročne zo sumy dohodnutej ako odškodné 1,49 milióna eur.
Úroky z omeškania sa počítali od 23. decembra 2006 až do dňa dohody. Navyše sa do nej zarátali trovy právneho zastúpenia viac ako 32,5 tisíca eur a trovy rozhodcovského konania skoro za 60-tisíc eur.
Figeľovo ministerstvo preto tvrdí, že štátu ušetrili mimosúdnou dohodou vyše 300-tisíc eur.
„Predchádzajúca vláda spomínanej banke nevyplácala sumu, o ktorej už právoplatne rozhodol Rozhodcovský súd a dokonca prebiehala exekúcia,“ tvrdí Figeľov hovorca Martin Krajčovič.
„Minister Figeľ je majster na mimosúdne vyrovnania, lebo aj za tunel Sitina vyplatil dva mesiace pred pojednávaním 20 miliónov eur,“ reagoval Vážny.
Fico predaj stopol
Tender na kupca bratislavského a košického letiska sa začal robiť v rokoch 2005 a 2006 za druhej vlády Mikuláša Dzurindu (SDKÚ).
Ministrom dopravy bol Pavol Prokopovič (SDKÚ). Víťaz, konzorcium TwoOne, ponúkol za obe letiská približne 380 miliónov eur.
Protimonopolný úrad (PMÚ) odmietol dať súhlas na prebratie bratislavského letiska konzorciom TwoOne, pretože by išlo podľa neho o vyradenie konkurencie medzi viedenským a bratislavským letiskom, keďže v konzorciu bolo aj letisko Viedeň.
Ešte pred záverečným stanoviskom PMÚ však vtedajší premiér Robert Fico (Smer) rozhodol o zrušení privatizácie bratislavského letiska, ktoré ostalo v rukách štátu. Konzorcium TwoOne tak získalo len letisko v Košiciach.