SME
Štvrtok, 6. október, 2022 | Meniny má Natália

Na diaľnice môže ísť pätina úspor na penzie

Dôchodkové spoločnosti tvrdia, že viac ako 20 percent dôchodkových úspor, čo je miliarda eur, by do diaľničných dlhopisov ísť nemala.

Otázne je, koľko kilometrov ciest by sa dalo z penzijných úspor postaviť.Otázne je, koľko kilometrov ciest by sa dalo z penzijných úspor postaviť. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Keď pred troma rokmi vtedajší premiér Robert Fico (Smer) vyzval dôchodkové správcovské spoločnosti (DSS), aby povedali, ako chcú pomôcť v čase krízy, navrhli mu, že časť peňazí sa môže investovať napríklad do výstavby diaľnic. Nič viac sa nestalo.

DSS momentálne v druhom pilieri spravujú majetok vo výške takmer päť miliárd eur. Fico tento týždeň v rozhovore pre SME povedal, že treba rokovať s DSS, či tieto peniaze nevieme použiť priamo na veľké verejné investície, ako sú napríklad diaľnice.

Koľko by získala vláda

Dôchodkové spoločnosti tvrdia, že ak by bol na trhu investičný nástroj, napríklad v podobe štátnych dlhopisov alebo aj úveru pre štát, tak sa mu nebudú brániť.

„Myslíme si, že rozumná miera je niekde medzi 20 a 30 percentami celkového portfólia,“ povedal šéf Allianzu DSS Jozef Paška. Ide teda zhruba o miliardu až 1,5 miliardy eur, ktoré by budúca vláda nemusela napríklad na diaľnice zháňať inde.

Šéf VÚB Generali DSS Viktor Kouřil hovorí, že približne 20 percent je rozumná miera preto, že DSS nemôžu mať v domácich cenných papieroch viac ako 50 percent majetku fondu. Navyše, teraz už nejaké vlastnia.

Dôchodky z druhého piliera by tiež nemali byť príliš závislé od jedného cenného papiera alebo projektu. Podľa ekonóma SAV Vladimíra Baláža by však v takomto nástroji nemalo byť viac ako desať percent majetku v druhom pilieri.

„V žiadnom prípade by štát nemal na DSS v tomto smere vyvíjať nátlak,“ povedal zase Peter Goliaš z INEKO.

Koľko by sa za získané peniaze dalo postaviť, je otázne. Napríklad 11-kilometrový úsek Fričovce – Svinia stavia v súčasnosti Doprastav za zmluvnú cenu 114,6 milióna eur. Prvý zrušený projekt PPP na 75 kilometrov diaľnic mal za Fica vyjsť na 9,3 miliardy eur. Bola v tom zahrnutá už aj 30-ročná údržba a prevádzka diaľnic.

Závisí od výnosu

V domácich štátnych dlhopisoch, ktoré sú najčastejšie splatné o tri až šesť mesiacov, je dnes asi tretina majetku v druhom pilieri. Nejde teda o žiadne dlhodobé investovanie, čomu napríklad bránilo porovnávanie výnosov v krátkom šesťmesačnom intervale. To sa zrušilo.

Diaľničné dlhopisy by mali zrejme splatnosť 10 až 15 rokov, aby to malo zmysel.

Štátny cenný papier splatný o 15 rokov je momentálne podľa Volksbank úročený sadzbou 3,4 percenta ročne. Dlhopis, ktorý bude splatný v júni tohto roka, má výnos zhruba len 1,4 percenta.

Aby to bolo pre DSS zaujímavé, úrok by mal byť blízko trhovému, pre naše verejné financie by to teda úspora nebola. Ak by ju budúca vláda chcela hľadať v druhom pilieri, musela by znížiť príspevok z terajších 9 percent napríklad na 6 percent. To by bola úspora necelých 300 miliónov eur.

Myšlienka diaľničných dlhopisov ožila aj počas Radičovej vlády. Minister práce Jozef Mihál z SaS povedal, že je to bezpečná investícia, ktorá prinesie sporiteľom výnos na úrovni štyroch až piatich percent ročne.

Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) vtedy povedal, že diaľničné dlhopisy nie sú iba úvahou. Vláda však padla a projekt tiež.


kc.jpg
Komu by napadlo, že sobotňajšie voľby sú už len formalitou, mýli sa, upozorňuje Konštantín Čikovský
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (6. 10. 2022)
USD 0.992
AUD 1.538
CZK 24.524
JPY 143.180
CAD 1.349
GBP 0.873
HUF 423.600
PLN 4.791
CHF 0.976
SEK 10.838

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  2. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  3. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  4. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  5. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  6. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  7. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  8. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  1. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  2. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  3. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  4. Nechajte sa zelektrizovať!
  5. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  6. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  7. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  8. Nivy oslávili prvé narodeniny a takmer 13 miliónov návštevníkov
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 19 415
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 605
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 345
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 280
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 003
  6. Dôležitosť duševnej pohody 5 011
  7. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 3 491
  8. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 3 255

Blogy SME

  1. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  2. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  3. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  4. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  5. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy: Jedlo zo vzduchu
  6. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  7. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  8. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 763
  2. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 628
  3. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 179
  4. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 3 914
  5. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 859
  6. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 786
  7. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 533
  8. Pavel Macko: Nie násiliu v uliciach a extrémistickému teroru! 1 971
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Logo podcastu Index

S odborníkom na dopravu z portálu Euractiv Michalom Hudecom o budúcnosti spaľovacích motorov.


a 1 ďalší 2 h
Líder OĽaNO Igor Matovič.

Nie je jasné, akú sumu bude možné presunúť, ani kedy a či nám to dovolia.


16 h
Vizualizácia možnej podoby projektu Nové centrum Ružinova

Projekt developerskej skupiny Miroslava Výboha dostal dôležité povolenie.


20 h
Chovatelia sa sťažujú na nízke výkupné ceny mlieka.

Ministerstvo pôdohospodárstva spúšťa novú dotáciu chovateľom.


4. okt

Blogy SME

  1. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  2. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  3. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  4. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  5. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy: Jedlo zo vzduchu
  6. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  7. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  8. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 763
  2. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 628
  3. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 179
  4. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 3 914
  5. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 859
  6. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 786
  7. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 533
  8. Pavel Macko: Nie násiliu v uliciach a extrémistickému teroru! 1 971
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu