Klient je na poslednom mieste. Banka chce na ňom čo najviac zarobiť.
Výkonný riaditeľ americkej banky Goldman Sachs Greg Smith rezignoval. Pre denník The New York Times napísal, že hlavným dôvodom je morálny úpadok v banke a slepá honba za ziskom na úkor klienta.
V Goldman Sachs sa v posledných rokoch vytratil tímový duch, pokora a poctivosť. Namiesto nich firmu ovláda „toxické a deštruktívne prostredie ako nikdy predtým v minulosti“.
V liste upozornil, že šéf banky Lloyd Blankfein a prezident Gary Cohn prestali presadzovať zdravé hodnoty firemnej kultúry. „Verím, že pokles morálky je jedna z najvážnejších hrozieb pre dlhodobé prežitie firmy,“ napísal.
Bežné praktiky. Mottom je zisk
Popísal bežné obchodné praktiky, ktorými sa banka riadi. Banka napríklad odporúča svojim klientom produkty, ktorých sa chce zbaviť, pretože v nich nevidí vysokú návratnosť. Cieľom je prinútiť klientov, aby obchodovali s čímkoľvek, čo môže banke priniesť vysoký zisk.
Za zmienku stoja aj pracovné stretnutia úzkeho vedenia. „Ak ste z Marsu a sedíte na jednom z takýchto stretnutí, uverili by ste, že téma ako urobiť niečo v prospech klienta nebola súčasťou ich myšlienkového pochodu nikdy,“ napísal.
Smith, ktorý pracoval v banke 12 rokov, tvrdí, že niektorí manažéri hovoria o svojich klientoch ako o hlupákoch. Najčastejšie si takéto názory vymieňajú v mailovej komunikácii.
Biznis založený na zisku pritom zabudol na základné heslo obchodníka: „Ak ti klienti nebudú veriť, zrejme s tebou aj prestanú obchodovať. Nezáleží na tom, aký si chytrý,“ napísal Smith pre denník. Ak sa budú podobné praktiky preferovať aj ďalej, banka upadne nielen morálne, ale aj finančne.
Tlak na úpadok morálky
Smith si kladie aj otázku, ako sa zmení zmýšľanie mladého človeka, ktorý vstúpil do banky v presvedčení, že jeho firma má správne hodnoty, ktorým verí a bol o nich presvedčovaný. „Nemusíte byť žiaden vedec, aby ste zistili, že ak mladý analytik ticho počúva od svojho stola o klientoch, ktorých manažéri nazývajú hlupákmi, o tom, že zisk je na prvom mieste, tak sa to premietne aj do jeho správania ako bežného občana,“ dodáva.
Dlhoročný bankár sa rozhodol opustiť palubu Goldman Sachs aj preto, že mal na starosti prijímanie a školenie nových zamestnancov. Došlo mu, že nemôže junior analytikom klamať priamo do očí a presviedčať ich, že firma v ktorej pracujú je skvelá, keď sám je presvedčený, že opak je pravdou. Prestíž a hrdosť na Goldman Sachs nadobro stratil.