BRATISLAVA. Ľudia, ktorí si hľadajú prácu, hovoria, že ich frustruje, ako sa zamestnávatelia správajú k ich žiadostiam o pracovné miesto. Spätnú väzbu totiž dostávajú ojedinele.
Jana Predajnová, ktorá si ju tiež hľadá, túto situáciu riešila po svojom – keď sa prisľúbenej telefonickej odpovede nedočkala ani po niekoľkých týždňoch, firmu navštívila.
Pracovníkov to zaskočilo. Boli prekvapení, že celú vec zobrala tak vážne a čakala na telefonát s vyjadrením.
„Boli presvedčení, že ak sa neozývajú, znamená to pre mňa, že nemajú záujem,“ dodáva nezamestnaná absolventka marketingovej komunikácie. Prečo, to sa už nedozvedela.
Klára Javorská, špecialistka personálnej agentúry Trenkwalder hovorí, že neposlať žiadnu odpoveď je chyba. A v konečnom dôsledku je to vizitka spoločnosti, ktorej bol životopis zaslaný, rovnako ako zamestnanca, ktorý mal prípad na starosti. „Pojem profesionalita si zjavne nie všetci vysvetľujú rovnako,“ povedala Javorská.
V článku sa dočítate: Čo určite pri pohovore neurobte Životopis nemá byť krátky ani dlhý Na prvom pohovore sa plat zvyčajne nerieši Videovizitka Aké otázky môžete dostať telefonicky Nevýraznosť je na škodu Pohovor cez skype
Záleží od veľkosti náboru
Firmy a personálne agentúry hovoria, že ak sa prihlási na niektorú pozíciu enormný počet ľudí, nie je v ich silách dať každému spätnú väzbu, prípadne vysvetliť, čo bolo dôvodom zamietnutia.
Martina Šebestová, HR riaditeľka Edenred Slovakia hovorí, že u nich o výsledku prijímacieho pohovoru informujú aj neúspešných kandidátov. No čo sa týka podrobného zdôvodňovania, vraví, že by bol otázny jeho prínos.
„Pri výbere zásadnú úlohu zohráva aj to, ako sa uchádzač hodí do prostredia s určitou firemnou kultúrou a atmosférou,“ vysvetľuje. Vtedy zamietnutie nesúvisí s pracovnými schopnosťami a zručnosťami uchádzača.
V Henkel Slovensko v prípade uchádzačov, ktorí boli už v užšom výbere či v poslednom kole a neuspeli, je pravidlom telefonický vysvetľujúci rozhovor.
„V prípade, že robíme rozsiahlejší nábor, nie je kapacitne možné odpovedať každému uchádzačovi detailne,“ povedal Martin Resutík, HR manažér. Podľa neho by však každý uchádzač nejakú odpoveď mal dostať.
Sylvia Lakatošová z personálnej agentúry Proact People Slovensko povedala, že veľa ich klientov agentúre síce poskytne spätnú väzbu na uchádzačov aj s odôvodnením dôvodu odmietnutia, avšak stále je dosť takých, ktoré to nerobia.
„Nie každá spoločnosť to považuje za svoju povinnosť,“ vysvetľuje. Pritom každá rada a spätná väzba pre uchádzača by pomohla aj druhej strane, jej výber by mohol byť efektívnejší.
Ak zaujme profil
Väčšie šťastie majú uchádzači, ktorí sa zaujímajú o pozície v spoločnosti Dell Bratislava. Tu spätnú väzbu podľa slov Silvie Jeleníkovej, manažérky ľudských zdrojov Európskeho obchodného centra, poskytujú úspešným aj neúspešným kandidátom, s ktorými boli v kontakte.
V prípade, že sa uchádzač prihlási cez online portály, ako napríklad Profesia.sk, je vopred upozornený, že kontaktovať budú len kandidátov, ktorí spĺňajú uvedené kritériá.
„Kandidátom tlmočíme konkrétnu spätnú väzbu napríklad vtedy, ak neuspeli v jednom výberovom procese, ale ich profil je pre nás natoľko atraktívny, že s nimi chceme zostať v kontakte aj do budúcnosti,“ povedala Jeleníková.
Čo určite pri pohovore neurobte
1. Zásadne nemeškajte
Veľa robí prvý dojem. Môžete ho pokaziť tým, že na pohovor budete meškať. Radšej sa dostavte o pár minút skôr, ako by ste na seba nechali čakať. Ak by ste predsa len meškali, zatelefonujte a ospravedlňte sa.
2. Nevymýšľajte si
V žiadnom prípade nedokresľujte svoje vzdelanie, či pracovné skúsenosti, ktorými nedisponujete. Údaje zo životopisu si personalisti dôkladne preverujú. Nepreceňujte svoje schopnosti. Ak vás neodhalia priamo na pohovore, všetky nezrovnalosti sa odhalia v praxi.
3. Nepomáhajte si ťahákom
Personalisti nevnímajú ako negatívum ak si na stôl položíte papier, na ktorom máte poznamenané otázky, na ktoré nechcete zabudnú. Ak by ste si však pomáhali papierikom pri rozprávaní o sebe, takýto ťahák by vám neprospel, lebo by bolo na počudovanie fakt, že neviete o sebe voľne a prirodzene hovoriť.
4. Nezdôrazňujte vzdelanie
Ak máte za sebou aspoň päťročnú prax sústreďte sa v rozhovore na ňu. Nezdôrazňujte svoje vzdelanie. Personalistov zaujíma vaša práca a skúsenosti a nie akademický titul.
5. Nebezpečné záujmy
Ak medzi vaše záujmy a koníčky patria aj také, ktoré hraničia s nebezpečenstvom, a viedli by k pracovnej neschopnosti, ako napríklad horolezectvo či bungee jumping, nechváľte sa nimi.
6. Pozor na fotografie
Ak k životopisu prikladáte fotografiu, tak by to určite nemali byť nejaké momenty alebo zábery z rodinného albumu. Najvhodnejšie sú fotky s rozmerom ako na občiansky preukaz.
Životopis nemá byť krátky ani dlhý
Uchádzači často nemajú jasno v tom, či má byť ich životopis stručný, alebo obšírnejší.
Personalisti odporúčajú pri životopisoch zlatú strednú cestu, nemajú byť ani krátke, ani dlhé. Dĺžka životopisu by mala byť zvyčajne dva listy. Opis práce alebo veta na prvej strane by nemali prechádzať na druhú.
Prílišná stručnosť životopisu len s názvami spoločností, kde ste pracovali a s pozíciami bez ich podrobnejšieho opisu môže potenciálneho zamestnávateľa odradiť.
Uveďte preto podrobnejší opis pracovných činností, ktoré ste na uvedenej pozícii vykonávali. Zamestnávateľ tak získa lepší prehľad o vašich doterajších skúsenostiach.
Odradiť môže aj obšírne napísaný životopis. Ak je prehustený podrobnosťami o vašich pracovných skúsenostiach, okliešťujete tým možnosti druhej strany sa pýtať na viac detailov.
Nezabudnite: pri jazykových znalostiach treba uviesť ich úroveň.
Na prvom pohovore sa plat zvyčajne nerieši
Ak vás firma pozve na pracovný pohovor, je to signál, že má o vás záujem. Pokiaľ platové podmienky nenadhodí druhá strana, uchádzač by ich nemal otvárať na prvom pohovore.
Plat je otázka, ktorá sa nezvykne riešiť už pri prvom pohovore. Silvia Jeleníková, manažérka ľudských zdrojov spoločnosti Dell hovorí, že u nich nástupná mzda závisí od viacerých okolností.
Aj v prípade, že ide o absolventa vysokej alebo strednej školy, môže sa líšiť v závislosti od povahy projektu alebo zaradenia. Jeleníková priznávam, že mzdové očakávania firmy aj kandidáta sú dôležitou súčasťou ďalších pohovorov.
Pri debate o výške platu je výhodná flexibilita. Agentúra Personal Swk.Service zo Stropkova odporúča, aby si uchádzači dali pozor, nech nie je ich odpoveď na túto otázku príliš suverénna.
Želanie musíte podložiť argumentmi. Nestačí pritom poukazovať na priemerný plat v odbore alebo na životné náklady.
Personálno-poradenská spoločnosť Synergie Group uchádzačom pri otázke o plate radí, aby s touto otázkou počkali na druhý či finálny pohovor.
„Určite však nehovorte, že ste si práve zobrali úver na byt a chcete ho čo najskôr splatiť,“ radí personalistka Kamila Janíková.
Rátajte s určitým časom na zapracovanie a preukázanie schopností. Plat môže byť upravený pri prvom pracovnom hodnotení, keď už budete mať prvé výsledky. Plat sa dá dorovnať napríklad užívaním firemného mobilu.
Videovizitka
Niektorí zamestnávatelia uvítajú prezentáciu uchádzača cez krátku videovizitku. Môže pomôcť v tom, že doplní informácie uvedené v klasickom životopise.
Môže niekedy nahradiť prvé kolo pohovoru.
Aké otázky môžete dostať telefonicky
Niektoré firmy pri veľkom záujme uchádzačov využívajú v predvýbere telefonický pohovor.
Ak ste sa s niečím podobným ešte nestretli, mali by ste vedieť, že takouto formou môžete očakávať dva druhy otázok.
Overovacie otázky
Personalista si pri telefonáte overuje údaje uvedené v životopise – napríklad najvyššie dosiahnuté vzdelanie, aký dlhý čas ste pôsobili v predchádzajúcich zamestnaniach a podobne. Môže sa opýtať aj na dôvody odchodu z vášho doterajšieho zamestnania.
Osobné otázky
V tomto prípade budú personalistu zaujímať dôvody vášho záujmu o pozíciu. Na túto otázku by ste mali pohotovo reagovať a mali by ste vedieť svoje rozhodnutie obhájiť. Môžete napríklad svoje znalosti a skúsenosti porovnať s inzerovanými požiadavkami na kandidáta.
Rozhovor aj v cudzom jazyku
Pokiaľ ste vo svojom životopise uviedli aktívnu znalosť cudzieho jazyka, je možné, že telefonický rozhovor bude prebiehať práve v ňom. Preto si dávajte pozor na to, aby ste v životopise uvádzali len pravdivé údaje. V opačnom prípade by ste si mohli veľmi uškodiť.
Na čo si dať pozor
Potenciálneho zamestnávateľa pri telefonickom rozhovore určite bude zaujímať, ako dokážete reagovať na neočakávané situácie. Majte na pamäti, že aj váš hlas v telefóne a spôsob komunikácie môžu pri rozhodovaní zabodovať. Hovorte jasne a zreteľne a pomalšie ako bežne.
Nevýraznosť je na škodu
Častým dôvodom neúspechu uchádzačov je, že sú príliš nevýrazní.
Snažte sa zaujať, vo väčšine prípadov totiž nedostanete druhú šancu.
Nešokujte však výrazným oblečením.
Pohovor cez skype
Skype firmy využívajú vtedy, ak by cesta na pohovor uchádzača stála veľa peňazí.
Aj keď veľa ľudí si pod prijímacím pohovorom stále predstavuje len rozhovor medzi štyrmi očami, mnohé firmy siahajú aj po menej tradičných formách. Niektoré tak už robia nielen cez telefón, ale aj cez skype.
Bývalá HR špecialistka Martina Ličková túto formu výberu uchádzačov považuje za prirodzený screening personalistov, či sa uchádzača oplatí pozvať na osobné stretnutie.
Telefón či skype teda osobný pohovor vo všetkých prípadoch nenahradia. Martin Resutík zo spoločnosti Henkel Slovensko zdôrazňuje, že telefonickým pohovorom by sa mal osobný pohovor nahrádzať len vo výnimočných prípadoch, pretože sa pri ňom stráca neverbálna komunikácia.
V ich spoločnosti používajú krátke telefonické pohovory pred výberovým kolom, keď si overujú len takzvané základné tvrdé faktory, ako napríklad znalosť jazyka. „Tým sa zabezpečí, že na pohovor neprídu ľudia, ktorí základné kritériá nespĺňajú,“ povedal Resutík.
V spoločnosti Grafton Recruitment Slovakia uprednostňujú osobný pohovor. „Táto forma umožňuje personalistovi lepšie ohodnotiť a pochopiť uchádzača, pretože môže sledovať nielen jeho verbálnu, ale i neverbálnu komunikáciu,“ povedala programová manažérka Ivana Vačoková.
V prípade, že cestovné náklady sú pre kandidáta príliš vysoké alebo musí cestovať na pohovor viac ako dve hodiny, použijú skype.
Silvia Jeleníková, manažérka ľudských zdrojov z Európskeho obchodného centra Dell Bratislava hovorí, že telefonické pohovory u nich trvajú približne desať až dvadsať minút, podľa pozície.
Tiež ich využívajú v situácii, keď sa kandidát nachádza v inej krajine alebo nemá možnosť pricestovať na osobný pohovor.