Ceny pohonných látok sú vysoké v celej Európe. Pociťujú to motoristi aj firmy.
BRATISLAVA. Pohonné látky sú na Slovensku najdrahšie v histórii. Veľká časť ceny ide štátu, za liter benzínu platíme spotrebnú daň 52 až 55 centov. Pri nafte je to 37 až 39 centov.
Smer sa chce otázkou spotrebných daní zaoberať, tvrdí poslanec strany Jozef Burian. Dôležité podľa neho je, aby Slováci netankovali v susedných krajinách, kde často býva lacnejšie.
Najskôr sa však musia oboznámiť so stavom verejných financií. Do konca roku 2013 má totiž štát znížiť deficit o 1,3 miliardy eur.
Odchádzajúce vedenie ministerstva financií o znižovaní spotrebných daní podľa štátneho tajomníka Vladimíra Tvarošku neuvažovalo.
Prognostik SAV Vladimír Baláž na to ani nevidí priestor. „Bude väčší tlak finančných trhov na deficit ako spoločnosti na nižšie dane.“
Toľko ako v týchto dňoch ešte vodiči na čerpacích staniciach neplatili. Za liter benzínu je to takmer 1,6 eura, za naftu o desať centov menej.
Ceny v priebehu roka plazivo stúpali, medziročne sa na litri nákup predražil o 13 centov.
Cenové maximá nie sú problém len u nás. „V 18 štátoch Európskej únie je nafta najdrahšia v histórii, benzíny až v 24 krajinách,“ hovorí analytik Tomáš Novotný z natankuj.sme.sk.
Výrazné zlacnenie neočakáva, ceny ropy na burzách sú vysoké.
Kde natankujete najlacnejšie? Tu nájdete zoznam čerpacích staníc aj s cenami - kliknite
Autobusy aj obchody
Už v januári zdražovali v banskobystrickej župe, o ďalšom zatiaľ neuvažujú. Vyššie cestovné majú tí, čo platia v hotovosti.
Dopravný podnik Košice chce od apríla zvýšiť ceny objednávkovej dopravy. Mestskej hromadnej sa to zatiaľ nedotkne. V Nitrianskom kraji zrušia niektoré spoje.
„Ak do dvoch mesiacov ceny pohonných látok neklesnú, tak sa to prejaví aj v cenách v obchodoch,“ predpovedá šéf spotrebného družstva Terno Adrián Ďurček.
Hovorí, že do cien drahšiu prepravu tovarov nezarátali, no ak to bude trvalé, „značnú časť bude musieť znášať zákazník.“
„Najcitlivejšie na pohonné látky reagujú potraviny,“ tvrdí viceprezident Zväzu obchodu František Ťapuš.
Dnes však podľa neho tržby klesajú, a preto nie je čas na zvyšovanie maloobchodných cien. Často si však drahý benzín a naftu do ceny premietnu už dodávatelia.
Cestovné kancelárie zvažujú zaviesť palivový príplatok. Pavol Komora, šéf cestovnej kancelárie a prepravcu Turancar, hovorí, že sa o tom rozhodne do júna, keď sa začne sezóna.
Príplatky v autobusovej doprave boli vlani od päť do deväť eur na osobu. Pri leteckej 20 až 25 eur. Nemyslí si, že to bude viac. Zvýšenie cien je podľa neho nutné, lebo až 40 percent z ceny prepravy tvorí cena paliva.
Drahšie materiály
Vysoká cena ropy robí problémy aj v stavebníctve.
„Keďže výrobky z asfaltov, ktoré ponúkame, sú priamo závislé od ceny ropy, zvyšovaniu cien sa nevyhneme,“ pridáva sa Miroslav Petrech, obchodný riaditeľ Icopalu, ktorý ponúka stavebné a strešné materiály.
Očakáva, že ceny sa oproti vlaňajšku postupne zdvihnú o desať až 15 percent.
Analytik: Cena ropy je len bublina
Analytik KAMIL BOROS z X-Trade Brokers hovorí, že cenu ropy zvyšujú centrálne banky a nie vyšší dopyt.
Aký predpokladáte ďalší vývoj cien ropy?
„Môže sa to teraz trochu pribrzdiť, ale záleží na centrálnych bankách. Ak budú tlačiť peniaze, tie pôjdu na komoditné trhy a bude to rásť. Ak budú centrálne banky pokračovať v tejto politike, tak ceny ropy porastú.“
Kam až sa môže cena ropy vyšplhať?
„Nie je to o cene ropy, ale o znehodnotení peňazí. A minimá v tomto nie sú.“
Ako to teda bude podľa vás s cenami vyzerať?
„V najbližších mesiacoch čakám mierny rast alebo stagnáciu. Ale ak centrálna banka začne nalievať peniaze, tak sa môže rast cien zrýchliť. Ropa je brutálna bublina. Keby centrálne banky nenalievali peniaze, tak jej cena môže klesnúť na úroveň roku 2008. Stále podporujú trh.“
Takže po rope nie je taký veľký dopyt?
„Nie je to o dopyte. Saudská Arábia v utorok povedala, že nemajú problém zvýšiť ropné kvóty na ťažbu, ale v podstate nemajú ani zákazníkov. Dopyt po rope nie je obrovský. Ale je tu veľký špekulatívny dopyt po rope. Čím viac nových peňazí bude, tým viac bude cena rásť.“
A ak by sa cena ropy odvíjala od dopytu, na akej úrovni by mohla byť?
„Výrazne nižšie. Cena v rokoch 2000 do 2004 bola v dolároch okolo tridsať dolárov za barel. Teraz je to v dolároch 120 za barel. To nemôžeme pripísať rastu globálneho dopytu. To je o tlačení peňazí. Štvornásobný rast od roku 2000 sa nedá pripísať zvýšenému dopytu z rozvojového sveta. Ak by sa centrálne banky nesprávali, ako sa správajú, tak by sme mohli byť na úrovni 50 dolárov za barel.“
Premietli sa už maximá cien ropy aj na cenách u nás?
„Je tam asi dvojtýždňové oneskorenie, takže áno.“
Benzín trápi aj Obamu
Benzín je na historických maximách aj v Spojených štátoch.
WASHINGTON, BRATISLAVA. Cena benzínu je často horúcou témou aj v Spojených štátoch. Je to tak aj teraz, keď benzín už atakuje pre Američanov magickú hranicu štyri doláre za galón.
Je to len polovica toho, čo platia Európania. Priemerná cena 3,88 dolára na galón predstavuje asi 75 eurocentov na liter.
Pre Američanov je aj to veľa. Na rozdiel od Európy používajú auto častejšie, do práce cestujú desiatky kilometrov.
Podobne vysoké boli ceny aj vlani, prípadne v roku 2008. Tento rok je výnimočný v tom, že nárast prišiel už na jar.
Vysoká cena je aj témou prezidentskej predvolebnej kampane.
Dve tretiny opýtaných v prieskumoch hovoria, že neschvaľujú, ako prezident Barack Obama rieši situáciu, púšťajú sa do neho aj republikáni.
Obama nemá veľa možností, ako cenu ovplyvniť, a tak aspoň propaguje obnoviteľné zdroje energie. Predvčerom navštívil najväčšiu americkú slnečnú elektráreň v Nevade.
Tomáš Vasilko