BRATISLAVA. Rekordne drahé vajcia tlačia nahor aj ceny ďalších tovarov, do ktorých sa vajcia pridávajú. Najväčší tlak je preto na cukrárenskú výrobu.
„Ešte pred veľkonočnými sviatkami sme nútení zvýšiť cenu cukrárskych výrobkov v priemere o šesť percent ako priamy dôsledok vysokých cien vajíčok,“ povedal Patrik Petrik, obchodný riaditeľ výrobcu cestovín a zákuskov Cessi. Karamelový veterník si tak v predajniach tejto firmy kúpite dnes za 58 centov, onedlho to bude 63 centov.
Zdražovanie
Čo ho spôsobilo
- Cena vajec mieri nahor od začiatku tohto roka.
- Odvtedy platí bruselská smernica, že sliepky majú mať v klietkach viac životného priestoru.
- Sliepok a vajec tak ubudlo.
- Údaje o zdražovaní vajec od začiatku roka sa líšia od obchodu k obchodu. Niektorí hovoria, že nákupy zdraželi aj o vyše 50 percent.
Obchod ceny brzdí
Niektorí sa rozhodli so zdražením vyčkať do Veľkej noci a dúfajú, že potom cena vajec klesne. Ďalší by zasa aj zdražovali, ale nedovolia im to ich zákazníci.
Tak je na tom cukrárska výrobňa Ervin. Jej majiteľ Ervin Zilizi hovorí, že zákusky dodáva do obchodných reťazcov a tie držia ceny zmrazené. Vajcia do koláčov pritom zdraželi od februára o 40 percent.
„Vajcia tvoria polovicu ceny. Korpus neupečiete bez vajca,“ hovorí Marta Stopová. Nakupuje výrobné suroviny pre Topoľčianske pekárne a cukrárne, ktoré zatiaľ torty nezdražovali.
O čosi lepšia je podľa nej situácia pri výrobe pečiva, pre ktorú vaječné zmesi nie sú také podstatné.
Podobne to vyzerá vo výrobe cestovín. Šéf výrobcu cestovín Ideál Jaroslav Tobiáš hovorí, že sušené vajcia tvoria päť až šesť percent z ceny dvojvaječných cestovín.
Firma sa preto snažila presvedčiť reťazce, aby pristúpili na zdraženie kila cestovín o jeden až dva centy, ale neúspešne. Bežne stojí kilo cestovín vyše eura.
„Museli sme akceptovať 30 percentné zdraženie vajec od slovenského dodávateľa,“ vysvetľuje Tobiáš. Väčšinu vajec však firma odoberá cez dlhodobé kontrakty, a tak má ich cenu poistenú.
Proti zdražovaniu : nové obaly či vlastný chov
Takto sa proti zdražovaniu vaječného likéru poistil aj výrobca alkoholických nápojov Stock. Ročná záruka na ceny vajec sa mu skončí v septembri. Zdražovať sa preto nechystá.
Na druhej strane zvažuje, či nebude chovať vlastné sliepky – nosnice. Ďalšou možnosťou je kapitálový vstup do niektorého producenta vajec. „Štúdia by mala ukázať, či sa to dá zrealizovať,“ povedal mediálny zástupca firmy Jiří Janoušek.
Výrobca šalátov si s novou situáciou na trhu poradil inak. „Prešli sme z takého exkluzívnejšieho obalu na obyčajnejší,“ vysvetľuje Martin Dzian, zástupca spoločnosti Partners, ktorá vyrába šaláty značky Fliper.
Okrem toho firma začala používať aj takzvané zlomkové, čiže poškodené vajcia, ktoré sú zo zdravotného hľadiska neškodlivé, hovorí Dzian. Fliper tiež nie je odkázaný len na drahé vajcia z tunajšieho trhu. Väčšinu vaječných zmesí dováža z Dánska alebo Nemecka za nezmenené ceny.
Svoje vlastné šaláty si vyrába aj bratislavské spotrebné družstvo Terno. Jeho šéf Adrián Ďurček tvrdí, že zatiaľ nezdražujú, lebo čakajú, či je to trvalý jav, alebo vajcia po sviatkoch zlacnejú.
Až potom sa totiž ukáže, či zdražujú len pre Veľkú noc, alebo aj pre európsku legislatívu. Tá presadila väčší životný priestor pre sliepky. Ich počet a aj počet vajec tak na trhu klesol.
Obchodníci vraj tlak necítia
„Trpezlivo počkáme do konca veľkonočných sviatkov a uvidíme, čo sa stane,“ povedal Ďurček. Dodal, že reťazec ešte neoslovili žiadni výrobcovia produktov z vajec s tým, že by chceli dvíhať ceny. S tým súhlasia aj ďalší oslovení obchodníci.
„Samozrejme, že ak sa nám dodávatelia ozvú a budú chcieť zvýšiť nákupné ceny, budeme s nimi rokovať a budeme sa snažiť čo najdlhšie udržať ceny uvedených sortimentov nezmenené,“ povedal riaditeľ obchodnej sekcie COOP Jednota Slovensko Ján Bilinský.
To, čo sa stalo s vajcami, sa pritom môže zopakovať aj s bravčovým mäsom. Európska komisia sa totiž chystá zväčšovať priestor aj pri chove ošípaných, informoval denník Pravda. Asi 70 percent bravčového mäsa dovážame, takže otázne je najmä to, či bude vďaka väčšiemu životnému priestoru dosť ošípaných pre všetky trhy.