Úsek D 1 pri Považskej Bystrici môže zdražieť o 30 percent. Smer avizoval, že porastú ceny iných diaľnic.
BRATISLAVA. Cena za takmer päťkilometrový diaľničný úsek medzi Sverepcom a Vrtižerom sa môže zvýšiť až o 25 miliónov eur.
Zhruba toľko navyše si totiž nárokuje konzorcium na čele s Váhostavom, ktoré ho postavilo. S výstavbou mu pomáhali firmy Strabag a BöglKrýsl.
„Zhotoviteľ si uplatnil nárok od Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) okolo 25 miliónov eur,“ povedala šéfka NDS Viktória Chomová.
Keďže tento nárok firmám neuznal ani dozor, ani NDS, bude ho riešiť nezávislý arbiter.
Dôvody, prečo si stavbári nárokujú vyššiu cenu za diaľnicu, NDS nekomentovala. Chomová však dodala, že ide iba o nárok, a tak sa dá konečná výška uznaného nároku ťažko predpovedať.
Všetko vysvetlia neskôr
Diaľnica
Fakty a nároky
Firmy vedené Váhostavom postavili 4,69 km D 1 medzi Sverepcom a Vrtižerom.
Do prevádzky ju dali tesne pred voľbami: 30. mája 2010.
Zmluvná cena: 125,7 mil. eur
Schválené dodatky: 11,98 mil.
Ďalšie nároky: asi 25 mil. eur
Váhostav situáciu komentovať nechcel, pretože to počas rozhodcovského konania ani nemôže robiť.
„Po ukončení konania radi odpovieme,“ dodal Rastislav Paďha z Váhostavu.
Detaily sme sa nedozvedeli ani vo firme Bung Slovensko, ktorá na diaľnici robila stavebný dozor. Tvrdí, že médiá môže informovať len NDS.
Pôvodne mal pritom tento úsek diaľnice stáť 125,7 milióna eur. K tomu boli neskôr schválené dodatky v hodnote takmer 12 miliónov eur.
Ak by sa nároky stavbárov pod vedením Váhostavu s podnikateľom Jurajom Širokým v predstavenstve uznali v plnej výške, pôvodná cena by sa zvýšila takmer o 30 percent.
Čie diaľnice zdražejú
Na túto diaľnicu podpisovala zmluvu prvá vláda Roberta Fica (Smer). Ten pred časom ohlásil, že dražieť budú diaľnice vysúťažené za ministra dopravy Jána Figeľa (KDH).
Dôvodom sú podľa Fica príliš nízke vysúťažené ceny, za ktoré sa nedajú postaviť kvalitné diaľnice. Dve z takýchto súťaží vyhral práve Váhostav.
„Dáme o polovičku menej betónu, o polovičku menej železa, namiesto kvalitných materiálov na hlukové steny použijeme menej kvalitné, po piatich rokoch sa to bude všetko komplet vymieňať,“ vyhlásil Fico pred voľbami.
„Odmietame porovnávanie so spôsobom výstavby pod vedením ministra Figeľa, kde sú jasne poddimenzované ceny, čo čoskoro potvrdí aj budúcnosť,“ zareagoval hovorca Smeru Erik Tomáš, keď sme sa pýtali na možné zdraženie diaľnice postavenej za Fica.
Ján Počiatek povedal, že sa k nárokom vyjadrí, keď bude ministrom dopravy.
Brusel nám nikdy nepovolí vyhadzovať najnižšiu cenu, píše Konštantín Čikovský
Čítajte komentár (piano) >>
Desať percent v norme
Pri zákazkách, ktoré stráži nezávislý dozor, je v praxi bežné aj desaťpercentné zvýšenie ceny, hovorí Martin Bakoš, šéf spoločnosti Amberg Engineering, ktorá sa zaoberá dozorovaním stavieb. Je to však horná hranica, dodal.
Desať percent je objektívne pochopiteľné zdraženie aj podľa Ľubomíra Palčáka, šéfa Výskumného ústavu dopravného.
Bežne firmy môžu naraziť napríklad na nepredvídateľné geologické podmienky, ktoré stavbu predražia.
Dodal, že podľa nových pravidiel sa už budú ceny zvyšovať ťažšie, pretože sa zmenil spôsob obstarávania. To uznáva aj Bakoš.
„Pri dnešných nízkych cenách však stavbár určite využije každú možnosť na podanie nároku,“ dodal Bakoš.
Ako sa darí Váhostavu vo verejných zákazkách (tender.sme.sk)